Ga naar inhoud

TRINED en glasvezel


theplayer

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden is er een informatieavond in mijn dorp geweest over de installatie van glasvezel. TRINED uit St.-Oedenrode verzorgde  die. Men probeert ook nu nog zoveel mogelijk mensen over te halen om over te stappen. Ik zit bij Ziggo en die heeft dat nog niet.

Deze maand kan TRINED dat voor € 56 per maand nog regelen als je meedoet. Gratis installatie door monteur. Besparing is € 450 als je meedoet vóór 31-1. Laatste week dus.

Wat vinden jullie daarvan? Zinvol? Onzin? Addertjes onder het gras? Verkooppraat? enz.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

€ 56 per maand voor alles-in-een Trined met 500/500 Mbps lijkt mij momenteel de normale prijs, dus geen speciale aanbieding van Trined: https://www.eindelijkglasvezel.nl/keuzehulp/detail/trined/alles-in-een-500500mbps-2/

Het ligt eraan wat jouw behoeften zijn. Ben jij een fervente downloader, dan is zo'n hoge downloadsnelheid natuurlijk fijn voor jou.

Je zit nu bij Ziggo. Met welk abonnement? Start, Complete of Max? Hier staan de prijzen en snelheden van de pakketten van Ziggo: https://www.ziggo.nl/pakketten/

 

Bij Ziggo is de verhouding downloadsnelheid : uploadsnelheid = 10 : 1. Bij glaszezel is de uploadsnelheid even hoog als de downloadsnelheid. Dat lijkt aantrekkelijk, maar de meeste mensen downloaden meer dan dat ze uploaden, dus hoe belangrijk is een hoge uploadsnelheid?

 

Qua prijs ligt het pakket Complete van Ziggo (met 200/20 Mbps) het dichtst in de buurt van het aanbod van Trined, maar Trined is dan duidelijk sneller en nog wat goedkoper ook.

Ik zou nu eerst goed na gaan lezen hoe tevreden mensen zijn over de service van Trined.

Gebruik daarvoor Google: trined glasvezel ervaringen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel aders onder het gras: namelijk telefoonnummer en dat is volgens mij is dat een bedrijfsnummers.

Mogelijk enkel geschikt voor bedrijven.

 

Bovendien meen ik te weten dat er in Nederland sprake dat er 1 GB glasvezels komt.

Normaal gezien zou uw provider dat binnenkort of zo ook wel doen. Dus best even naar vragen.

 

Maar hou wel rekening mee:

500 Mbps of 1 Gbps maak op dit moment waarschijnlijk niet veel uit want hoe je omkeer of omdraai het is de server waar je download die bepaald welke download snelheid je krijgt.

Heb je ooit in Nederland 100 Mbps effectief gedownload of film of zo bekeken?

Zoiets ben ik in België nog nooit tegengekomen.

Niet verwarren met verbindingssnelheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo stegisoft, Met dank voor je reactie. Ik denk inderdaad ook dat mijn provider niet  zal achterblijven. En ik heb ook nog nooit 500Mb gehaald met downloaden. En uploadsnelheid is veel minder van belang. Ik wacht gewoon nog af...

En men schermt nog met € 450 aansluitkosten als je je aanmeldt na januari. Nou, dan blijf ik maar mooi zitten waar ik zit...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even een reactie op de post van stegisoft:

 

12 uren geleden, stegisoft zei:

Ik zie wel aders onder het gras: namelijk telefoonnummer en dat is volgens mij is dat een bedrijfsnummers.

Mogelijk enkel geschikt voor bedrijven.

Nee, de actie van Trined waar theplayer het over heeft, is specifiek gericht op particulieren. Trined wil dat zoveel mogelijk particulieren in 1 straat/wijk/dorp overgaan op glasvezel. Dat scheelt in de kosten voor Trined; ze hoeven dan maar 1 keer te graven.

Als theplayer nu een vaste telefoon heeft, dan kan hij zijn huidige telefoonnummer gewoon behouden: https://www.trined.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/telefoon/. Nummerbehoud is in Nederland normaal bij overgang van de ene naar de andere provider. Je moet het enkel wel even aangeven dat je dat wilt.

 

13 uren geleden, stegisoft zei:

Bovendien meen ik te weten dat er in Nederland sprake dat er 1 GB glasvezels komt.

Als er eenmaal glasvezel tot in je huis ligt, dan is de snelheid afhankelijk van de apparatuur (het modem). Wil je over enige tijd een hogere snelheid (1 Gbps of zelfs 10 Gbps), dan kan dat. Aan de glasvezelkabel hoeft dan niets te gebeuren; die is in principe geschikt tot snelheden tot 10 Gbps. Een moderner modem in huis is dan voldoende.

Daarnaast moet ik melden dat er niet overal in Nederland glasvezel ligt of komt. In het dorp waar ik woon is overleg geweest tussen de gemeente en leveranciers van glasvezelverbindingen. De conclusie was dat het in mijn dorp niet rendabel was om glasvezel aan te leggen, omdat de meeste inwoners tevreden zijn met de snelheden die ze nu kunnen behalen via hun huidige providers (meestal Ziggo).

In de eerstkomende jaren zal er daarom in mijn dorp geen glasvezel komen. Ik zou dus niet eens kunnen kiezen voor glasvezel; theplayer heeft die keuze nu wel...

