Ga naar inhoud

Kolom automatisch een nummer geven bij printen.


Keurmeister

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Ik ben een Newbie met eigenlijk weinig ervaring in Word. Ik ben gevraagd (omdat ik de enigste ben die geen computer vrees heeft) om voor een vereniging een document te maken wat zich automatisch nummert bij het uitprinten.

 

Uitleg van de opbouw van het document:

Het gaat om een document wat is opgebouwd uit 2 kolommen en 2 pagina's. Om papier te sparen wordt dit document dus tweezijdig geprint en is dus in feite maar 1 pagina.

Elke kolom dient bij het printen van het document een eigen uniek nummer te hebben. Afhankelijk van de afdeling waar het document moet worden gebruikt is het nummer als volgt opgebouwd:

2018-00001-CU dit nummer moet dus in kolom 1 komen te staan. in de kolom er naast kolom nummer 2 daar moet het nummer dan als volgt uit zien: 2018-00002-CU

 

Nu moet ik een aantal prints (25) maken van deze pagina en dus zou de laatste pagina de nummers 2018-00049-CU en 2018-00050-CU moeten hebben

 

Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg. Daarbij de opmerking dat het voor mij allemaal nieuw is. Ik kan wel met Word werken als basis een goede stap voor stap uitleg zou voor mij fijn zijn. Indien nodig kan dat dan in een PB of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is makkelijker dan je (wellicht) denkt.

Je kunt de pagina's indelen in twee kolommen, maar de kolomnummering is dan niet zo eenvoudig.

Je kunt m.i. beter van 1 A4-pagina twee pagina's maken met een paginabreedte die dehelft is van een A4-blad (dus 10,5 cm breed).

Dan verloopt het verder hetzelfde als bij een gewoon (A4)-formaat.

Zie de bijlage voor het voorbeeld.

Opm: Je zou evt. ook voor een liggende pagina kunnen kiezen.

PC-Helpf Keurmeister.docx

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Alpha

 

Bedankt voor je bericht. Dit is iets anders dan wat ik had gehoopt. Als ik dit moet volgen dan wil dat dus zeggen dat ik nu een oneindig aantal pagina's moet maken met dezelfde tekst daar de nummering automatisch gaat als pagina nummering. Daarbij wordt het nummer niet opgebouwd zoals we eigenlijk zouden wensen. in jouw voorbeeld wordt er gewoon een nummer toegevoegd als paginanummer. door de complexheid van de nummers zoek ik dus iets wat mijn standaard aanvult met een nieuw nummer. In principe is het de bedoeling dat we 2018-0001-CU gebruiken. De 1 in dat nummer moet dan automatisch een 2 worden. Ik kan nummer zoals jij het aanbeveelt dan ook omdraaien en beginnen met 2018-CU-0001 dan wordt het automatisch 2018-CU-0002. dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

 

Ik ben gebonden aan een vast papierformaat nl A5 formaat. Daar het document geprint wordt op een standaard A4 formaat papier (krijgen wij als vereniging gratis van onze sponsor) is de oplossing gezocht in het maken van twee kolommen zo heb je een geen verspilling van papier. Door dan het document dubbelzijdig te printen staat de overige informatie op de achterzijde van het papier. Dit wordt dan weer automatisch gesneden en dan hebben we precies wat we willen hebben een A5 formaat papier met op de achterzijde de bijbehorende informatie. Een A4 levert dan 2 A5 documenten op tijdens het printen. Ik kan uiteraard het document ook op A5 formaat ontwerpen blijft het feit dat ik dan de tekst op veel meer pagina's moet plaatsen om een juiste paginanummering te verkrijgen. Ik moet dan ergens zo tegen de 400 pagina's in een Word document maken.

