Ga naar inhoud

Heb ik een probleem met mijn HD?


Timmekke

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

ik heb mijn laptop zo'n 3-tal maanden niet gebruikt en zit meteen met een probleem:

 

Als ik "AVG Tune Up PC" gebruik, loopt hij vast bij het defragmenteren.

Als ik Windows update opschoon, blijft het balkje hangen.

Als ik mijn virusscanner (Avast) laat draaien, loopt hij vast bij 14%.

 

Heb ik een probleem met mijn HD?

 

Edit: Hiernet mijn Windows (10) afgesloten en gekozen voor "Afsluiten en heropstarten", laptop blijft hangen op beginscherm. Windows werkt verder normaal denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo iets kan alle kanten uit...

 

een paar pogingen, vragen:

 

> zit er een ssd in of een hdd?

> heb je al je updates binnen?

> over welke windows spreken we hier?

> test je schijf eens met Christal Disk - die vertelt je of het aan je schijf gaat liggen of niet.

> kan ook een warmteprobleem zijn: je laptop die te warm loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Passer,

 

bedankt voor je reactie.

 

> hdd denk ik.

> Op updates bleef de laptop gisteren ook hangen maar net toch een paar updates kunnen installeren.

> Windows 10

> Crystal Disk geeft geen fouten aan. Mijn Windows 10 trouwens ook niet.

 

aangepast door Timmekke
Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, even verder denken..

 

> blijf zoeken (desnoods 's avonds aanzetten en de hele nacht laten aanstaan) naar updates: diè binnenhalen en installeren vraagt energie en tijd van je systeem. Als die allemaal binnen zijn en het probleem is er nog, kunnen we diè optie tenminste gaan afvinken.

 

> Kijk ook eens (als je de weg weet, anders zeg je het) in je logboeken of er telkens terugkerende fouten gemeld worden (bij Systeem en Toepassingen)

 

> Open Christal Disk info nog eens en kijk naar de temperaturen: hoeveel bedraagt de temp van je schijf?  (eventueel af en toe uitvoeren)

 

 

edit: je schijf blijkt dus gewoon in orde. Wààr het aan ligt kan alle kanten uit: 't kan dus zijn dat je systeem gewoon teveel werk heeft om drie maand updates binnen te halen (heb je trouwens de creators update al binnen?) , ' t kan ook een geheugenprobleem zijn, of een kwestie van mal- en/of spyware dat achter je rug om van alles op je laptop zit te doen, of ... )

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

> Windows zegt dat computer up-to-date is maar bij cumultatieve update zonet een foutmelding gekregen.

 

> logboeken gecheckt maar niets speciaal gevonden hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik er niet veel van ken.

 

> de temp van schijf gecontroleerd en Crystal Disk info zegt 38° (meerdere keren gekeken)

 

Goed nieuws: Avast "Snelle Scan" werkt terug.

Slecht nieuws: AVG PC TuneUp blijft nog steeds hangen op schijffragmentatie en Windows Update opschonen met schijfopruiming blijft ook nog steeds hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je een plaatje / tekst geven van die foutmelding?

 

Logboeken: als er niet teveel dezelfde rode waarschuwingen terugkomen, hoef jij je geen zorgen te maken. (zijn er wel die geregeld terugkomen, dan zou je moeten zeggen welke)

 

Ga ook eens naar Taakbeheer (CTRL + Alt + Delete): hoeveel belasting is je processor en je geheugen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wachten we voorlopig nog even af.

 

Dat binnenhalen vraagt veel tijd en veel werk van je systeem. 'k geef je de raad van hem te laten doen en niet teveel andere dingen te doen. Geef hem nadien ook ruim de tijd om hem te laten 'uitbollen' en begin er niet te vlug opnieuw mee.  Zet nadien ook je systeemherstel terug aan want dat wordt uitgeschakeld.

 

en kijk daarna al je problemen eens opnieuw aan. 't Kan gerust zijn dat ze (grotendeels of volledig) van de baan zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makersupdate net binnengehaald maar was vergeten dat het internet hier om 23u afgesloten wordt (lig in een ziekenhuis) en moest op het einde van het installatieproces nog kort even verbinding maken met het internet maar dat is dus niet gelukt. Heb ondertussen wel verbinding met USB-modem maar vind niets terug dat ik nog moet installeren en Windows zegt dat er nu versie 1703 opstaat dus ik hoop dat het goed is.

 

> Windows update opschonen met schijfopruiming werkt nog steeds niet. Balkje blijft op het einde nog steeds hangen.

 

> Schijfdefragmentatie met AVG PC TuneUp blijft ook nog steeds hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de 1703 erop staat, heb je de creators. Toch zou ik je windows nog verder laten zoeken naar nieuwe updates want na die creators zijn er nog enkele binnengekomen  (waarvan enkele er ook nogal wat tijd vragen).

Controleer dus eerst of je systeem zegt of jij je updates binnenhaalt.

(wat je ook kan doen - een goed progje - is windows update minitool gebruiken. Je kan het downloaden via Majorgeeks - dit zoekt voor jou naar nog resterende updates en je kan ze ermee binnenhalen (van officiële sites) en installeren. Moest je dit gebruiken: als je het opent zie je onder Update Historie een cirkeltje met twee pijltjes: hierop klikken zet het programma in werking. Het kan wel tot 20/30 minuten duren voor je een lijstje krijgt - ondertussen blijft het cirkeltje draaien.  Daarna heb je de mogelijkheid om te kiezen welke updates je wil downloaden en/of installeren. Je kan er ook downloads mee verbergen,...)

 

Ik zou dus eerst controleren of je alles binnenhebt vooraleer we verder gaan.

 

Enne: defragmenteren kan je toch ook vanuit je verkenner?  (of doet die het dan ook niet?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.