Ga naar inhoud

Windows 10 Schijf 100 %


mysticfist

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik ben sinds begin dit schooljaar de nieuwe ict-coördinator in 2 scholen en heb regelmatig te maken met het volgende probleem.

De schijf staat in taakbeheer op 100% terwijl de laptop eigenlijk niets ( of bijna niets ) aan het doen is.

Ik heb al wat opzoekingen gedaan en blijkbaar is dat een probleem die bij velen voorkomt alleen heb ik niet echt een mooie oplossing gevonden.

Ik heb al een aantal zaken uitgeprobeerd maar niets schijnt het probleem echt op te lossen.

Kunnen jullie me misschien verder helpen?

 

Wat wel vreemd is is dat de laptop soms na een tijdje plots wel zakt naar 0-5% dus dan lijkt alles weer normaal.

Ik heb een screenshot genomen van zo een situatie.

 

Hebben jullie eventueel tips wat ik zou kunnen doen om dit ook te voorkomen in de toekomst?

 

Ter info:

De pc's hebben Windows 10 Home en 4GB ram.

Op al de pc's heb ik AVG, CCleaner, 7zip, Office 2013 en VLC.

De screenshot is van een i5-5200 cpu @2.20GHz 2.20Ghz.

 

Mvg,

MysticFist

100pct.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bijbehorende proces/programma zal waarschijnlijk CompatTelRunner.exe zijn.

Op een van mijn Windows 10 pc's had ik er ook last van. Bij mij zorgde die Telemetry (= het verzamelen en doorsturen van allerlei gegevens over de computer, de hardware en de gebruikte programma's naar Microsoft) niet zozeer voor een hoog schijfgebruik, maar eerder voor een zware belasting van de processor.

 

Wanneer je tijdens de installatie van Windows 10 hebt toegestemd in het doorsturen van die gegevens (en bij de snelle installatie zal dat het geval zijn) dan wordt dit iedere dag gedaan. Vooral op momenten dat jij verder niets doet op je laptop. Er zijn meer van die processen die vooral (of alleen) uitgevoerd worden wanneer jij niets doet op je laptop. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch defragmenteren of optimaliseren van de harde schijf. Ik noem al die processen bij elkaar maar 'de optimaliseringsprocessen' die op de achtergrond gebeuren in Windows 10. Wanneer Windows 10 klaar is met het uitvoeren van al die achtergrondprocessen, dan zakken het processorgebruik en het schijfgebruik weer. Dat laatste heb je al opgemerkt.

 

Deze processen zijn meestal opgenomen in de Taakplanner.

Omdat ik op die ene desktop pc toch wel veel overlast ondervond van die Telemetry, heb ik die uitgeschakeld in de taakplanner.

Ik raadpleegde daarvoor deze website: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-performance/disabling-windows-compatability-telemetry/f1437548-84ae-4421-9a07-45feb17cab86

En ik gebruikte deze handleiding van Bill Levenson, van 30 maart 2016:

 

Quote

You can disable the scheduled tasks that starts CompatTelRunner.exe by looking in the Task Scheduler.
Computer Management – System Tools – Task Schedule Library – Microsoft – Windows – Application Experience
or

Start - Run - taskschd.msc
Name: Microsoft Compatibility Appraiser
Location: \Microsoft\Windows\Application Experience
Collects program telemetry information if opted-in to the Microsoft Customer Experience Improvement Program.
Right click on “Microsoft Compatibility Appraiser” and select “Disable” By default, it is set to start if there is ANY network connection.

 

Ik neem aan dat de vertaling van het Engels naar het Nederlands jou geen problemen zal opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het gaat om die telemetrie stop te zetten: daarvoor gebruik ik Spybot Anti Beacon  (gratis)

Dit progje doet veel meer dan dit alleen, maar je kan dit eruit kiezen om uitgeschakeld te worden.

 

Het is een progje dat een eind maakt aan alles wat MS wil dat er doorgestuurd wordt naar hen, dat dus je dus toelaat je privacy terug zelf in handen te nemen.

