Ga naar inhoud

audiocassettes rechtstreeks op PC of via apparaat?


snowi

Aanbevolen berichten

Ik probeer van gisteren al gewone audiocassettes die ik nog heb van vroeger, op de PC te krijgen.  Ik heb vanuit de walkman een kabeltje van “koptelefoon” van 3.5 jack (?) verbonden met de ingang voor microfoon (ook 3.5 mm-jack)  van de PC gebracht en hopelijk kan/mag dat. Maar wat nu? Na zoeken op het internet, vond ik toch al dat ik eerst moeten omzetten naar Quick Time of Audacity e.a....en als leek lijkt het voor mij (Audacity!) een heel complex gebeuren waar ik wel wat voor vrees. Desnoods moet ik dan maar wat inboeten  met de geluidskwaliteit, maar liever dan nog dat dan moeilijke/zware software. Gewoon de cassettes kunnen overzetten naar PC en/of CD  en we zijn weeral gelukkig. :)

Ook heb ik op internet gezien dat er toestellen bestaan (van 20€ tot 60€...) met USB-aansluiting en met directe omzetting naar PC (mp3?) doch mits ook weer het gebruik van een software programma als bv. Audacity.

Het betreft zo een 12-tal cassettes. en als ik dan besef dat ik zo een apparaat later niet meer gebruiken zal, is het ergens wel een dure aangelegenheid.

Kan iemand mij helpen a.u.b.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Snowi,  Ik zit met eenzelfde vraag (zie later op de dag)  Audacity is een mooi programma.  Ik gebruik het om LP's te digitaliseren via een USB-poort.  Maar het digitaliseren van mijn audiobanden via de microfooningang lukt eenvoudig niet. Hopelijk krijgen wij een reactie met een bruikbare tip.  Mocht ik iets ontvangen laat ik je dit ook weten.

Groetjes Wito

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een line-out of koptelefoon-uitgang aansluiten op een microfooningang kan nooit werken:

 

1. Line-out is stereo en mic-in is mono

2. De geluidsniveaus kloppen niet: het volume van een line-out signaal is veel te hoog voor een gevoelige mic-ingang

 

Je zal dus toch moeten werken met een adapter (is eigenlijk een  externe geluidskaart), die een line-in signaal omzet naar een usb-signaal.

 

En audio-bewerkingssoftware hebt je sowieso nodig om op te nemen. Daarvoor is Audacity zeker een aanrader.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb geen vorderingen gemaakt.  Ik heb alles wat op de lang baan geschoven.  Op de taakbalk van Audacity heb ik achter het microfoontje drie keuzes : 1. Microsoft geluidstoewijzing ;

2. Microfoon (3-USB Audio 'CODEC') en 3. Lijningang (High Definition Aud).  Geen van deze drie werkt.  Ik denk toch dat ik uw raad moet volgen en mij een aparte adapter zal moeten aanschaffen.   Deze week zal ik er eens werk van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik wat later reageer. Maar dit weekend heb ik de streek verkend met o.a. “de hoek” en daarover  het domein “de oude spar”, dit alles gelegen in het prachtige  natuurgebied “Balderei” met als hoofdindustrie “De Celle”

 

Wat ik als leek(!)  bereikt heb:


Ik kocht me een apparaatje (““Tape Express Cassette Encoder”) van 30€, voorzien van een USB-kabel en een CD met software.
Na installatie van het programma via de CD kon ik na aansluiting van de USB het geluid (muziek of opnamegesprekken zoals in mijn geval) duidelijk horen. En dit via het Tape Encoder-controlevenster maar waarvan ik niet de opnameknop gebruik omdat het resultaat niet voldeed. Wel heb je het geopende venster nodig om het geluid hoorbaar te maken. (de microfoon achteraan de PC is uitgetrokken) Verder kan de geluidsterkte = weergave, ook geregeld worden door middel van de geluidsknop aan het apparaatje doch staat door ondervinding  bij mij best op volle sterkte. Om nu betere resultaten en mogelijkheden te verkrijgen heb ik het programmaatje Audacity gedownload met zijn vele mogelijkheden om bv ruis of klikken van een LP te minderen of elimineren. Maar dat is experimenteren tot het beste resultaat. je kunt de ruis of het tikken van de LP niet eindeloos blijven onderdrukken  want hoe meer je onderdrukt, hoe meer verlies ook van het (soms nog goede)  geluid dat je hebt.