 

Ik zoek eigenlijk een manier waarbij bij elke pagina die ik ga uitprinten elke kolom zijn eigen unieke nummer krijgt. Dit nummer is nodig voor verkrijgen een goede administratie. Of het document ontwerpen in A5 formaat en dan zo dat elk geprint document zijn eigen nummer kan krijgen door dit in een print opdracht mee te kunnen geven. Echter de manier om het nummer in een printopdracht mee te geven in Word weet ik niet te plaatsen / ontwerpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de info die je in je laatste bericht verstrekte nu eens in je eerste bericht had vermeld, dat zou voor het geven van een antwoord een stuk gemakkelijker zijn geweest. Bekijk mijn tweede bericht, dat is denk ik ongeveer wat je wenst. 

Niet vermeld heb je of je er een 'boekje' van wil maken. Dat stelt andere eisen aan de paginanummering.

 

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je met me meedenkt maar ergens komen we niet op een lijn. Ik weet even niet goed hoe het probleem beter te beschrijven.

 

Ik heb een pagina die op de voor en achterzijde bedrukt wordt hierdoor bestaat het document dus uit 2 pagina's (een voorzijde en een achterzijde samen dus 1 vel papier). Deze wil ik 10 keer afdrukken (10 vellen papier). Elke pagina (een vel papier) die afgedrukt wordt dient een nieuw uniek nummer te krijgen tijdens het printen en dan alleen op de voorkant van de pagina. De indeling waar het nummer komt te staan is even niet van belang.

 

Dus niet een document wat bestaat uit 50 dezelfde pagina's waar de nummers in doorlopen. Dat is wat jij voorstelt. Althans zo begrijp ik het. En als ik jouw voorbeeld invul dan gebeurt dat ook. Is daar dan geen andere mogelijkheid voor? Want een ander document wat op dezelfde wijze wordt opgebouwd (andere nummering) bestaat dan uit ruim 1000 pagina's. dat wordt een beetje te gek van het goede.

 

Heb een voorbeeld toegevoegd. Kijk even niet naar de opmaak hiervan die klopt natuurlijk niet. Maar als ik dit bijgevoegd document dubbelzijdig print, automatisch op A5 laat snijden dan heb ik uit 1 vel 2 vellen die ik nodig heb. Het gaat om de gele nummers. Als ik dit document nu 10 keer print moet elk vel dus automatisch een nieuw nummer krijgen wat elkaar op volgt tijdens het printen.

Voorbeeld.docx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het dus zo dat niet elke pagina, maar elke kolom een eigen nummer moet krijgen.

Maar je schreef ook dat de nummering alleen op de voorkant moet komen.

Is het dan zo dat de kolommen 1 en 2 (voorzijde eerste blad) wél genummerd moeten worden, de kolommen 3 en 4 (die aan de acherzijde van het eerste blad staan) niet, de kolommen 5 en 6 (voorzijde tweede blad) wél, de kolommen 7 en 8 (achterzijde tweede blad) niet ? Enz.?

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste gedeelte klopt. Kolommen 1 en 2 wel nummeren 3 en 4 niet. Nu is het de bedoeling dat er geen 5 en 6 en 7 en 8 komt maar dat het blijft bij die ene pagina met klom 1, 2 en kolom 3 en 4. Als ik die pagina dan laat printen dan moet het nummer gaan opvolgen. Dat heeft ermee te maken dat er een print opdracht gaat komen van ongeveer 350 pagina's. Als ik alle tekst moet gaan kopiëren en plakken in de daaropvolgende pagina's wordt het wel erg veel.

 

Dus een print opdracht voor kolom 1 en 2 en 3 en 4. Deze 100 keer laten printen maar elke printopdracht moet ervoor zorgen dat kolom 1 en 2 een ander uniek nummer gaat krijgen.

Heb al wat op internet lopen zoeken en kom daar de optie macro tegen die dat zou moeten kunnen daar wil ik me met mijn ervaring nog niet aan wagen. Misschien is dat wel de oplossing maar geen idee hoe ik macro's ga inbouwen die deze functie kunnen laten uitvoeren. geen idee hoe macro's werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.