Ga naar inhoud

Prog verhuizen


easyman

Aanbevolen berichten

Om goed geholpen te kunnen worden zul je een paar dingen moeten verduidelijken.

in de titel van dit topic staat "Prog verhuizen". In je vraag heb je het over "de installatie van Windows 10 verhuizen". Windows 10 is geen programma, maar een besturingssysteem.

Wil jij Windows plus alle programma's verhuizen?

 

Verder heb je het over een "ongedetecteerde SDD-kaart". Een SDD-kaart bestaat niet. Wat bedoel je?

1. Een SD kaart. Daarbij staat SD voor Secure Digital. SD geheugenkaartjes vind je terug in diverse apparaten, bijvoorbeeld in digitale camera's

2. Een SSD (= Solid State Disk). Dat is een harde schijf zonder bewegende onderdelen. Wanneer je Windows en je programma's daarop installeert, dan zal Windows sneller opstarten.

 

Ik neem aan dat jij het laatste bedoelt. Wanneer je SSD nu niet gedetecteerd wordt, dan moet je nagaan of je hem correct hebt aangesloten in je computer: zijn zowel de datakabel (loopt naar een SATA poort op het moederbord) als de stroomkabel (loopt naar de voeding in de pc) aangesloten?

 

Verhuizen doe je niet door bestanden van de harde schijf te kopiëren naar de SSD, maar door een kloonprogramma te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, easyman zei:

Weet iemand hoe je de installatie van wWindows 10 moet verhuizen van een HDD naar een aanwezige en ongedetecteerde SDD-kaart?

De aanwezige SSD is een mSATA SSD van slechts 32 GB. Deze heeft als caching gediend. Na het uitvoeren van een Clean installatie van Windows 10 is deze niet meer als zodanig met je Windows gekoppeld. Vandaar dat die nu ook niet benaderbaar is.

Je huidige Windows klonen naar die SSD is onmogelijk omdat die mSATA SSD slechts 32 GB groot is. Je huidige systeem neemt 127 GB ruimte in beslag.

Om die bestaande SSD opnieuw als caching in te stellen is er geschikte software nodig maar ik heb er geen ervaring mee. Dat is punt 1.

Punt 2: Ik heb je eerder ook al gezegd dat je interne harde schijf fouten vertoont. Daardoor heb je o.a. problemen met bestandsgeschiedenis. Je eerste taak is deze schijf te vervangen door een nieuwe.

Daarbij dient je huidige schijf naar de nieuwe gekloond te worden. Of beter nog, laat op de nieuwe schijf een clean installatie van Windows 10 Home 64 bit uitvoeren en de bestaande SSD als caching instellen. Dat is de meest voordelige oplossing.

Ik raad je aan je voor die taak eens te bevragen bij je winkelier. Ik bedoel, vraag eens een offerte alvorens je opdracht geeft om aan de slag te gaan.

 

Hier een afbeelding van je moederbord:

Mobo Dell Inc. 0KWVT8.jpg

 

De mSATA poort heb ik groen omrand.

Het mSATA SSD kaartje zit dus daar waar ik een rood kader geplaatst heb.

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.