Ga naar inhoud

PC start niet meer normaal op


Big_Apple

Aanbevolen berichten

Sinds deze week wil mijn pc niet meer op een gewone manier opstarten. Hij geeft telkens 'loading files' aan waarna ik op een blauw windows-scherm terechtkom met drie opties: Windows 10 starten (hersteld); pc opnieuw instellen of afsluiten. Als ik voor de eerste optie kies dan valt hij uit en start hij vanzelf opnieuw op waarna hij opnieuw op dezelfde pagina terechtkomt. 

 

Ik heb voorlopig een workaround gevonden: vlak na het opstarten op esc drukken, via het boot menu manueel de schijf kiezen waarop windows staat, op enter drukken en direct daarna op F8. Dan start hij verder normaal op. Maar dit is geen blijvende oplossing. 

 

Daarbij heb ik tegenwoordig ook problemen met Google Drive. De applicatie geeft vlak na het opstarten een foutmelding (D41D) en kan enkel worden afgesloten. Opnieuw installeren, account ontkoppelen en herkoppelen, andere accounts proberen, niets helpt. Ik dacht dat het misschien gelinkt was aan het opstartprobleem aangezien beide problemen gelijktijdig zijn begonnen?

 

Bedankt voor wie hulp kan bieden. 

 

edit: OS is windows 10 (up to date). Start normaalgezien op vanaf SSD-kaart. 

aangepast door Big_Apple
extra info toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we eerst eens het opstartprobleem trachten op te lossen.

 

Koppel eens alle USB opslagmedia af (stick, externe HDD...) en laat eens weten wat het resultaat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees - en ik zou hetzelfde hebben - denk ik  dat ik het snelst (nu ja: snèl? - het vraagt wel wat tijd) geholpen zou zijn door een repair van je windows 10:

alle schijven (ook interne) behalve je systeemschijf even loskoppelen, met media creation tool (best op usb) gewoon windows installeren over je huidige windows heen. (géén clean install - gewoon 'met behoud van instellingen') - het vraagt een paar uurtjes (afhankelijk van je systeem) dus als je vb een tijd weg moet: even alles in gang zetten (wachten tot je de beginvragen kunt beantwoorden) en hem laten bollen.

Kom je na een tijd terug dan ben je al wel waar je moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Big_Apple zei:

Ik heb voorlopig een workaround gevonden: vlak na het opstarten op esc drukken, via het boot menu manueel de schijf kiezen waarop windows staat, op enter drukken en direct daarna op F8. Dan start hij verder normaal op. Maar dit is geen blijvende oplossing. 

 

 

Hier leid ik uit af dat je Windows nog perfect marcheert doch dat bij het opstarten de schijf waar je systeem op staat niet gevonden wordt.

Afhankelijk van de boot instellingen in de bios kan dat te wijten aan het feit dat er externe data schijven via usb aangesloten zijn. Dat blijkt hier niet van toepassing te zijn. Toch moet het probleem via de bios aangepakt worden.

 

Ben je in de bios aan de slag geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik ben niet in de bios actief geweest. Wel is het zo dat er enige tijd geleden een SSD-schijf geplaatst is (door een professional) en dat op die schijf een clean install van windows is gebeurd, terwijl dat vroeger vanop mijn C: schijf gebeurde. Zou het kunnen dat de pc om de één of andere reden standaard inderdaad op de verkeerde (interne) schijf aan het zoeken is naar windows (die dus niet via USB aangesloten is)? Het probleem deed zich voor de eerste keer voor de ochtend nadat hij eens verkeerd is uitgeschakeld (zonder eerst af te sluiten). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen merk-pc, maar een op aanvraag samengestelde.

 

Geen probleem, doe dan het volgende:

 

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

 

Speccy.PNG

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.