Ga naar inhoud

Windows update werkt niet goed


porrelaar

Aanbevolen berichten

De titel dekt niet de hele lading, want het begon met Acronis True Image (ATI) 2015 dat niet meer werkte, nadat ik alle eerder gemaakte back-ups verwijderd had van de externe harde schijf. Ik was van plan nieuwe back-ups te maken, dus konden die oude wel weg, dacht ik.... Erg dom van mij: nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.

ATI verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar direct na opstarten werd ATI weer afgesloten vanwege een fout. Meer bijzonderheden kreeg ik niet. Paar keer geprobeerd en toen maar een ander back-upprogramma geïnstalleerd: EaseUS Todo Backup Home 9.1. Dat werkte wel goed.

 

Ik had toen Acronis True Image niet meer werkte, eerst geprobeerd een systeemherstelpunt terug te zetten, maar die bleken er niet te zijn. Ik had systeembeveiliging in het verleden wel zelf ingeschakeld voor de C: schijf en ik controleer na iedere grote update (bijv. de Creators Update) of systeembeveiliging nog steeds is ingeschakeld. Dit omdat Microsoft dat nog wel eens uit wil schakelen.

Systeembeveiliging kan momenteel ook niet meer ingeschakeld worden; voor geen enkele schijf. Er worden dan helemaal geen schijven gevonden. Hij blijft op 'Zoeken...' staan. Zie de afbeelding hieronder:

 

59944b74ef1af-Geen_beschikbare_stations_

 

Dan nu naar het probleem van de titel van dit topic: Windows Update. Er worden wel updates gevonden, maar die worden niet geïnstalleerd:

 

59944ebb46b1d-2017-08-16_12_44_53-Instel

 

Na enige tijd krijg ik dan foutmelding 0x800705b4:

 

59944f5e7b788-Updatestatus.PNG

 

Met die foutcode gezocht naar oplossingen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?

Mijn virusscanner (Panda Free) uitgeschakeld, waarna automatisch Windows Defender wordt ingeschakeld. Gezocht naar updates voor Windows Defender. En dat lukt dus niet:

 

5994502d47bb5-Windows_Defender-beveiligi

 

In Windows Update > Geavanceerd vinkje weggehaald voor 'Updates voor andere Microsoft-producten ontvangen tijdens het bijwerken van Windows'. Bij andere mensen schijnt dat te helpen. Bij mij niet.

 

Powershell als administrator gestart en opdracht gegeven tot het stoppen van Windows Update. Ik was natuurlijk van plan om Windows Update eerst te stoppen en daarna weer te starten. Lukt niet:

 

599450e87dbca-Windows_Update_stoppen_luk

 

Ik zie dat het woordje 'net' in het geel is. Dat zal ook wel iets betekenen. Niets goeds, neem ik aan.

 

En toen dacht ik: "Laat ik nu maar even stoppen met van alles en nog wat proberen en nu hulp inroepen van mensen die wat meer van computers weten...'

 

Bedankt voor het lezen van deze lap tekst en geef maar door wat voor informatie jullie nog meer van mij nodig hebben.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nog even verder gezocht en heb nu het vermoeden dat er een fout in het register zit.

Apparaatbeheer toont een uitroepteken bij 'Algemene schaduwkopie van volume':

 

59947face4968-Schaduwkopie%C3%ABn_van_op

 

Volgens mij betekent dat dat er geen herstelpunten kunnen worden gemaakt. In systeembeveiliging was ingesteld dat er voor de C: schijf herstelpunten moesten worden gemaakt. En Windows doet dat dan automatisch voordat er updates worden geïnstalleerd. Nu er geen systeemherstelpunten kunnen worden gemaakt, worden er daarom ook geen updates geïnstalleerd. Dat is althans mijn beredenering.

Ik heb ook (als test) handmatig opdracht gegeven tot het maken van een herstelpunt voor de C: schijf, maar dat blijft eeuwig duren, terwijl zoiets in een paar minuten gebeurd hoort te zijn. Ik heb het maken van dat herstelpunt daarom na 25 minuten maar gestopt via Taakbeheer: Volume Shadow Copy gestopt. Het deed volgens mij ook vrijwel niks: processorgebruik van dat proces Volume Shadow Copy was 0%.

