Ga naar inhoud

##### in Excel


chrisd

Aanbevolen berichten

Bij het trachten te openen van een spreadsheet, dat ik al meer dan 10 jaar zonder problemen gebruik, verschijnen plotseling achtereenvolgens de bijgesloten schermen, die ik in het bericht niet in de goede volgorde heb kunnen krijgen.
Als ik na openen van het spreadsheet b.v. Kolom BG breder maak, veranderen de #### in #WAARDE!.
??
Het zit blijkbaar niet in het programma, want dit gebeurt niet als ik b.v. een kopie van dit bestand open.

post-13110-0-24411700-1433317962.png

post-13110-0-77912800-1433317969_thumb.p

post-13110-0-18907100-1433317982.png

post-13110-0-20099100-1433317993_thumb.p

aangepast door chrisd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles kan ik niet verklaren maar wel dit:

 

> maak de kolombreedte van die xxxx-jes eens wat breder, dan verschijnen normaal de getallen

 

> Wat de bestandsindeling xlk betreft: exell heeft vastgesteld dat die extensie niet juist is. Wijzig die eens in xls en kijk eens of je de beveiligingswaarschuwing(en) nog krijgt?

Wat ik van xlk vind: "XLK file is a Microsoft Excel XLS Backup"

 

(edit: 'k had de extensie fout getypt - sorry))

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chris, aan de afbeeldingen te zien gebruik jij Excel 2007.

Het standaard bestandsformaat waarin Excel 2007 bestanden opslaat, is .xlsx.

 

Ik vermoed dat jij ervoor hebt gekozen om gemaakte bestanden niet op te slaan als .xlsx, maar als .xls.

Wanneer je dat doet, wordt het bestand twee keer opgeslagen in dezelfde map: een keer als .xls bestand en een keer als .xlk bestand (wat, zoals Passer al terecht opmerkte, een back-up is).

 

Er zijn twee oplossingen:

1. In dezelfde map waar dat .xlk bestand staat, zal ook het .xls bestand staan. Open het .xls bestand.

2. Sla voortaan Excel bestanden niet meer op als .xls bestand, maar als .xlsx bestand. Dan zal er namelijk geen extra .xlk bestand meer aangemaakt worden.

 

Van belang is dat je altijd de extensie (de letters achter de punt van de bestandsnaam) kunt zien:

Open de Verkenner.

Klik linksboven op Organiseren > Map- en zoekopties

In het venster Mapopties klik je op het tabblad Weergave

Haal het vinkje weg voor Extensies voor bekende bestandstypen verbergen

Klik daarna eerst op Toepassen en dan op OK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt; Excel 2007; mijn laptop was idd ingesteld op 'bestandstypen verbergen' etc.

Heb nog een goed bestand van een paar maanden geleden, dat ik dus kan aanvullen.

De waarschuwingen voor mogelijk gegevensverlies heb ik niet begrepen en genegeerd en hebben blijkbaar geresulteerd in die #####-reeksen.

Kunnen die oorspronkelijke gegevens in de actuele versie nog worden teruggehaald??

iig bedankt voor de reakties  :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met: "Kunnen die oorspronkelijke gegevens in de actuele versie nog worden teruggehaald??" >> of je de actuele versie nog (goed) open kan krijgen of wat?

 

enne: probeerde je al de kolombreedte aan te passen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chris schreef in bericht 1 al dat hij de kolommen waarin ###### voorkwam, breder had gemaakt.

Dan veranderden die tekens in #WAARDE!.

Het is dus geen kwestie van te smalle kolommen, waar ik ook in eerste instantie aan dacht.

 

Chris toonde in post 1 de drie waarschuwingen die hij te zien kreeg toen hij Boekhouding.xlk opende:

1. De beveiligingswaarschuwing - Office-bestandsvalidatie is normaal. Die krijg ik ook te zien wanneer ik in Excel 2007 een .xls of .xlk bestand wil openen.

2. De waarschuwing over de bestandsindeling, wanneer je een .xlk bestand opent, is ook normaal

3. De waarschuwing "Bestandsfout: er kunnen gegevens verloren zijn gegaan" is niet normaal. Die krijg ik normaal niet wanneer ik een .xls of .xlk bestand open in Excel 2007.

 

Ik vrees daarom dat er inderdaad gegevens verloren zijn gegaan en dat dit bestand corrupt is geraakt.

Ik heb in het verleden wel eens voor iemand anders geprobeerd om een corrupt/beschadigd Excel bestand te herstellen, maar dat is me toen niet gelukt. Ik heb toen een paar probeerversies gedownload van programma's die beschadigde Excel bestanden zouden kunnen herstellen, maar de meeste van die programma's beloven meer dan ze waar maken.

 

Heb je misschien nog een back-up van dit bestand op een USB stick of een externe harde schijf? Zo ja, dan die back-up gaan gebruiken en via de Office-knop dat bestand Opslaan als > .xlsx bestand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.