Ga naar inhoud

Laptop te warm?


DHZ

Aanbevolen berichten

De laptop werkt nog even goed, maar wordt volgens mij nog even warm als tevoren (zie http://speccy.piriform.com/results/r4ICnxZEmirWmkHrCGGS5yK bij gewoon surfen, waarbij ook Speccy en taakbeheer actief waren en waarbij ik regelmatig een nieuwe pagina opende (website HLN)). Als ik niets doe blijven de temperaturen wel lager (moederbord 45 °, processor 40°). Mag ik hieruit concluderen dat de laptop toch moet gedemoneerd worden om te ontstoffen? Ik heb voorzichtig met perslucht in de koelopeningen geblazen, maar daar kwam geen zichtbaar stof uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met perslucht in de koelopeningen blazen is een risicovolle onderneming: de ventilator kan immers beginnen ronddraaien en zou electriciteit kunnen opwekken met mogelijke schade tot gevolg ... blokkeren van de ventilator is dan ook de boodschap.

 

Zo'n Pavilion DV6 is sowieso een heethoofdje, een AMD processor wordt ook al wat warmer dan een Intel ... AMD geeft als max. operating temperature 100°C op, maar da's theorie ... in de praktijk lijkt me 70° à 75°C echt wel "voldoende" te zijn.

 

Grondig ontstoffen kan helaas enkel mits demontage, zie bericht #4.

 

Hieronder, ter vergelijking, de temperaturen van de laptop waarop ik momenteel anderhalf uur intensief aan het werk ben ... ook een HP, maar eentje uit de professionele reeks, een ProBook.

 

55af3afa660ab-temp_probook.JPG

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuw probleem met dezelfde laptop :vraagteken_animatie:  

Tot gisteren werkte de laptop de hele namiddag zoals tevoren, maar toen ik hem 's avonds terug wilde starten deed hij raar... Hij toont even het HP logo en het scherm "druk ESC om het opstartscherm te tonen" of zoiets en geeft vervolgens 7 luide pieptonen, gevolgd door een korte pauze en daarna opnieuw pieptonen, waarna hij pas stopt als ik even bestendig op de Aan/Uit knop druk.

Ik heb éénmaal kunnen opstarten in veilige modus, maar het viel mij op dat ik de laptop daarna niet op de gebruikelijke wijze kon afsluiten (pointer op "Start" icoontje en dan "afsluiten" selecteren), want ik kreeg geen stabiel beeld (kon het icoontje "afsluiten" niet selecteren, want het blijft niet "stil" staan). Ik heb dan de laptop uitgeschakeld door opnieuw bestendig op de Aan/Uit knop te drukken.

Ik heb vandaag de laptop opnieuw opgestart en  tijdens het opstarten een aantal maal op "Esc" gedrukt, waarna de "Recovery Manager (programma van HP?)" opstartte met 4 keuzemogelijkheden, waarvan ik er echter slechts 2 kon kiezen: "Computercontrole" (=gebruik hardware diagnostics om het geheugen, de harde schijf e.d.m. te diagnosticeren) ofwel "Microsoft system restore" (systeem terugbrengen naar vroegere datum). Ik heb dan gekozen voor de eerste optie.

Het systeem reageerde met C:\. X:<windows\system32\chkdsk.exe en de boodschap "chkdsk.exe kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Chkdsk kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. Alle geopende ingangen naar dit volume worden in dat geval ongeldig. Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren <J/N>"

Als ik "N" kies kom ik terug bij "computercontrole", ditmaal met als keuzemogelijkheden "Start checkdisk voor de Windows partitie", "Start checkdisk voor de WinRE partitie", of "Open een opdrachtregel". Vervolgens heb ik de eerste optie gekozen, waarbij ik ditmaal het volume heb ontkoppeld (zie hierboven).  Op het eerste zicht zijn hierbij (volgens mij) geen fouten ontdekt.

De vraag is natuurlijk: Wat nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog een Hiren's Boot CD liggen van een vorig probleem met een XP Desktop. Met die CD kon ik de laptop (met Vista) normaal opstarten en ik was zelfs begonnen dit bericht vanaf de laptop te schrijven. Het systeem was ook even opnieuw stabiel in die zin dat ik ook gewoon kon afsluiten (voordien kon ik "afsluiten" niet selecteren - zie hierboven).Te vroeg gejuicht echter, want plots begon het probleem opnieuw en de curser bleef niet staan waar ik typte, maar ging automatisch terug naar het begin van mijn bericht, dat ik nu dus via een andere PC verstuur. Enig idee hoe dit probleem kan opgelost worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc. 

Brand de ISO als image op een lege cd. 
Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive. 
Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd. 

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren. 

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test

Wat geeft dit als resultaat? 

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een vorig probleem ( http://www.pc-helpforum.be/topic/44095-externe-harde-schijf-start-niet-meer-op/ ) (PC met Windows XP) had ik nog de Seatools CD liggen. Maar als ik die in de drive steek van de laptop en laat opstarten zie ik (terwijl hij luid blijft piepen) het volgende verschijnen:

 

starting BWCD..OK

FreeDOS FAT Kernel

Na een tijdje verschijnt er nog andere info op het scherm, maar niet wat ik verwacht.

 

De laptop start niet op vanaf deze CD, maar die CD werkte wel op de vermelde PC. Moet ik de Seatools CD specifiek downloaden voor Windows Vista?

 

Ik heb de laptop dan een aantal keren geprobeerd te starten zonder CD (dus zoals je hem normaal start) tot het lukte en heb ook in de Setup nagekeken dat hij wel degelijk eerst de CD-drive gebruikt om op te starten.

Ik heb ook in de Setup ("InsydeH20 Setup Utility") onder "Diagnostics" een "Primary Hard Disk Self Test" uitgevoerd, eerst een "Short test" (duurde ongeveer 15 minuten), daarna een "Long Test" (80 minuten). Na de test kwam er op het scherm "Hard Disk test Passed", waarna ik op "Continue" drukte en de Memory test uitvoerde, met hetzelfde resultaat ("Memory test Passed"). Al die tijd bleef het systeem stabiel, maar toen ik de Setup menu wou verlaten door met de pijltjestoetsen naar "Exit" te gaan werd het terug even instabiel (alle schermen van de Setup scrollen over het scherm). Door op de"Enter" toets te drukken werd het systeem opnieuw stabiel, kon ik "Exit" selecteren, waarna de laptop heel normaal opstartte. Toch was nog niet alles normaal, want ik kon de laptop niet op de gewone manier afsluiten (zie hoger). Dan heb ik via "change user" de laptop wel normaal kunnen afsluiten.

Hierna startte hij weer niet meer op, ook niet met de Hiren's Boot CD.

Weet u iets meer uit deze uitleg? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seatools for DOS is een opstartbare toepassing en werkt buiten je Windows ... deze toepassing is dan ook onafhankelijk van de geïnstalleerde Windowsversie.

 

Mogelijk is er nu een probleem met de eerder gebrande CD: een nieuwe download van Seatool for DOS uitvoeren (zie link in bericht #17) en deze dan op een nieuwe CD branden kan uitsluitsel geven of dit al dan niet het geval is.

 

Op basis van de tests die je uitvoerde lijken de HDD en het RAM-geheugen OK te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.