Ga naar inhoud

Oude games


pc noob

Aanbevolen berichten

Ik heb nog veel oude games liggen die ik voorheen regelmatig speelde. Echter ik kan deze niet meer spelen omdat ik windows 7 heb. Windows 10 vind ik helemaal niks dus die is er bij mij weer af.

Kan iemand mij uitleggen of ik deze games, met systeem eisen van windows 95/98/ME/2000/XP, uberhaupt nog ooit kan spelen op mijn huidige windows versie?

 

Mvg  een Pc Noob.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetgeen ik me ervan herinner: werken met de compatibiliteitsmodus: je gaat in verkenner naar de exe van het spel, klikt er rechts op en dan zou je ergens ofwel rechtstreeks iets met 'compatibiliteit' moeten vinden of anders ga je naar Eigenschappen en zoekt daar naar Compatibiliteitsinstellingen (of zo).

Hoe het precies gaat met de 7 weet ik niet, maar met compatibiliteitsinstellingen kan je aangeven of je het spel wil spelen zoals het in xp, 95 of... wel werkte.

 

'k Hoop dat je hiermee iets bent... ?

 

(eenmaal dat ingesteld, kan je nadien gewoon met die exe het spel telkens beginnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Passer zei:

je gaat in verkenner naar de exe van het spel, klikt er rechts op en dan zou je ergens ofwel rechtstreeks iets met 'compatibiliteit' moeten vinden of anders ga je naar Eigenschappen en zoekt daar naar Compatibiliteitsinstellingen (of zo).

Euh... dit is toch stap voor stap - alleen kan ik je niet precies zeggen wààr die compatibiliteit (wat een woord om te typen!) in de 7 staat: ik heb de 7 nooit gehad en heb nu al de hele tijd de 10 ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pc noob, jij noemt je niet voor niets een noob (= een absolute beginner die vrijwel niets van pc's weet). Toch heb jij nog spellen uit de tijd van Windows 95 tot en met Windows XP. Dat zou betekenen dat jij al zo'n 15 tot 20 jaar met computers bezig bent...:hmmmm:

 

Ik zal proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Allereerst de vraag of jij die oude programma's al geïnstalleerd hebt op je Windows 7 pc. Want daar moet je mee beginnen.

Nadat je dat gedaan hebt kunnen we verder gaan. Probeer eerst of je het spel na installatie zonder meer kunt spelen. Als dat lukt, dan hoef je verder niets te doen.

 

Krijg je een foutmelding en wil het spel niet spelen, dan sluit je dat spel af. We gaan nu kijken of gebruik maken van de compatibiliteitsmodus kan helpen. Er is geen garantie dat dit helpt, maar het is het proberen waard. Ik ben er zelf al vaker in geslaagd om een oud programma, dat gemaakt was voor Windows XP, toch te kunnen gebruiken onder Windows 10.

 

Programma's worden geïnstalleerd op de C: partitie, waarop ook Windows 7 is geïnstalleerd.

Ze worden geïnstalleerd in een map met de naam Program Files.

Wanneer jij de 64 bits versie van Windows 7 hebt, dan heb je 2 van zulke mappen. De ene map heet gewoon Program Files, de andere Program Files (x86). Jouw oude programma's zullen geïnstalleerd zijn in de map Program Files (x86).

Hoe kom je daar? Je start Windows Verkenner door de sneltoets Windows-toets (= de toets met het vlaggetje) + E. Dat betekent dat je die Windows toets ingedrukt houdt en dan 1 x op de toets E drukt. Daarna laat je beide toetsen los.

Je ziet dan zoiets:

 

59e9d37c7989b-verkenner_7_2.png

 

Kijk dan in de linker kolom. Onder Computer zie je de C: schijf staan. Zie je de C: schijf niet, klik dan op het driehoekje dat voor Computer staat.

Klik op de C: schijf. In het plaatje hierboven heet die Acer (C:); bij jou zal die anders heten, maar er moet (C:) bij staan.

In het rechter paneel zie je dan de inhoud van de C: schijf. En daar zal ook de map Program Files bij staan. Wanneer jij daar 2 mappen ziet met de naam Program Files, dan moet je dubbelklikken op de map met de naam Program Files (x86) om die te openen.

Je ziet dan een lange lijst met mappen. In elke map zit een programma.

Zoek in die lijst de naam van de oude game die jij wilt spelen onder Windows 7.

Dubbelklik op de map met die naam om die map te openen. Je krijgt dan de inhoud van die map te zien. Zoek naar het exe bestand in die map.

Zie jij helemaal geen bestand met een naam die eindigt op .exe? Dan zijn bij jou de extensies van bekende bestandstypen verborgen. Dat is een standaard instelling van Windows, maar ik vind dat een foute instelling. Aan de extensie (= de letters achter de punt in de bestandsnaam) kun je zien om wat voor type bestand het gaat. Dat moet altijd duidelijk zijn, vind ik.

Je hebt de Verkenner nog steeds open staan.

Klik in de menubalk (dat is de balk die helemaal bovenaan staat) op Indelen

Klik op Map- en zoekopties.

Open het tabblad Weergave.

Schuif in de lijst omlaag naar Extensies voor bekende bestandstypen verbergen en schakel dit selectievakje uit. Dus haal het vinkje weg, dat daarvoor staat

Klik daarna onderaan eerst op de knop Toepassen en dan op OK:

 

59e9d8dfd7591-2017-10-20_13_00_10-Mapopt

 

Hierna zul je voortaan alle extensies zien, en dat is de beste instelling.

