Ga naar inhoud

Ideale configuratie netwerk


narcotrix

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen ! Als PC liefhebber weet ik me best te behelpen bij problemen, maar van netwerken heb ik niet veel kaas gegeten, en daarom kom ik hier mijn licht opsteken...

Ik zou willen weten hoe ik best volgende apparaten kan installeren in een netwerk omgeving bij m'n thuis. En hoe ik het netwerk best configureer... Momenteel werkt alles wel vrij goed, maar ik heb het gevoel dat er meer inzit, alleen weet ik dus niet voldoende over onderwdrpen als subnet, nat, IP, dmz, wds, etc.

Router/modem: asus rt-n56u en een modem van telenet (fibernet docsis 3.0)

Apparaten : Samsung Smart TV, digicorder, chromecast, wdtvlive met exhdd, desktop PC, laptop, android nexus tablet & nexus smartPhone, raspberry pi, wd my cloud.

De desktop pc is het toestel dat centraal staat. Op de externe HD die vast hangt aan de wdtv staat een deel van mijn filmbib, en op de cloudschijf staan tvseries, muziek en foto's. In een folder op PC staat de rest van de filmbib en die share ik. Ik gebruik win10.

Op tablet gebruik ik Kodi voor het beheren en afspelen van films. Op smartPhone gebruik ik Plex, met mediaserver op de PC.

Ik Geef de voorkeur aan utp kabel tussen PC en modem.

De Asus-router is aan vervanging toe, en overweeg de aankoop van een ASUS RT-AC88U. Maar dit in functie van de aangeboden oplossing hier...

De laptop is van er 1 van het werk, dus hoeft deze niet per se opgenomen in het thuisnetwerk...

Alvast bedankt aan allen die zich wensen te buigen over het probleem en die me een oplossing willen aanbieden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zulke router moet je alleen kopen als je echt nodig hebt zoals 4K film enz.

Dus intern kan het wel veel sneller gaan.

Als je een pc hebt met 2 netwerkkaarten kan je ook dubbel snelheid halen met de kabel namelijk 2 x 800 Mbps.

Of NAS met meerdere poorten.

Ik zou deze pagina eens lezen.

 

Ze melden wel hoge snelheid van wifi maar dat moet je ernstig relativeren en hou het op 1800 Mbps te verdelen onder pc enz.

 

Waarom gebruikt je PC als centraal terwijl je met de NAS meer kan en bovendien veel zuiniger.

Tabletten, smartphone zijn dingen die zowat niks verbruiken in uw netwerk.

Zelfs IP camera verbruiken amper.

 

Je moet wel een onderscheid maken tussen uw router en Telenet modem/router.

Normaal gezien is Telenet modem/router de actieve router en dus hebt je ook beperking.

Telenet modem/router bepaald de snelheid in uw systeem.

 

Maar je kan ook Asus router als actieve zetten en Telenet als secondair.

In dat geval moet Asus IP adres geven.

Maar je moet dan wel uw netwerk een eigen IP adres range geven in de lan.

Doch dat is niet zo eenvoudig met alle moderne toestel zoals smartphone enz.

Het voordeel ervan is dan dat binnen uw netwerk de verbinding snelheid veel hoger wordt.

Een tweede voordeel is het feit als Telenet modem/router niet werkt zal uw systeem niet uitvallen doch je hebt dan wel geen internet.

Als je weinig ervaring hebt raad ik dat wel af want als er ergens iets misloop met uw netwerk dan kan je ook geen verbinding maken.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.