Ga naar inhoud

Probleem met cd-dvd speler na update windows 10


Aanbevolen berichten

Na het opstarten van mijn PC doet mijn cd-dvd speler raar.

Het lijkt alsof hij de schijf wilt lezen maar het niet lukt. Zonder dat ik zelf vraag om de schijf te lezen ofzo, gewoon na het opstarten.

Ik herinner me dat ik dit in het verleden ook eens gehad heb. Als ik me niet vergis begon het probleem na een update van windows 10, en nu is het opnieuw begonnen na een update.

Ik denk me ook te herinneren dat mijn broer destijds eens naar mijn PC gekeken heeft en de oorzaak was dat in mijn bios de cd-dvd speler ingesteld stond als één van de eerste schijf dat opgestart moest worden wanneer de PC aangezet wordt.

Het is al een tijdje geleden daarom ben ik het allemaal niet meer zo zeker, maar het kan misschien helpen om de oorzaak te vinden en eventueel een oplossing?

Hij doet het soms minuten aan een stuk ; steeds dat geluid en het willen lezen van de schijf, vermoed dat het voor de speler zelf ook niet zo goed is.

Waar kan ik dit eventueel aanpassen of nakijken?

Alvast bedankt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

Zit er misschien een cd of dvd in het cd-station? Controleer dat eerst. 

Ja er zit een cd-rom in van een game dat af en toe gespeeld wordt. Deze zat er vroeger ook altijd in zonder dat probleem te geven. 

 

Wanneer de cd-dvd speler probeert te lezen na het opstarten van m'n pc is het ook niet zo éénmaal draaien en dan stoppen, het blijft gelijk "haperen".

Voor de update deed hij dat niet en vorige keer begon het ook na een update.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die game wordt af en toe gespeeld. Niet iedere dag dus. Dan lijkt me de oplossing voor de hand te liggen: haal die cd eruit en stop die in een doosje.

 

Als je dat niet wilt, kun je inderdaad in het bios naar de opstartvolgorde kijken.

Daarvoor moet je zijn in het onderdeel Boot.

Zorg ervoor dat je harde schijf als eerste (dus bovenaan) in de opstartvolgorde staat.

Op welke toets je moet drukken om in het bios te komen verschilt per computermerk.

Ik meen dat jij een Asus hebt. Klopt dat? Zo ja, dan direct na het aanzetten van de pc herhaaldelijk op de functietoets F2 drukken, totdat je het bios scherm te zien krijgt.

Hier informatie van Asus: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1013015/

 

De vorige keer heeft je broer je hiermee geholpen. Kun je hem misschien opnieuw te hulp roepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in de Bios geraakt en in het Bootgedeelte.

Daar heb ik een paar aanpassingen gedaan en het lijkt toch opgelost :)

"Lijkt" omdat bij het afsluiten van de Bios ik koos voor het vakje om af te sluiten maar eerst de aanpassingen op te slaan en daarna een vakje kreeg dat ik geen aanpassingen had gemaakt (?).

Hij is deze keer nochtans opgestart zonder dat de cd-dvd speler rare geluiden maakte, dus zal wel in orde zijn denk ik ;)

Ik ga voor de zekerheid nog eens opzoeken hoe ik die lijst met de prioriteiten best aanpas, al is het maar voor als het nog eens voorvalt ik daar al iets meer kennis over heb.

 

Wou mijn broer momenteel niet lastig vallen hiermee daar hij met verlof is.

 

Toch vervelend dat met de updates die volgorde door mekaar geschud word. Ik vraag me af waarom dat gebeurt...

 

Heel erg bedankt voor jouw hulp Porrelaar :top:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, porrelaar zei:

Ik meen dat jij een Asus hebt. Klopt dat? Zo ja, dan direct na het aanzetten van de pc herhaaldelijk op de functietoets F2 drukken, totdat je het bios scherm te zien krijgt.

Hier informatie van Asus: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1013015/

 

 

 

Asus H81M-C

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, porrelaar zei:

Asus H81M-C, dat is enkel het moederbord. De complete pc heeft vermoedelijk een andere typeaanduiding.

 

En nu maar hopen dat in het vervolg je dvd-station niet meer gaat ratelen wanneer je de computer aanzet. :)

Ah ja... (*bloos), ik dacht ik zoek de naam van mijn moederbord op omdat ik me focuste op de naam "Asus" die je me doorgaf.

Het is eigenlijk een samengestelde PC. Bij eigenschappen staat onder computernaam "Desktop-2GUII55" ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blozen is niet nodig. Ik dacht zelf dat het om een Asus desktop pc ging, omdat ik jouw Speccy rapport in een ander topic van jou had bekeken: http://speccy.piriform.com/results/gYmOO4j0ystkM1qHEEwvJiA

 

Daar las ik onder Moederbord: ASUSTeK COMPUTER INC. H81M-C (SOCKET 1150): 5 °C

Ik keek toen ook niet verder dan mijn neus lang was. Het ging hier immers enkel over het moederbord.

Zat je toen met je desktop in een koelcel? ;) Een temperatuur van 5 °C is immers niet normaal. Overigens hoef je je daar geen zorgen over te maken. Speccy gaat wel vaker in de fout bij het uitlezen van temperaturen. De overige temperaturen in dat Speccy rapport zijn prima in orde.

 

Nog steeds geen problemen met een ratelend dvd-station tijdens het opstarten? Laat dat even weten, zodat een lid van het PCH team dit topic kan sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

Blozen is niet nodig. Ik dacht zelf dat het om een Asus desktop pc ging, omdat ik jouw Speccy rapport in een ander topic van jou had bekeken: http://speccy.piriform.com/results/gYmOO4j0ystkM1qHEEwvJiA

 

Daar las ik onder Moederbord: ASUSTeK COMPUTER INC. H81M-C (SOCKET 1150): 5 °C

Ik keek toen ook niet verder dan mijn neus lang was. Het ging hier immers enkel over het moederbord.

Zat je toen met je desktop in een koelcel? ;) Een temperatuur van 5 °C is immers niet normaal. Overigens hoef je je daar geen zorgen over te maken. Speccy gaat wel vaker in de fout bij het uitlezen van temperaturen. De overige temperaturen in dat Speccy rapport zijn prima in orde.

 

Nog steeds geen problemen met een ratelend dvd-station tijdens het opstarten? Laat dat even weten, zodat een lid van het PCH team dit topic kan sluiten.

Inderdaad 5°C is wel heel weinig :mellow:

Ik ben daar toen nooit blijven bij stilstaan, bedankt om het te melden.

Uit nieuwsgierigheid heb ik nu Speccy nog eens laten draaien en blijkbaar heb ik nog altijd zo'n "cool" moederbord.

Zal de link er even bijvoegen : http://speccy.piriform.com/results/v4BsZYa058UtmwTu2L8znjy

Aan de omgevingstemperatuur zal het niet liggen ; de thermostaat meldt hier momenteel 28°C :D

 

Bij het opstarten heb ik geen last meer van het geluid van het dvd-station. Wel begon het gisteren na een tijdje gebruik opnieuw te ratelen, zomaar...het is gestopt na de schuif open te zetten van het station.

Ik dacht nog even af te wachten om het te melden aangezien het niet bij elk gebruik is dat het zich voordoet, maar nu je het toch vraagt.

Nu ben ik een 20-tal minuten aan de PC en het dvd-station heeft even een geluid gemaakt zonder te ratelen.

 

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.