 

Voor zover ik het als leek goed zie, zou het kunnen maken van herstelpunten (Algemene schaduwkopie van volume) gerepareerd moeten worden. Hoe? Geen idee. Ik weet niet waar ik dat zou moeten vinden in het register.

Herstelpunten die ik eerder gemaakt heb, zijn verdwenen of om andere redenen niet beschikbaar. De eerder gemaakte back-ups had ik verwijderd omdat ik net een paar nieuwe back-ups wilde gaan maken. Dit lijkt op de wet van Murphy: alles wat fout kan gaan, zal fout gaan. :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de oorzaak van het hele gedoe is, daar heb ik het raden naar. (een brak bestand (of enkele?) die door die verschillende onderdelen aangesproken wordt? ? - maar da's maar een gok)

 

Nu, zelf zou ik kiezen voor de snelste (nu ja 'snel'?) oplossing en gewoon met MCT(Media Creation Tool) op een stick (min 6 Gig) een herinstallatie doen van de windows. Je kan in dit geval blijven zoeken naar mogelijke oplossingen, maar ik vrees dat dit iets van lange adem kan zijn.

Zelf ben ik de laatste tijd meer en meer geneigd om in zo'n vage situatie gewoon een herinstallatie te doen, uiteindelijk het minste werk en je hebt weer een zuiver systeem.

 

Mogelijk helpt het binnenhalen van de updates je ook - daarvoor geef ik je de raad Windows Update Minitool binnen te halen en te laten lopen. Het is een handig progje dat je al je missende updates toont en die kan je dan verbergen, verwijderen, downloaden of in één moeite downloaden en installeren.

Je kan aanvinken wat en in welke volgorde dat je wil en ze worden 'bij de bron' opgehaald.

Het duurt wel een 20/30 minuten dat het ding gaat scannen, maar zo lang het cirkeltje loopt is het aan het zoeken.

 

(zie maar wat je hiermee kan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, Passer!

Windows 10 opnieuw installeren zal inderdaad de snelste oplossing zijn, maar o, wat is dat saai: Windows opnieuw installeren en daarna alle programma's. Dat vind ik net zo interessant als het kijken naar groeiend gras. Ik leer daar zelf niets van. Nou ja, behalve dan dat ik nooit meer oude back-ups/images weg mag gooien voordat ik nieuwe heb gemaakt...:D

 

Ik zal waarschijnlijk over een paar dagen wel overgaan tot het opnieuw installeren van Windows 10, maar ik zoek eerst nog even verder. Gewoon uit nieuwsgierigheid en om er zelf wat van te leren.

Het binnenhalen van de updates is het probleem niet. Ze worden alleen niet geïnstalleerd. Idem dito wanneer ik de missende updates download via de Microsoft Catalog. Na een dubbelklik op de zo binnengehaalde updates worden ze niet geïnstalleerd. Ik zie een klein venstertje, waarin zoiets staat als 'initialiseren' of 'voorbereiden' (ben even vergeten wat er exact stond), en dat blijft dan eeuwig staan. Kan niet gewoon gestopt worden, maar moet via Taakbeheer afgebroken worden.

Ik dacht slim te zijn en eerst de Windows Update service te stoppen, voordat ik de via de Microsoft Catalog gedownloade updates ging installeren, maar helaas, het stoppen van Windows Update is niet mogelijk. Niet via command prompt, niet via Powershell en ook niet via services:

 

59957935a1c44-Kan_de_Windows_Update-serv

 

Natuurlijk eerst de probleemoplosser van Windows gebruikt. Die blijft hangen bij het herstellen van de Windows Update-database.

Windows Repair van Tweaking.com laten lopen, maar die heeft ook geen positief resultaat opgeleverd.

sfc /scannow toont dat er geen problemen zijn. De harde schijven zijn ook 100% in orde.

