Ga naar inhoud

Pc sluit pas af na 10 minuten.


Lipton

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Zoals u in de tittel kunt lezen, sluit de pc pas na 10 minuten af.

Aanvankelijk kreeg ik dus het typische blauwe scherm met "Afsluiten" erop. Het scherm ging uit, maar de fans en alle leds op het moederbord bleven branden.  na een 10 tal minuutjes sloot hij toch af.

 

Heb dan wat gezocht naar mogelijke oorzaken. Snel opstarten zou een mogelijke oorzaak zijn, afgevinkt dus.
Nu blijft het scherm aan en staat er 10 minuten afsluiten erop voor hij volledig uitgaat.

Heb ook eens alle kabels verwijderd en terug aangesloten, behalve de 24 pin omdat deze erg erg vast zit en zou liefst mijn moederbord niet vernietigen.

 

Systeemherstel heeft ook niets verholpen.

 

3 weken geleden heeft Abbs nog alle malware van mijn pc verwijderd, en malwarebytes vindt ook niets. hHt lijkt me dus sterk dat het hieraan zou liggen.

 

Verder heb ik een 9 dagen geleden een nieuwe router geplaatst en de drivers van de broadcom wireless adapter geüpdatet. Het lijkt me sterk dat hier hieraan zou liggen, maar de problemen zijn toch een 3 tal dagen daarna begonnen.

 

Met het opstarten heb ik geen probleem. Is nog altijd even vlot.

 

 

PS Ow ja. Ik kreeg ook deze melding:

 

"Er kan geen verbinding met windows service worden gemaakt"

 

Maar dat gebeurde alleen maar nadat ik de computer met de startknop geforceerd heb uitgeschakeld, de eerste keer toen zo lang duurde om hem uit te schakelen. daarna heb ik deze melding niet meer gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het zelf kunnen oplossen:

 

Heb VerboseStatus in de RegisterEditor aangezet om te kunnen kijken welke processen de pc ervan weerhielden om af te sluiten.

 

Windowsupdater was het probleem. Staat nochtans op automatisch update maar dat deed hij dus niet. Heb het handmatig gedaan.

 

Nu werkt alles weer prima. Sluit zelfs sneller af dan voorheen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk trouwens echt dat het iets te maken heeft met snel opstarten.

 

Als ik dat opzet krijg ik vanaf nu altijd die foutmelding. Status van de service staat er dan altijd gestopt. Als ik het afzet niet dat is alles in order:

 

heb dan snel opstarten voorlopig uitgezet. Als iemand er een oplossing voor weet dan hoor ik het graag. Anders voor die 5 seconden dat de opstart dan langer duurt, daarvan ga ik nu ook niet doodgaan.

Naamloos.png

aangepast door Lipton
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben een fan van Menno Schoone. Over de functie Snel opstarten van Windows 10 schrijft hij dit:

 

Quote

TIP: Het deactiveren van de optie Snel opstarten inschakelen (aanbevolen) lost menig opstartprobleem op, waaronder het herhaaldelijk opnieuw opstarten, het niet op de normale wijze kunnen instellen van de helderheid van het beeldscherm, het niet accepteren van het wachtwoord in het aanmeldscherm en niet-werkende hardware zoals USB-apparaten en (draadloze) netwerkapparatuur.

Bron: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_instellingen_onderdeel_systeem.html

 

Zelf heb ik "snel opstarten" uitgezet op mijn pc. Nu heb ik daar wel een SSD in zitten waarop Windows is geïnstalleerd. Ik merk geen verschil in opstarttijd.

Jij merkte dat door het uitschakelen van de functie Snel opstarten het 5 seconden langer duurt voordat je computer is opgestart. Ik zou die 5 seconden voor lief nemen.

 

Hier wat info over de functie Snel opstarten: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/snel-opstarten-in-windows-10-69508/

Lees vooral ook de reacties onder dat artikel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik snelle opstart uitschakel komt het probleem minder vaak voor. Maar het is dus niet volledig opgelost.

 

Bij het uitschakelen doet hij bij deze stappen abnormaal lang over:

 

service stoppen: Windows Update

wachten op group policy client

wachten op user profile service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu pas dat jouw pc niet draait op Windows 10, maar op Windows 8.1. Met dat besturingssysteem ben ik helaas niet vertrouwd.

Als je zelf opdracht geeft tot het zoeken naar updates, worden er dan nog updates gevonden? Wat voor melding krijg je na die opdracht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan een kleine aanpassing doen in het register die het afsluiten kan versnellen.

Open de register editor. (regedit.exe)

Ga naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control

Zoek dan naar WaitToKillServiceTimeout.

Dubbelklik hier op en verander de waarde naar 2000

Klik op OK en sluit de register editor.

 

Probeer nu of het afsluiten sneller gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.