Ga naar inhoud

gelijke gewichten per hok


benoitbuyse

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb 4 verschillende hokken met biggen die zouden moeten een gelijk gewicht hebben door ze te sorteren

 

Dus in kolom 1 heb je het nummer van de big, kolom 2 het gewicht, kolom 3 het geslacht van de big en in kolom 4 heb je het hoknummer.

 

Dus nu zouden de biggen moeten worden gesorteerd zodanig dat elk hok een gelijk opzetgewicht heeft en er van elk geslacht ( b of z) evenveel aanwezig zijn.

 

Weet iemand hoe je dit best aanpakt in excel, manier van sorteren?

 

Hoe ik de nummers van de hokken schrijf in de oorspronkelijke dataset maakt alleszins uit heb ik al gemerkt, heb de beste ervaring met volgende: 1234,2341,3412,4123,...

 

In bijlage zit de dataset.

 

 

Alvast dank!

Map2.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Je hebt 140 varkens, waarvan de helft "b" en de helft "z".  De verdeling over de vier hokken naar aantal en geslacht is dan eenvoudig: 35 varkens per hok (2 hokken met 18 x "b" en 17 x "z", en 2 hokken met 17 x "b" en 18 x "z"). Ervan uitgaande dat je het gewicht in grammen hebt vermeld, is dan het gemiddelde gewicht per varken 6250 gram (resp. 6319 gram voor de "b" en 6181 gram voor de "z").

Bovenstaande zaken zijn eenvoudig te berekenen (zover was je waarschijnlijk zelf ook wel al), het moeilijkste is uiteraard om per hok op ongeveer eenzelfde totaalgewicht uit te komen. Ik ben daar handmatig mee bezig geweest en zo'n verdeling lijkt me wel mogelijk. Aan een handmatige verdeling heb je natuurlijk niks, je zou een eenduidige oplossing moeten hebben die voor elk willekeurig aantal dieren en geslacht bruikbaar is. Dat is wel te programmeren in vba, maar kost behoorlijk wat tijd. Hetzelfde geldy voor de vragg die je eerder op dit forum stelde (http://www.pc-helpforum.be/topic/56833-samenvoegen-van-gegevens ).

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Handmatig berekend kom ik, rekening houdend met de gewenste verdeling, tot deze cijfers:

Gemiddeld gewicht alle varkens per hok:  6.306 gram, 6.238 gram, 6.232 gram, 6.223 gram

Het verschil tussen het hoogste- en laagste gemiddeld gewicht is dan slechts 83 gram (met 35 varkens per hok).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.