Wat denkt het beveiligingscentrum ervan? Nou, dit:

 

599579e40c35e-2017-08-16_14_13_34-Window

 

Ach, dat vind ik dan ook wel weer grappig, zoiets.

 

Omdat deze pc op systeemherstel en Windows Update na verder goed werkt, laat ik het nog een paar dagen zo. Misschien krijg ik nog een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, porrelaar zei:

Windows opnieuw installeren en daarna alle programma's

Ik bedoelde geen clean install, maar een herstel-installatie (met behoud van instellingen) - dan hoef jij je progs niet allemaal terug te installeren en naar je hand te zetten.

 

Wat je updates betreft: probeer de Repair Windows Updates van Tweaking.com naar je bureaublad.
        (Klik er op Programs en zoek naar Repair Windows Updates)

        Dubbelklik op Tweaking.com-RepairWindowsUpdates.exe, de tool wordt nu vanzelf uitgepakt.
        Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
        Wanneer het uitpakken gereed is en de tool is gestart klikt u op de knop Start.
        Zodra de tool gereed is sluit u deze en herstart u de computer

(al denk ik dat dit met een hersteloperatie over-je-huidige-windows- heen ook wel opgelost zal zijn)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat tooltje is een onderdeel van het grotere Tweaking.com - Windows Repair. Daar zit het ook in. Tweaking.com - Windows Repair had ik al gebruikt, maar dat had niets opgelost.

Heb nu toch nog een keer dat aparte tooltje voor Repair Windows Updates laten draaien en daarna de computer opnieuw opgestart. Het heeft helaas niet geholpen. Windows Update laat wel zien dat er 3 Updates klaar staan, maar hij blijft langdurig staan op "Installeren van updates voorbereiden: 0%".  En een tijdje later krijg ik weer de bekende foutmelding foutmelding 0x800705b4 .

 

Toch schrok ik even, want tijdens het draaien van dat tooltje kreeg ik ook een ander venstertje te zien met deze error:

 

59960e75ee339-2017-08-17_23_16_05-Admini

 

Maar daarover hoef ik me echt geen zorgen te maken, zo las ik op het forum van Tweaking.com:

Quote

Thats ok, the repair was simply trying to kill trustedinstaller IF it was running so that files it has locked can be cleared, the error is simply saying that it didnt find trusted installer running (Thats why it says process not found), so you dont need to worry about this one :-)

Bron: http://www.tweaking.com/forums/index.php?topic=2491.0

En zo leer ik steeds weer wat bij.

----------------------------------------------------------

3 uren geleden, Passer zei:

Ik bedoelde geen clean install, maar een herstel-installatie (met behoud van instellingen) - dan hoef jij je progs niet allemaal terug te installeren en naar je hand te zetten.

Een herstelinstallatie met behoud van instellingen? Vertel daar eens wat meer over. Als ik kijk bij Instellingen > Systeemherstel kan ik kiezen voor

1. Deze pc opnieuw instellen. Daarbij kan ik kiezen of ik mijn persoonlijke bestanden wil behouden of verwijderen, maar ik zal dan wel alle zelf geïnstalleerde programma's kwijtraken (dus later opnieuw moeten installeren)

2. Windows herstellen met een systeeminstallatiekopie. Misschien is dat een optie? Bedoel je dat misschien?

3. Een schone installatie van Windows. Dan begin je helemaal van voren af aan, en dat had ik in gedachten.

Of bestaat er nog een optie 4?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

optie 4:  'k heb het ooit eens op een rijtje gezet - let vooral op de blauwe tekst: dààr heb je de keuze tussen een volledig nieuwe install of een install over je huidige windows heen

 

Zorg voor een stick van 6 Gig of meer


1. Download de installatie van https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
    klik daar op : ‘hulpprogramma nu downloaden’

2. Steek nu je stick in je systeem en laat de gedownloade exe uitvoeren

3. Dit vraagt even tijd - soms lijkt de installatie te blijven hangen op vb 30%?
    Geen nood: je systeem is data/gegevens aan het binnenhalen - geef het er maar de tijd voor. Dit kan wel 5/10 minuten duren, afhankelijk van je systeem en je internetverbinding(snelheid), maar daarna schiet het wel terug in gang.
    (bij twijfel: kijk naar het ledje van je computer: zolang dat blijft branden/flikkeren zit je goed.

