Ga naar inhoud

Traag ethernet op splnternieuwe router met Gigabit switch


Aanbevolen berichten

Omdat mijn wifi-netwerk met mijn TP-Link router instabiel was, heb ik beslist deze te vervangen en heb ik daarvoor een nieuwe router van Sitecom aangeschaft van het type WLR-9500 AC2600.

 

Op het eerste zicht lijkt deze inzake Wi-Fi inderdaad een beter signaal door te geven doorheen mijn ganse woning.  Ik heb echter onmiddellijk een probleem vastgesteld met mijn Ethernet-verbinding.

 

Mijn desktop PC is met de modem verbonden via twee UTP Cat5e kabels, met daartussen een Gigabit switch.  Met de vorige router haalde ik via de kabel gemakkelijk een snelheid van ongeveer 190 Mbps (gemeten met Speedtest van Ookla), hetgeen aanvaardbaar is wetende dat mijn Telenet abonnement mij een maximale snelheid belooft van 200 Mbps.  Na ingebruikname van de nieuwe Sitecom router krijg ik nog een maximale snelheid van ongeveer 90 Mbps, dus ongeveer de helft.

 

Ik heb gisteren enkele keren gewisseld tussen de twee routers, en daarbij krijg ik op de TP-Link steeds de volledige snelheid, en op de Sitecom de halve snelheid.  Ik heb me ook met een laptop rechtstreeks op de router geconnecteerd met een kabel, en krijg daarbij hetzelfde fenomeen te zien.  Het enige verschil in beide opstellingen is de gebruikte router, verder warden steeds dezelfde kabels gebruikt.

 

Weet iemand waar dit aan zou kunen liggen ?  De Sitecom router heeft een Gigabit-switch, dus daaraan zou het niet mogen liggen, tenzij die switch natuurlijk defect is, maar dat zou raar zijn bij een splinternieuw toestel.   Kan het zijn dat de Sitecom router niet goed connecteert aan het Telenet network ? 

 

Er is geen nieuwe firmware beschikbaar.  Ik zou natuurlijk de huidige firmware opnieuw kunnen downloaden en installeren, of ik zou de router kunnen terugzetten naar de fabrieksinstellingen. 

 

Graag jullie suggesties.  Of denken jullie dat deze router toch defect zou kunnen zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zeker omdat je aangeeft dat de router nieuw is en een gigaswitch heeft, zou ik zeggen dat er iets in het apparaat niet goed zit. Je kabels kunnen de snelle verbinding aan en middels je oude router haal je ook de hoge snelheid. Dus daar ligt het probleem zeker niet.

Het zou of een defect in de router zelf kunnen zijn of de netwerkpoortjes van je router. Maar nogmaals, gezien het feit dat de router nieuw is zou ik even terug gaan naar de leverancier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.