 

Oké, terug naar de map waar jouw programma in zit. Zie je nu in die map een bestand met een naam die eindigt op .exe?

Klik daar dan op met de rechter muisknop en kies dan Eigenschappen.

 

Er wordt dan een venstertje geopend met de eigenschappen van dat programma. Dat venster heeft bovenaan een aantal tabbladen. Klik op het tabblad Compatibiliteit.

Je ziet dan zoiets:

 

59e9d8ff160c6-Win7-compatibiliteitsmodus

 

Zet in dat venster eerst een vinkje voor 'Dit programma in compatibiliteitsmodus uitvoeren voor:'.

Kies dan daaronder een versie van Windows waarin dit spel nog wel werkte. Als het een spel is voor Windows 95, dan klik je in die lijst met besturingssystemen (= versies van Windows) op Windows 95.

Klik daarna onderaan in dat venster eerst op de knop Toepassen en dan op OK.

 

Probeer daarna of je het oude spel nu wel kunt spelen op je computer. Als dat lukt, dan ben je met dat spel klaar. Als het niet lukt, dan kun je dezelfde methode toch nog proberen met andere oude spellen.

Misschien zul je niet ieder oud spel op die manier werkend krijgen onder Windows 7, maar een aantal toch wel, vermoed ik.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Porrelaar,

 

Bedankt voor de fijne uitleg. Ik heb die oude spellen gekocht toen ik mijn eerste pc had in 2005. Installeren ging toen prima. Alles wordt voor je gedaan bijna.

Na een paar keer mijn pc te hebben laten upgraden werkt het allemaal niet meer.

Ik heb geprobeerd te kijken in die lijst Program Files (x86) , maar daar staat geen enkel oud spel van mij in.

 

Hoe kan dit? Ik kan dus ook niks met die EXE.

 

Misschien maar beter om die spellen gewoon weg te gooien? Is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We geven het nog niet direct op, pc noob! Die spellen weggooien kan altijd nog.

 

Hoe probeer jij zo'n oud spel op te starten? Doe je dat door te dubbelklikken op een snelkoppeling? Snelkoppelingen zijn te herkennen aan het kromme pijltje dat in de linker onderhoek van dat pictogram staat. Hieronder een voorbeeld:

 

59eb2c445a14b-snelkoppeling_corel_afters

 

Klik eens met de rechter muisknop op zo'n snelkoppeling en kies dan Eigenschappen.

 

Je krijgt dan zo'n venstertje te zien:

 

59eb2cf50446b-2017-10-21_13_09_31-Eigens

 

Klik dan op de knop Bestandslocatie openen.

Daarna krijg je direct te zien waar het uitvoerend bestand (het exe bestand) van dat programma is opgeslagen. Het heeft een blauwe achtergrond:

 

59eb2d73f01a6-2017-10-21_13_09_56-C__Pro

 

En als je dat exe bestand van de game gevonden hebt, kun je de compatibiliteitsmodus gaan instellen, zoals ik beschreef in mijn vorige reactie.

 

Ik schreef eerder dat programma's worden geïnstalleerd in de map Program Files of in de map Program Files (x86). Daarmee was ik te haastig. Er zijn ook programma's die ergens anders op de harde schijf staan. Sommige games worden standaard geïnstalleerd in de map C:\Games. Maar daar kom je vanzelf achter wanneer je met rechts klikt op de snelkoppeling van die game, dan Eigenschappen opvraagt en dan klikt op Bestandslocatie openen.

--------------------------------

Dan nog een andere vraag: staan die oude games nog wel op je computer? Dat kun je controleren via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen. Of (andere manier) je controleert het via Start > Instellingen > Apps en onderdelen.

Het kan zijn dat sommige programma's door Windows verwijderd zijn bij een upgrade naar een nieuwere versie van Windows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Laten we maar gelijk reageren met je laatste vraag of mijn oude games nog op mijn pc staan. 

Nee dus. Ik laat elke 4-5 jaar ongeveer mijn pc iets upgraden als het voor mij niet meer voldoet. Misschien is dit toen verloren gegaan?

Ik heb werkelijk geen idee.

Ik heb van die cd-roms. Die probeer ik dus te installeren. Hij geeft dan inderdaad aan dat spel niet compatibel is of iets met een adminstrator en die program files(68).

 

Misschien heb ik ooit wel eens iets verwijderd wat niet mag. Zal namelijk niet de eerste keer zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer jij bij je poging tot installeren vanaf cd-rom de melding krijgt dat het spel niet compatibel is, heb je dan de mogelijkheid om toch door te gaan? Zo ja, dan zou ik dat doen. Je zult ook toestemming moeten geven wanneer daarom gevraagd wordt. Dat zal vermoedelijk een vraag zijn van het gebruikersaccountbeheer.

Wanneer de installatie daarna doorloopt en voltooid wordt, mag je het spel nog niet direct starten.

Tijdens de installatie van een spel of ander programma moet je niet telkens snel op Volgende-Volgende klikken, maar ieder schermpje goed lezen. Dan zie je ook waar dat programma geïnstalleerd wordt.

Je gaat na de installatie eerst de compatibiliteitsmodus instellen. Daarna pas mag je proberen of je het spel kunt spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.