4. Aanmaken van de stick klaar? Dan wordt in verkenner in de usb-stick geopend.

5. Nu kan je twee dingen doen:
    a.    Als je in verkenner op die setup.exe (dubbel)klikt, gaat je systeem zich vernieuwen:  Windows wordt dan hersteld (als je kiest voor ‘met behoud van instellingen’ of windows wordt volledig opnieuw geïnstalleerd (een zogenaamde clean install: je houdt nadien alleen je windows over - al de programma’s die je zelf installeerde (vb Word, Ccleaner,...) zijn weg en dien je opnieuw te installeren.
    b.    Ofwel opstarten van je stick en dan gaat het proces vanzelf in gang gezet worden. (Hiertoe wijzig in je bios de opstartvolgorde zodat je aangeeft dat je systeem van die stick moet opstarten.
    (dit is echter voor elke bios ànders - Hoè je dit dient aan te geven moet je zelf gaan uitzoeken of ergens gaan vragen.


Deze herinstallatie vraagt 2/3 u tijd en soms lijkt alles stil te vallen, maar geef je systeem er rustig de tijd voor - er moeten tenslotte geregeld grote (update)bestanden binnengehaald en geïnstalleerd worden ! Ook als je op het einde op je bureaublad komt, is het nog niet gedaan en is je systeem nog druk bezig. Wachten dus tot hij enkele minuten ‘stil’ valt...


Belangrijk: werk je met een laptop: zorg voor een volle batterij en koppel voor alle zekerheid e voeding aan het net aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een vraag over die blauwe tekst: heb je dat al eens zelf uitgevoerd: uw pc vernieuwen met behoud van instellingen?

Volgens mij is het zo dat wat je daar ook kiest bij Uw pc vernieuwen, altijd alle zelf geïnstalleerde programma's zullen verdwijnen. De enige uitzondering bij 'met behoud van instellingen' is dat apps die je uit de Windows Store hebt gedownload en geïnstalleerd behouden zullen blijven. Andere programma's die je elders van internet hebt gehaald (denk aan Firefox, Thunderbird, Photoshop enz. zul je zelf opnieuw moeten installeren.

 

Ik denk dus dat optie 4 die jij noemt, gelijk is aan optie 1.

Hier legt Microsoft de verschillende opties uit voor Windows 8: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17085/windows-8-restore-refresh-reset-pc

 

5996abb1be145-Waarschuwing.JPG

 

En hier een artikel van ComputerTotaal over de manieren om Windows 10 opnieuw in te stellen: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/wat-is-de-optie-deze-pc-opnieuw-instellen-67096/

Quote

Als je Mijn bestanden behouden kiest, wordt Windows 10 opnieuw geïnstalleerd terwijl je persoonlijke bestanden en alle software die met de computer is meegeleverd behouden worden. Je instellingen en je eigen geïnstalleerde programma's en drivers worden verwijderd.

 

Op beide websites wordt dus uitdrukkelijk vermeld dat het wel mogelijk is om je eigen persoonlijke bestanden te behouden (al wordt een back-up daarvan sterk aanbevolen), maar dat je echt alle zelf geïnstalleerde programma's kwijt zult raken.

 

Ik moet je gelijk geven dat het waarschijnlijk lastig is om de problemen die ik nu ervaar op te lossen zonder een herinstallatie of vernieuwing van Windows 10.

Ik weet niet of het veel zin heeft om te kiezen voor Uw pc vernieuwen met behoud van instellingen. Ook dan moet ik volgens het artikel van ComputerTotaal opnieuw de drivers voor de hardware gaan zoeken en zelf installeren. Asus biedt geen ondersteuning voor Windows 10 voor deze pc; sterker nog: op de Nederlandse support website van Asus is mijn pc totaal onbekend. Drivers (voor Windows 7 of 8.1?) zal ik op moeten halen van de Amerikaanse website van Asus. Dat had ik al gemerkt toen ik ruim twee jaar geleden Windows 7 opnieuw installeerde op deze pc. Ach ja, dat zijn van die leuke bijkomstigheden.

