Ga naar inhoud

Ingevoerde gegevens in "As opmaken" wijzigen vanzelf


Leono

Aanbevolen berichten

In vrijwel alle Excel-documenten waarin een grafiek staat wijzigen de ingevoerde gegevens zichzelf keer op keer, wat ik erg vervelend vind. Voorbeeld: als maximale waarde geef ik op 19,49. Dan open ik het document een dag later en dan staat er 19,48999999999997. Hierdoor ziet de grafiek er niet meer zo uit als hij zou moeten uitzien. Het gebeurt ook heel vaak bij de zogenaamde "Primaire eenheid" (het interval tussen de data).

Wie of wat veroorzaakt dit irritante verschijnsel? En, hoe kom ik ervan af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom  de maximale waarde op precies 19,49 moet staan en niet op 20? voor een grafiek maakt dit toch geen probleem gezien het een maximale waarde is.

Weet ook dat een computer maar 2 karakters kent: namelijk 0 en 1 en dus alles omzet (zowel cijfers en letters) naar 0 of 1.

Hier meer uitleg http://www.h2o-betterwin.nl/know-how/tutorials/omgaan-met-rekenfouten-van-excel/

Link naar reactie
Delen op andere sites

..Ik snap niet waarom  de maximale waarde op precies 19,49 moet staan en niet op 20?..

 

Dit vind ik een redelijk absurde opmerking, plongske. U weet toch niet wat de aard van het voorbeeld-bestand is?

 

Dank voor de link. Ik zal dit onderwerp eens nader bestuderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is dit absurd? de maximale waarde die je opheeft is de bovengrens van uw grafiek en waarom je die precies op die 19.49 wilt hebben ontgaat mij helaas op dit moment.

Als je even een voorbeeld bestandje plaatst met wat uitleg zal ik het misschien beter snappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opmerking vond ik absurd omdat een rekenprogramma zoals Excel bestaat bij de gratie van het exacte.

 

Dat wil zeggen: elke ingegeven waarde is okee, of zou okee moeten zijn.

 

Trouwens, als ik 20 ingeef als maximum, staat er de dag erna 20,000000001, en dan staat er aan de bovenkant van de grafiek geen waarde in de verticale as. Dat is nu juist het probleem. Waarom wordt 20 steeds veranderd in 20,000000001?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat je op die andere site een beetje uw geduld verloren hebt. Ab Vleeming is redelijk vertrouwd met grafieken.

Ik iets minder.

Heb je al eens geprobeerd om bij  as opmaken bij getalnotatie te kiezen voor getal en daar te kiezen voor 2 decimalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kies ik bij "getalnotatie" altijd de notatie die in dat geval vereist is.

 

Zojuist heb ik de uitleg van uw link gelezen maar er staat iets wat ik niet begrijp: "Voor de volledigheid hierbij nog een andere rigoureuze methode die nog wel eens genoemd wordt om dit te verhelpen. Dit kan door bij de menukeuze Bestand→Opties→Geavanceerd een vinkje te plaatsen bij ‘Precisie zoals weergegeven’ (er zijn Excel-versies waar deze keuze op een andere plek is te vinden). Hierdoor worden alle getallen afgerond zoals weergegeven op het werkblad. Let op: dit kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Het advies is om hier zeer voorzichtig mee om te gaan, want aan de ene kant is hierdoor misschien het probleem met de binaire rekenfouten verdwenen, maar aan de andere kant ontstaan er weer rekenfouten omdat alle getallen in het werkblad hun nauwkeurigheid verliezen."

 

Bij de laatste zin denk ik: "Hoe kan dat nu?". (Hun nauwkeurigheid verliezen).

 

Abe Vleeming zei zelf dat hij het ook niet wist.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik reeds melde ben ikzelf niet zo vertrouwd met grafieken. Maar toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat als je bij de as opmaak van de grafiek kiest bij getal notatie dat deze de volgende dag zichzelf aanpast.

Kan je even een voorbeeld bestandje plaatsen?

 

Wat die precisie betreft moet je dit als volgt zien.

Het resultaat in een bepaalde cel is na berekening als voorbeeld 3,1456789

de cel eigenschappen heb je op getal geplaatst  met 2 cijfers na de komma. dus zie je in die cel 3,15 staan.Als je nu die precisie hebt aangevinkt en je wilt verder rekenen met die cel dan rekent Excel nu met die 3,15 verder dus reken je verder met een  getal dat is afgerond.( dus verlies je nauwkeurigheid)

terwijl als de precisie niet is ingeschakeld Excel verder rekent met 3,1456789 alhoewel je in die cel 3,15 ziet staan.

Ikzelf ben geen voorstander om de precisie te gebruiken. Ik gebruik bij als het nodig is de functie afronden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.