Ga naar inhoud

ALS functie Excel 2010


Herman10

Aanbevolen berichten

Hallo bucky en plongske,

Dank voor jullie reactie,.

ik bedoelde ik heb 2 werkbladen, uitslagen en toto voorspelling. team 1 tegen team 2.

Als ik het aantal doelpunten van team 1 ( werkblad uitslagen C2 ) krijg je 2 punten.

Als ik het aantal doelpunten van team 2 ( werkblad uitslagen D2 ) krijg je 2 punten.

Als ik de toto voorspelling ( werkblad uitslagen E2 ) goed heb krijg je 5 punten.

Als ik deze drie heb krijg ik er een bonus punt erbij.

De echte uitslag is 2-1 voor team 1.

Ik heb als voorspelling zie werkblad Toto voorspelling 0-1 voor team 2, ik zou dus in F2 ( werkblad toto voorspelling ) in totaal 2 punten moeten hebben, 0 punten voor team 1, 2 punten voor team 2 , 0 punten voor de toto

uitslag, en geen bonuspunt.

Ik heb zelf van alles geprobeerd met de ALS functie maar krijg het niet voor elkaar om in F2 (werkblad toto voorspelling) de goede formule te krijgen.

GR. Herman

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Herman,

Die formule is eenvoudig te bedenken, maar ik vind de puntentelling wel wat vreemd (of ik begrijp die niet goed).

Aantal doelpunten van de thuisploeg goed voorspeld = 2 punten.

Aantal doelpunten van de uitploeg goed voorspeld = 2 punten.

Als die twee gegevens goed zijn voorspeld is dat dus samen 4 punten.

Tot zover is het voor mij duidelijk. Maar dan:

"Totovoorspelling goed" = 5 punten. Maar de voorspelde uitslag is toch hetzelfde als de totovoorspelling? M.a.w. als het aantal doelpunten van zowel de thuis- als uitploeg goed is voorspeld, dan komen er automatisch 5 punten bij, die totocel heb je niet nodig. Je kunt net zo goed schrijven: "Aantal doelpunten van zowel thuis- als uitploeg goed voorspeld = 9 punten. Ik vind dat overigens geen al te logische puntentellling, maar dat terzijde. M.i. kun je beter (ook) punten toekennen  voor de voorspellingen winst, verlies, en gelijk spel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Alfa,

Voor zover ik het heb nagezien op toto.nl

Geef je 1 aan als de thuisploeg wint een 2 als de uitploeg wint en een x bij gelijk spel.

@ Herman

Ik denk dat mijn bijlage voldoet aan je verwachting.

Ik ga ervan uit dat op het blad  voorspelling de uitslag zelf wordt  ingevuld alsook de toto in kolom E van dit blad

indien je kolom E op dit blad wilt automatiseren kan je volgende formule gebruiken in E2 van het blad voorspelling

=ALS(C2>D2;1;ALS(D2>C2;2;"x"))
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg Plongske.

Rest voor mij nog deze vraag voor Herman: bij de uitslag staat vast wat er bij toto komt te staan (een 1 voor winst van de thuisploeg, een 2 bij winst voor de uitploeg), maar is dat ook zo bij de voorspeller? Of kan die bij een voorspellende uitslag van bv. 3 - 1 toch bij toto een 2 invullen om zo een grotere kans te hebben om punten te vergaren? Hoe zit dat Herman?

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alpha en Plongske,

Dank voor jullie reactie.

@Alpha ja zo zou je onderdaad meer punten kunnen vergaren, maar dat was niet helemaal de bedoeling, als je bv 2-1 winst voorspeld voor het thuisteam, moet je bij de toto een 1 invullen dus winst voor het thuisteam.

Ik ga het nog ff proberen of ik er nu uitkom.

Ben nog niet echt een expert op het gebied van Excel, maar denk dat ik met jllie hulp een u eind kom, Dank!

Herman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.