 

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, Passer. Ik zal nu eerst eens wat dingen op een rijtje zetten. Noteren welke programma's ik nu heb, plus eventueel de licentiesleutels; mail en adresboek back-uppen, controleren of de back-ups van mijn overige persoonlijke bestanden compleet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, porrelaar zei:

heb je dat al eens zelf uitgevoerd: uw pc vernieuwen met behoud van instellingen

Afgelopen jaar al tweemaal Porrelaar - de gegevens zijn eigen gegevens (het schijnbaar stilvallen op 30%,...)

Mijn progs (Wordperfect, Corel, MS Office, AV, ... bleven wel degelijk behouden. ('k hou er ook niet van, van alles opnieuw naar mijn hand te moeten zetten :) )

 

In zekere zin is het eenvoudig: maak een kloon en voer het uit. Achteraf een kloon terugplaatsen is maar een half uurtje werk toch? (maar 't zal niet nodig zijn)

6 uren geleden, porrelaar zei:

Ik weet niet of het veel zin heeft om te kiezen voor Uw pc vernieuwen met behoud van instellingen. Ook dan moet ik volgens het artikel van ComputerTotaal opnieuw de drivers voor de hardware gaan zoeken en zelf installeren.

niks van gemerkt hier... - verwar je niet met een clean install?

 

(en omdat het zo simpel is, schreef ik dit:

Op 17-8-2017 om 09:47, Passer zei:

Zelf ben ik de laatste tijd meer en meer geneigd om in zo'n vage situatie gewoon een herinstallatie te doen, uiteindelijk het minste werk en je hebt weer een zuiver systeem

 

Nu, jij beslist voor jouw systeem hé !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passer, ik moet je mijn nederige excuses aanbieden en doe dat bij deze... :adore:

 

Je had volkomen gelijk. Jouw optie klopt! Ik had het blijkbaar niet goed gelezen en dacht dat ik de computer moest opstarten vanaf de USB stick waarop het installatiebestand van Windows 10 staat. Wanneer je dat doet en dan kiest voor "Upgrade: Windows installeren en bestanden, instellingen en toepassingen behouden", dan krijg je direct het volgende te lezen:

"De upgrade optie is niet beschikbaar als u de pc opstart via Windows-installatiemedia. Als er al een exemplaar van Windows op deze computer is geïnstalleerd en u wilt een upgrade uitvoeren, verwijdert u de installatiemedia en start u de computer opnieuw op. Zodra Windows normaal is opgestart, plaatst u de installatiemedia en start u Windows setup."

 

Zo gezegd, zo gedaan. De pc normaal opgestart en toen de setup gestart. Na 50 minuten was het klaar. Windows 10 is weer helemaal up to date (versie 1703, build 15063.540); al mijn programma's zijn bewaard gebleven en zelfs mijn standaardprogramma's zijn niet gewijzigd. Joepie!

 

Systeembeveiliging bleek uitgeschakeld te zijn voor alle (2) harde schijven. Ik heb daarop systeembeveiliging ingeschakeld voor de SSD (waar Windows op staat), en daarna meteen een herstelpunt gemaakt. Dat was nu in een paar seconden gebeurd.

De problemen die ik had (geen gebruik kunnen maken van systeemherstel en updates niet kunnen installeren) zijn dus helemaal opgelost.

Heb daarna een nieuwe systeembackup gemaakt met EaseUS Todo Backup. Ik kan weer vooruit.

Alleen mijn HP Photosmart C5180 all-in-one deed het niet meer. Stond niet bij Apparaten en printers. Alle software en drivers voor die printer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Die ruim 9 jaar oude all-in-one werkt nu weer als een zonnetje. Hij staat nu dubbel in Apparaatbeheer, maar dat vind ik helemaal best. :D

 

Hartelijk dank voor je hulp. Ik heb hier weer veel van geleerd. Wat mij betreft mag dit topic nu afgesloten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.