Tijdens het indrukken van de play-knop van het encoder apparaatje om de cassette te starten  druk je eveneens op de opname knop van Aydacity en beginnen de opnames. Later kun je eventueel stukken markeren om eruit knippen of te  bewaren. Mogelijkheden zat met dit Freeware software programmaatje dat enorm wordt aangeprezen door zowat iedereen, zoals ik lees op Google. Maar als leek wel complex om voor het eerst te gebruiken en wat mij betreft heb ik dan ook maar het hoogstnodige gebruikt dat me voldoening geeft. Er zijn vast nog meer mogelijkheden in Audicity om bij te sturen, maar voor mij volstaat de “basic” voor wat ik beoogde.. We zitten trouwens al met oude cassetteopnames waarvan je nu ook weer geen wonderen mag/kan verwachten. Voor mij betreft het 14 cassettes maar toch vind ik het aankopen van dat apparaatje toch waardevol, temeer ik het ook op andere manieren geprobeerd heb zonder enig resultaat.
Na het beëindigen van de gewenste opname kun je deze in Audacity opslaan door in “bestand” “audio exporteren”  te klikken en daar de naam van de cassette/lp in te geven. Deze titel(s) wordt ook opgenomen door de DVD (zie verder) zodat je bij het afspelen een lijst te zien krijgt met je opnames en je eventueel kunt wisselen van titel.  
De bestanden van Audacity worden met extensie WAV gemaakt en wordt voor zover ik lezen kon, gebruikt om een audio-CD te maken door de maximum  kwaliteit die deze extensie biedt. Jammer genoeg gaan er, doordat WAV-bestanden heel groot/zwaar zijn, amper 2 LP’s op een CD.


Google zegt: "WAV bestanden (de originele audio) is precies de kwaliteit die je ontvangt en niet anders. Alle andere formaten zijn doorgaans een compressie-vorm dat ook kwaliteitsvermindering betekend"


Maar vermits het toch al “maar” audiocassettes zijn, vind ik het comprimeren meer dan welkom daar ik dan veel meer op een CD krijg. (9 LP’s) en geen verschil in geluid hoor. Hoogst waarschijnlijk meetbaar met meetapparatuur, maar zeker niet waarneembaar met ons gehoor. Daarom heb ik deze dus omgezet met “Freemake Video Converter” naar MP3 en die met het gratis brandprogje  ‘BurnAware’ gebrand door op “MP3-schijf” te klikken. Dat zou prima moeten werken ...als je ook een CD-speler hebt die MP3 kan lezen zoals zowat alle nieuwe CD-spelers nu. Doch oudere CD-spelers (zoals de mijne ..) kunnen dat niet.
Ik heb dan al de bestanden die met “Free Video Converter”  in MP3 waren omgezet, op de DVD gebrand met “Burnaware free” door op “video-DVD te klikken. Dan krijg ik wel de melding dat hij niet converteert naar VOB, BUP en IFO doch dit gewoon negeren, waarna hij de MP3 bestanden op de DVD brandt. En met heel goed resultaat. Het betreft dus gesproken teksten en deze zijn heel goed duidelijk en verstaanbaar. Met het voordeel dat er ook aardig wat meer op kon gebrand worden! Wat de kwaliteit voor muziek betreft weet ik niet. Maar ik denk dat je via het internet of winkel op webshop zowat aan alles kunt geraken wat je ook maar wil en deze manier van muziek verwerken (cassettes) zeker geen voorkeur geniet. Maar iedereen zijn goesting, niet? Ook een voordeel van de DVD is, dat hij blijft staan waar je laatst geëindigd bent en daar terug start na een pauze of stop. En als ik samen met de vrouw nu voor de radio zit om te luisteren of voor TV ...in beide gevallen kun je toch niets anders doen dan luisteren hé ;)

 

Hopelijk is het een bruikbaar hulpje voor anderen. Maar nogmaals, ik ben een leek op dit gebied en ben bijna zeker dat anderen deze werkwijze zullen verwerpen en een veel betere manier kennen, maar ik ben erdoor geholpen en voldoet het resultaat voor mij meer dan behoorlijk.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan!

 

Alleen had ik nog graag een slotje geplaatst om te tonen "dat ik bij ben" ...maar weet niet meer hoe. 

 

Ik ken wel een goede buur die nauw verbonden is met PCH, maar wil die man niet lastig vallen. Misschien is hij nog niet gepensioneerd en heeft hij zijn tijd meer dan nodig, of juist wel op pensioen en wil daarom nog wat van het leven genieten zonder PCH-probleemleden ...:D Kijk, daar kan ik dan weer veel begrip voor opbrengen!!

 

Tot hoors!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.