 

13 uren geleden, stegisoft zei:

Normaal gezien zou uw provider dat binnenkort of zo ook wel doen. Dus best even naar vragen.

Nee, theplayer zit nu bij Ziggo. Het laatste stukje, van het wijkkastje tot aan het modem in huis, zal bij Ziggo voorlopig toch echt coaxkabel blijven. Ziggo is van mening dat ook via die coaxkabel snelheden behaald kunnen worden die hoog genoeg zijn om comfortabel en vlot te kunnen downloaden. Het snelste abonnement bij Ziggo is momenteel 400/40 Mbps, maar dat zou in de toekomst nog verhoogd kunnen worden zonder dat FttH (Fiber to the Home = glasvezel tot in huis) nodig is. Voor het 400/40 abonnement van Ziggo betaal je echter wel € 82,50 per maand voor, en dat is veel duurder dan het aanbod van Trined voor een 500/500 glasvezelaansluiting.

 

Bedenk welke internetsnelheden jij nodig hebt, theplayer. Ga na hoe goed de tevredenheid is van Trined abonnees. En beslis daarna pas.

 

Ander voorbeeld: mijn vriendin woont in een dorp waar Reggefiber overwoog om glasvezel aan te gaan leggen, maar dan moest wel minstens 30 procent van de huizen in dat dorp voor zo'n aansluiting kiezen, anders was het niet rendabel en zou er geen glasvezel komen. Om mensen over de streep te trekken was er ook de mogelijkheid om glasvezel tot in je huis aan te laten leggen, maar daar voorlopig geen gebruik van te gaan maken. Die keuze heeft mijn vriendin toen gemaakt. Er is nu een glasvezelaansluiting in haar meterkast, maar er is (nog) geen modem op aangesloten. Die aanleg heeft haar niets gekost, maar doordat zulke aansluitingen wel meetelden, kwam Reggefiber aan de vereiste 30 procent van de aansluitingen en kwam er glasvezel in haar dorp.

Waarom maakt mijn vriendin geen gebruik van die glasvezelaansluiting in haar woning? Dat glasvezelabonnement zou haar zo'n € 60 per maand kosten en dat vindt ze te duur.

Ze heeft nu een ADSL abonnement van Telfort (met snelheden van ongeveer 24/3 Mbps) voor circa € 40. Die snelheden zijn hoog genoeg voor wat zij ermee doet: surfen op internet, e-mail, spotify en netflix. Ze denkt er dan ook echt niet over om anderhalf keer zoveel te gaan betalen voor een glasvezelabonnement.

Je kunt nu nog navragen bij Trined hoe het bij hun zit. Is het mogelijk om nu alvast glasvezel tot in je meterkast aan te laten leggen, maar nog geen abonnement te nemen bij Trined?

 

Een ieder moet dus zelf zijn eigen afweging maken. Wat doe je momenteel met je huidige internetverbinding? Is die snel genoeg? Ben je tevreden over de service van je huidige provider? Hoeveel geld heb je over voor zeer snel internet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees wel eerst porrelaar bericht.

Ik ben uiteraard niet bekend in Nederland.

Maar ik zie dit:

Wie zijn de serviceproviders?

Op het open netwerk van Reggefiber zijn al meer dan 24 serviceproviders aangesloten. 
U hebt maximale keuzevrijheid uit een gevarieerd aanbod van diensten. 
De serviceproviders betalen Reggefiber een vergoeding voor de huur van het glasvezelnetwerk. 
Ze verwerken deze vergoeding in hun abonnementsprijs. 
Reggefiber levert aan u geen diensten en stuurt u dus geen rekening. 
Als u een abonnement afsluit bij een serviceprovider, kunt u van glasvezel gaan genieten. 
Weten welke diensten en serviceproviders beschikbaar zijn in uw woonplaats? 
Kijk dan bij onze glasvezelvergelijker.

Wat betekend dit:

En ziggo kosten en Glasvezels en wat na 1 jaar?

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

@stegisoft Reggefiber legt glasvezel aan en in het geval van TS theplayer zou Trined dan zijn provider worden.

 

Je kunt dat een beetje vergelijken met ADSL, internet via de telefoonkabel. Al die telefoonkabels zijn in het verleden in Nederland door KPN in de grond gestopt. Toch kun je tegenwoordig gebruik maken van ADSL en als provider niet voor KPN kiezen, maar voor bijvoorbeeld Telfort. Telfort betaalt dan ook een vergoeding voor de huur van het telefoonnet / ADSL-net aan KPN.

34 minuten geleden, stegisoft zei:

En ziggo kosten en Glasvezels en wat na 1 jaar?

Dat is inderdaad een goede vraag. Trined adverteert nu met een 500/500 abonnement voor € 56 per maand in het eerste jaar.

Maar blijven de kosten hetzelfde in het tweede en derde jaar dat je abonnee bent? Onduidelijk, want op de volgende pagina zie ik voor het 500/500 abonnement van Trined een prijs van maar liefst € 85 per maand: https://www.glasvezel-vergelijken.nl/pakketten/305-internet-500-tv-en-bellen

Dat is dus zeker iets wat theplayer bij Trined na zou moeten vragen, wanneer hij nog overweegt om over te gaan op glasvezel van Trined: Blijven de prijzen na 1 jaar gelijk of worden ze dan flink verhoogd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.