Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Dag pc-helpforum,

 

Ik ga volgend jaar op kot in Leuven. Ik heb thuis mijn eigen desktop tevens ook door jullie samengesteld. Om niet wekelijks mijn volledige desktop heen en weer te sleuren, dacht ik eraan om een nieuwe (goedkopere) desktop te kopen voor bij mij op kot. Dit is hoofdzakelijk bedoeld om te gamen en de basis studentenzaken. Mijn kot wordt voorzien van KOTnet, maar ik heb dus geen idee of dit gaming kan dragen. Als iemand hier meer informatie over weet, dan mag deze dat ook altijd delen. 

 

 

  • Waarvoor heb ik een PC nodig? gaming + studentenzaken zoals presentaties maken, info opzoeken
  • Wat is mijn budget? 900euro voor de desktop. voor de monitor ga ik apart zien. muis en toetsenbord ga ik steeds heen en weer nemen. 
  • Een merkcomputer of een samenstelling? Ik zou graag een samengestelde pc willen. De vorige heb ik ook laten samenstellen door pc-helpforum en die gaat nu al bijna drie jaar goed mee.
  • Ga ik overklokken? Mijn huidige pc dat ik hier heb laten samenstellen, kan overklokken, maar heb dit nog nooit gebruikt en niet nodig gehad en weet eigenlijk niet hoe ik hieraan moet beginnen.
  • Ga ik later upgraden? De pc gaat geen upgrade krijgen. Hij moet met wat het is een paar jaar kunnen meegaan.
  • Heb ik al die nieuwe functies wel nodig? USB 3.0 of 2.0 poorten Ik heb de beiden in mijn huidige pc, maar merk eigenlijk amper een verschil. Een LAN-ingang moet normaal gezien wel genoeg zijn.
  • Ga ik zelf assembleren? Ik zou hem laten assembleren, maar als ik de componenten op verschillende plaatsen goedkoper vindt en het prijskaartje op die manier kan drukken, dan wil ik wel eens rondvragen of iemand in mijn omgeving die kan samenstellen.
  • Heb ik een besturingssysteem nodig? Ik heb windows 10 op mijn huidige pc door mijn windows 8.1 up te graden naar windows  10. Ik vraag me nu af of ik deze nog eens zou kunnen gebruiken voor mijn nieuwe pc. 
  • Ga ik zelf installeren? Het installeren is me zelf gelukt op mijn huidige pc dus dit moet wel opnieuw lukken. 
  • Heb ik een voorkeur aan onderdelen? een goede grafische kaart is altijd meegenomen, dus dan kijk ik onmiddelijk naar de klasse van geforce gtx, maar andere suggesties zijn altijd welkom.
  • Heb ik nog randapparatuur nodig? een cd/dvd lezer is handig.
  • Heb ik specifieke wensen? De elektriciteit is een vaste prijs, dus energiezuinig hoeft die niet te zijn. Een pc die na twee weken begint te zoemen of irritant begint te blazen, kan ik wel missen, dus liefst ook zo stil mogelijk. 
  • Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? ik woon in België. Via azerty.nl heb ik mijn vorige pc gekocht en laten samenstellen, maar via www.dragoncomputers.eu heb ik ook al zeer goede prijzen gevonden en heeft ook nog andere voordelen. 

 

Op voorhand al hartelijk bedankt.

 

PS: In bijlage zijn de specs van mijn huidige pc die al meegaat van januari 2014. Het zou leuk zijn, moest je onderdelen kunnen behouden van mijn huidige pc, omdat ik weet dat deze goed samenwerken.

specs huidige pc.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag iamyourpast,

 

We kunnen je zeker verder helpen met een nieuwe samenstelling. Zelf zit ik niet op kot maar volgens een paar maten zou Kotnet wel degelijk moeten volstaan om online te gamen, al zit je blijkbaar wel een datalimiet. ;)

 

Ik heb voor je deze samenstelling gemaakt. Iets boven je budget, maar wel een erg krachtig systeem met de nieuwste onderdelen. Snelle Core i5 processor, 250 GB SSD, 2 TB harde schijf, degelijk moederbord, 16 GB snel RAM-geheugen en een vrij snelle GTX 1060 6 GB grafische kaart. 