En het is nog gebruiksvriendelijk ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik ga dat eens verder bekijken.

Dat Windows dingen doet terwijl ik niet aan het werk ben begrijp ik maar bij het opstarten is dat wel zeer lastig.

In de school heeft meer dan de helft van de pc's het probleem dat de schijf dus op 100% zit bij het opstarten.

Dit gaat inderdaad wel vanzelf terug over na bvb 5 minuten maar leg aan de leerkrachten en leerlingen maar eens uit dat ze 5 min moeten wachten :/

Ik zal het dus eerst proberen oplossen op mijn laptop en als het werkt op de rest.

Wel vreemd dat Windows 10 zo lastig is want thuis heb ik dat probleem ook sinds Windows 10 en ik had daar nooit problemen met win 7 en 8.

Jammer is dit want voor de rest vind ik Win 10 zeer goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet te wijten zijn aan het binnenhalen van windows updates ?  Daar kruipt ook nogal wel eens wat tijd in , zeker bij de 10 . (vooral als je er pas naar overschakelde)

 

(en idd: leraars en leerlingen laten wachten: 'k ken dat ook :) )

 

wat Spybot betreft: ik heb al enkele maanden gewoon àlles helemaal laten immunizeren.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het komt niet door een update of scan. Geen idee waaraan het ligt. Aangezien veel leerkrachten erover klagen moet ik een oplossing vinden maar dat lijkt niet zo eenvoudig. Spybot kan geen kwaad maar het lost het probleem jammer genoeg niet helemaal op. Ik heb nog regelmatig dat schijf op 100% blijft hangen. Ik test nu vooral mijn eigen pc's thuis aangezien ik het daar ook heb. De enige computers die geen probleem hebben zijn die met een ssd. Maar de school gaat niet al de laptops willen upgraden met een ssd dus helpt ook niet als oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ok ik heb het enige tijd bekeken maar het is dus nog niet opgelost.

 

Het probleem is dat ik dit probleem op bijna al de laptops van de scholen heb waar ik werk.

Voor er windows 10 op stond werkten ze een stuk sneller.

Eenmaal Windows 10 erop staat zit de schijf vaak aan 100% en lopen de pc's zelfs regelmatig gewoon vast ( ze blijven zeer lang hangen aangezien schijf op 100% staat).

 

Thuis heb ik dit opgelost door een SSD te steken i zowel mijn laptop als desktop maar de scholen kunnen moeilijk al hun computers gaan upgraden.

Daar is gewoon geen budget voor.

 

Aangezien deze problemen er niet waren voor windows 10 en dat ik overal op het internet dezelfde problemen lees lijkt het probleem dus eerder van windows 10 zelf te komen.

Ik heb echter geen flauw idee hoe ik dit kan oplossen zonder de schijven te upgraden naar een SSD.

Het vreemde is dat ik dit probleem zelfs heb op de nieuwe laptops die dit jaar aangekocht werden en dat het probleem ook niet altijd is.

Jammer genoeg zijn die nieuwe latops ook niet voorzien van een SSD weeral om de kosten te drukken. :(

 

De laptop waarmee ik momenteel werk zit nu op bvb 2% en dit terwijl hij 30 min geleden constant op 100% zat.

Echt vreemd.

 

Alle hulp is dus welkom al vrees ik dat er niet echt een pasklare oplossing voor is aangezien het internet vol staat met deze vraag.

Sommigen zeggen dat het opgelost is nadat ze een aantal zaken uitschakelden maar ook dat hielp niet echt

En aangezien het hier niet om 1 pc gaat maar om een hele reeks van pc's ( verschillende merken en kenmerken ) is het ook lastig om log bestandjes te geven.

 

Dat leerkrachten en leerlingen de laptops natuurlijk te pas en te onpas dichtklappen of uitzetten (zelfs tijdens een update) helpt natuurlijk ook niet echt.

Misschien dat ik thuis dat probleem mss veel minder heb omdat ik daar wel correct met laptop werk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.