Ga naar inhoud

Zeer hoog schijfgebruik (98%)


TomVB

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Met mijn trouwe laptop (Lenovo X220) heb ik nog geen last gehad. Hij is snel en ik onderhoud hem op de manieren die ik ken (regelmatige schijfopruiming + CCleaner). Toen ik daarjuist mijn taakbeheer eens opende zag ik dat mijn schijfgebruik naar de 100% aanleunt.

 

Daarom de vragen: 1. Is dit erg?

                            2. Hoe valt dit op te lossen?

Alvast bedankt!

PC.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een normaal proces van Windows is niet natuurlijk. Als er malware bezig is is het iets anders.
Kijk ook even in de kolom "processen" welke daar het meest actief is. Eventueel beëindig je als test dat proces.

(Na rebooten komt dat proces wel weer terug)
Grote kans echter dat Windows updates aan het binnenhalen is.

Google maar eens op: "service host lokaal system" of "service host local system"

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie spoedige antwoorden!

Wat dien ik als volgende stap te doen met de servicehost (updates)? Wanneer ik ze in taakbeheer wil beëindigen verschijnt er een bericht dat ik hierdoor mijn Windows niet meer zou kunnen gebruiken.

 

Zie bijlagen voor meer informatie. 

 

Alvast bedankt!

Servicehost.png

 

Windows update.png

Servicehost.2.png

aangepast door TomVB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de updates niet beëindigen. Het kan idd wel een flinke tijd (ur(en) duren, maar geen dagen. Als je de service wilt beëindigen omdat het te lang duurt zal Windows (idd. die standaard foutmelding geven) die na een reboot weer opnieuw opstarten. Daarbij is het niet vreemd als de voortgangsindicater een tijdje op dezelfde waarde blijft staan.

Denk je dat het nog steeds niet in orde is, loop dan eens door deze lijst met updateproblemen en kijk of die je verder helpt:
https://www.windows10help.nl/windows10fallcreatorsupdateproblemen/index.html

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag het systeemproces Servicehost NIET beëindigen.

Windows Update is nu bezig met het binnenhalen van de Fall Creators Update (= versie 1709 van Windows 10).

 

Laat Windows Update open staan en doorgaan.

Sluit liefst alle andere programma's die je nog hebt openstaan, af. Dus ook je browser. Daardoor zal de update wat vlotter verlopen.

 

Afhankelijk van de specificaties van je computer zal het downloaden en installeren van versie 1709 van Windows 10 zo'n 3 kwartier tot wel 4 uur kunnen duren.

Geef je computer daar rustig de tijd voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, porrelaar zei:

Sluit liefst alle andere programma's die je nog hebt openstaan, af. Dus ook je browser. Daardoor zal de update wat vlotter verlopen.

Heel juist. En schakel tijdelijk ook je realtime beveiliging uit. Zelf wel van het Internet wegblijven dan, maar dat heeft Porrelaar ook al gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Porrelaar: Zoals ik het lees is de laptop al 22 uur bezig met downloaden. Dan is de snelheid wel erg laag als hij nog steeds niet klaar is. Maar het kan natuurlijk.

(Zelf controleer ik dat met het progje "Network Activity Indicator" (de "oude" computerafbeeldingen die Win 7 nog in de taakbalk kon hebben). Ik zie dan direct of er nog internetverkeer is.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnieuw bedankt voor de snelle reacties!

 

Ben eens gaan kijken bij de updategeschiedenis en hier lijkt het inderdaad alsof de update 'Windows 10, versie 1709' in de afgelopen 22 uur, drie keer mislukt is. Nu ben ik de update rustig aan het installeren en hopelijk is daarmee het probleem uit de weg geruimd.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Geschiedenis updates.png

Windows.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.