Ga naar inhoud

Nieuwe router


Lipton

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik ben opzoek naar een degelijke wi-fi router.

Internet en wifi was hier altijd wel een beetje behelpen.

 

Paar maand geleden heeft Telenet hier nog - eindelijk- hun wifi router geïnstalleerd, maar zoals ik al dacht is deze niet sterk genoeg om 2 verdiepingen boven te raken. Ze raaden me dan aan om een acces point te plaatsen in de ruimte op het 2de verdiep waar ik zit maar dan zit ik al met 2 apparaten.

 

Gelijkvloers staat de wifi router van Telenet 1 kabel gaat van de Telenet router naar een andere router van Sitecom N300 op het eerste verdiep. Sitecom voorziet zowel gelijkvloers, 1ste en 2de verdiep van Wifi; alsook een computer die ernaast staat. Wifi signaal op 2de verdiep is echter zeer zwak. Zeker niet voldoende voor een pc, amper voor een smartphone.

Dan loopt er ook een kabel van de Telenet router helemaal naar het 2de verdiep naar mijn Pc.

 

Nu bij decoratie werken is gebleken dat deze kabel helemaal versleten is, is zelfs een wonder dat hij nog werkt.

 

  De installateur van Telenet raadde me dan aan om een acces point te plaatsen in de ruimte op het 2de verdiep waar ik zit, maar dan moet er toch nog sowieso een kabel getrokken worden en dan zit al al met 3 apparaten.

 

Ik zoek dus een router die sterk genoeg is. Liefst zet ik die op de gelijkvloers en dat het signaal nog sterk genoeg is op het 2de verdiep.

Als dit niet echt gaat, kan ik ook gewoon die Sitecom vervangen door een ander sterkere router.

 

Budget is 250

 

 

Dank bij voorbaat

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Droske laat zien is een heel goed alternatief. Je zou ook nog kunnen denken aan een Bridge of repeater op de tweede etage. Deze vangt je Wifi op en stuurt hem weer door. Het enige waarmee je rekening moet houden is dat de snelheid van je internet vanaf de bridge/repeater naar je device de helft is van je verbinding. Ik weet niet hoe snel je verbinding is. Ik heb thuis standaard 150Mb/s dus op de bovenste verdieping 75Mb/s max. Voor hetgene waarvoor ik het nodig heb prima.

Het voordeel hier, net als het idee van Droske, is dat je geen kabels hoeft te trekken. Een stopcontact is voldoende. Ik heb zelf een oude router omgebouwd tot bridge en werkt prima.

 

Voorbeeld van een repeater vind je hier

 

aangepast door Captain Kirk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/5/2017 om 15:37, Lipton zei:

Heb eens ergens gelezen dat zo'n Powerline adapter niet echt geschikt is voor een verouderd elektriciteitsnet. De bekabeling hier is hier denk ik 50+ jaar oud .

 

Dat heeft niets met de ouderdom van het elektriciteitsnet te maken wel met de conditie van dat netwerk. Als deze laatste niet goed meer is dan is het verstandig daar iets aan te doen alleen al omwille van je eigen veiligheid. Denk maar eens aan huisbrand door kortsluiting. Er is niets zo ambetant als levend verbrand worden in je slaap.

Voor een stabiele Powerline verbinding is het wel noodzakelijk dat de stopcontacten die je voor Powerline gebruikt op dezelfde fase staan. In sommige oude panden kom je al een een driefasig stroomnetwerk tegen (de zogenaamde "drijfkracht").

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter informatie:


Ik maak gebruik van de Devolo dLAN 650+ (Theoretische transmissiesnelheid 600 Mbps), in een huis met een oud elektriciteitsnet. Er zit zeker 30 m leiding tussen de 2 adapters.
Bij directe aansluiting van laptop aan de modem (met kabel) haal ik een downloadsnelheid van 90 Mbps. Met de Devolo's over het elektriciteitsnet haal ik tussen 70 en 75 Mbps. Dus een relatief klein verlies in vergelijking met een repeater, waar de snelheid minstens gehalveerd wordt.


De dLAN 1200+ die droske vermeldt kan theoretisch tot 1200 Mbps halen, dus zullen de verliezen daar nog kleiner zijn.


Wat wel een rol kan spelen zijn andere toestellen die op dezelfde stroomkring aangesloten zijn. Zo heb ik ondervonden dat een oplader van een smartphone (schakelende voeding, dus stoorpulsen) in een stopcontact in dezelfde kamer als een Devolo de snelheid nog iets meer beperkt.


Volgens Devolo zouden zelfs verschillende fasen geen invloed hebben, alhoewel dat waarschijnlijk met een korrel zout moet genomen worden, zie faq: http://www.devolo.be/service/faq/dlan-1200-powerline/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je volle snelheid raad ik je toch aan om een nieuwe kabel (Cat6 of beter) naar boven te trekken. Hierop een switch (met ingebouwde access point) aan te sluiten, zo kan je boven altijd nog uitbreiden door extra kabels op de switch aan te sluiten, behoud je je snelheid en heb je een goede wifi dekking.

 

Wat ik nog aanraad is om gebruik te maken van een AC router/access point die op 5Ghz band zit.

 

Bijvoorbeeld dit: https://www.centralpoint.be/nl/wlan-access-points/sitecom/wlx-2000-n300-wi-fi-access-point-art-wlx-2000-num-1258867/

om maar iets op te noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internetproivider: Telenet.

Abonnement: Whop.

Gigabit Powerline: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac kit.

 

Overdracht tussen de Devolo dLAN+ adapter verbonden met de modem Telenet en de Devolo dLAN + WiFi ac adapter in het stopcontact nabij mijn computers volgens Devolo Cockpit:

ScreenShot021.thumb.jpg.93e49168df22d47addb6aa82b2a33ccc.jpg

 

Resultaat van de speedtest Telenet zonet vandaag gemeten:

ScreenShot016.jpg.850fe583f995bf533e993cea147bd05e.jpg

 

Ik ben er uiterst tevreden over!!! :top:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.