 

Wat Windows betreft zijn de licenties bij Azerty wat duur, hier vind je een aantal webshops met goedkopere (legale) licenties.

 

Kijk ook even in mijn handtekening voor een kortingsactie i.s.m. Azerty (onder andere gratis verzending), dat zou in dit geval toch een korting van €50 moeten opleveren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank superjona.

 

Dit is al een heel goed voorstel waaruit ik kan vertrekken. Dank je voor de tips van de licenties.

Zou ik miss nog best een extra cooler erin steken? 

2TB is een beetje veel waarin ik miss kan 'inlieveren' om er nog een extra cooler in te steken. 

Is de GTX 1060 3GB of 6GB, want als ik doorzoek op azerty.nl, lijkt die maar 3GB te zijn?

Ik zal idd wss wel bestellen via azerty.nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, met die link is er iets misgegaan want je mist inderdaad een voeding en de 6GB-versie van de GTX 1060. Dat is met deze link meteen rechtgezet. :)

 

Je harde schijf heb ik ook vervangen door een 1TB-exemplaar, hoewel het verschil niet ontzettend groot is. Een (andere) cooler kan vast pas komen om de geluidsproductie wat te verminderen, aangezien de standaardkoeler niet meteen het meest stille exemplaar op de markt is. Als je dit niet zo erg vindt zal de standaardkoeler volstaan, maar eventueel kan je ook een iets degelijkere koeler aanschaffen zoals deze TX3i.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben nog steeds wat aan het twijfelen over het moederbord. Ik ben nog niet volledig verkocht, want bij niet vertrouwt met het merk en op het internet zijn er niet super veel reviews over te vinden. Zou ik hier nog wat extra uitleg over kunnen krijgen, Superjona? 

 

Op voorhand al hartelijk bedankt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik vrij goede ervaringen met ASRock en draaien meerdere van mijn systemen op een ASRock moederbord. Vroeger hadden ze nogal de reputatie een 'B-merk' te zijn, maar van dat imago zijn ze gelukkig afgestapt. Ik heb voor dit bord gekozen omdat het op gebied van prijs-kwaliteit een goede keuze is, en een van de voordeligste moederborden met de Z170 chipset.

 

Het prijsverschil lijkt nu kleiner te zijn, maar je kan ook voor dit moederbord kiezen waarvan al meer recensies zijn geplaatst. Hij is een tikkeltje duurder, maar beschikt wel over extra geluidspoorten en een M.2 slot. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de tip. Ik zou misschien toch wel wifi willen hebben op mijn pc. Neem ik dan er best een netwerkadapter bij of neem ik een moederbord dat dit  geïmplementeerd heeft?

 

I.v.m. de SSD kaart heb ik al heel wat goede reviews gelezezen over deze SSD-kaart. Deze heeft minder opslag, maar leest wel subliem. Is het dit waard en past deze wel op mijn moederbord, want dit heeft een anders slot nodig, denk ik? Ook deze kaarten vond ik de moeite waard: 1ste kaart2de kaart.

 

Met vriendelijke groeten.

aangepast door iamyourpast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moederborden met interne Wi-Fi vind je eigenlijk enkel terug bij ofwel de erg dure exemplaren of erg kleine moederborden, dus dan neem je best een normale netwerkadapter erbij. Ik zou je wel aanraden om een netwerkkaart te nemen die ook Wi-Fi ac ondersteunt, zoals deze.

 

Als je het MSI-moederbord neemt kan je absoluut de Samsung SM951 nemen, die inderdaad tot drie keer sneller leest dan een 'normale' SSD. Je betaalt er uiteraard wel iets meer voor, het is een beetje een afweging tussen opslag en snelheid. De twee andere SSD's zou ik niet aanraden. Ze zijn niet per se slecht, maar prijs-kwaliteitsgewijs zijn er betere exemplaren te vinden.

aangepast door superjona
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.