Ga naar inhoud

temperatuur


lowie12

Aanbevolen berichten

Waarvan is dat de temperatuur en met welk programma meet jij die temperatuur?

Het gaat om deze all-in-one computer: https://tweakers.net/pricewatch/407728/hp-27-k117eb-touchsmart/specificaties/

 

Als 40 à 41° de temperatuur van de processor is, dan is die temperatuur prima. Vooral gezien de momenteel hogere temperaturen binnenshuis door de mooie zomer.

In jouw all-one-pc zit deze processor: i7-4770T. De maximale temperatuur voor die processor is 71°: https://safetemp.blogspot.com/2015/12/intel-core-i7-4770t-max-temp.html

 

Jij zit nu zo’n 30° onder die maximale temperatuur en dat is oké. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het programma SpeedFan heb ik nog nooit gebruikt. Als ik wil weten hoe warm de verschillende onderdelen in mijn computer zijn, dan gebruik ik Speccy. Dat vind ik overzichtelijker. Het programma Speccy heb jij zelf ook, zag ik in een ander topic van jou: https://www.pc-helpforum.be/topic/70042-wifi-probleem/?do=findComment&comment=550747En als ik wil weten hoe hoog het processorgebruik is, dan kijk ik in Taakbeheer > tabblad Processen > kopje Processor.

 

 

Ik vind de informatie in Speedfan wat op elkaar gepropt.

Ik wil wel even met je doornemen wat daar staat (voor zover ik het zelf begrijp...:xd:)

We gaan beginnen met de bovenste rij en gaan dan verder:

De GPU is je grafische chip: de Intel HD Graphics. 0 graden is natuurlijk onzin. Er zit geen sensor op of SpeedFan kan die sensor niet uitlezen.

HD0 is je harde schijf. De temp is 37 graden, en dat is OK. De temperatuur van harde schijven moet onder de 50 graden blijven, en daarbij geldt: hoe koeler hoe beter.

Temp1 en Temp2 zijn temperaturen die waarschijnlijk ergens op je moederbord gemeten zijn. Mooi koel (als die temperaturen kloppen)

Core0, Core1, Core2 en Core3 zijn de 4 kernen van je processor. Iedere kern heeft blijkbaar een eigen temperatuursensor. De temperaturen zijn goed.

Wat HD0 93% betekent, weet ik niet. Het betekent niet dat je harde schijf al voor 93% vol is. Misschien betekent het dat je harde schijf niet meer zo goed als nieuw is, maar toch wel voor 93% als nieuw functioneert. Je hebt eigenlijk niet veel aan zulke informatie. Het geeft niet aan wat er precies aan de hand is met die harde schijf.

 

Daarna zie je percentages staan voor CPU0 tot en met CPU7. Jouw processor heeft 4 cores (kernen) en 8 threads ( A Thread, or thread of execution, is a software term for the basic ordered sequence of instructions that can be passed through or processed by a single CPU core) . Als je meer wil weten over threads, dan is Google je vriend.

De belasting is steeds laag, variërend tussen 0,0% en 8,6%. En dat is goed.

De basisfrequentie van de processor is 2492 MHz; dat is 2,50 GHz. Dat is alleen informatief.

 

In het laatste vakje zie je dat je computer al 2 dagen, 7 minuten en 7 seconden aan stond, toen jij dat screenshot maakte.

Misschien zeg jij: 'Onzin, ik zet mijn computer iedere avond uit!' Dat kan. Misschien heb jij de functie 'snel opstarten' ingeschakeld in Windows 10. Bij sommige meetprogramma's lijkt het dan alsof je computer al weken aan een stuk aan staat. Wanneer de functie 'Snel opstarten' is ingeschakeld, dan zet je de teller pas op nul, wanneer je de computer een keer opnieuw opstart via Start > Aan/Uit > Opnieuw opstarten. Alleen dan maakt Windows echt een nieuwe / verse start.

 

Algemeen oordeel over jouw computer: alles OK!

 

Wil je zelf meer informatie over het programma Speedfan, dan moet je terwijl Speedfan geopend is, op functietoets F1 drukken. Dan opent de Help van SpeedFan.

 

Ik heb SpeedFan voor de gein ook zelf even geïnstalleerd. Voor een goede vergelijking opende ik net als jij het tabblad Exotics:

 

5b61f9e4da258-2018-08-01_19_45_02-SpeedF

 

Je ziet dat SpeedFan voor mijn pc meer resultaten/metingen geeft dan bij jou. Het ligt er maar aan welke en hoeveel sensors er in je computer zitten.

Af en toe slaat SpeedFan de plank helemaal mis. Die rare temperatuurmetingen (8, -8 en 98 graden) heb ik rood omkaderd. Dat zijn onmogelijke temperaturen.

Er zitten 2 harde schijven in mijn desktop pc: HD0 (dat is een SSD) en HD1 (dat is een traditionele harde schijf). Dat HD1 iets warmer is dan HD0 is normaal. Een SSD blijft wat koeler omdat er geen bewegende onderdelen in zitten.

Achter mijn SSD staat 97% en achter mijn HDD 92%. Zijn ze wat achteruit aan het gaan? Ik maak me niet ongerust. Wanneer ik de conditie van mijn harde schijven wil controleren, gebruik ik een ander programma.

Ik wijs je nog even op Vbat in mijn afbeelding. Daarin staat de spanning van de CMOS batterij, die ervoor zorgt dat de instellingen van het BIOS bewaard blijven en dat de computerklok op tijd blijft lopen, ook wanneer de pc uit staat.

Zo, nu ga ik SpeedFan weer verwijderen van mijn pc, want voor mij heeft dat programma geen meerwaarde. Alles wat dit programma laat zien, kan ik ook en overzichtelijker met andere programma's bekijken.

 

Was dit voorlopig genoeg informatie, Lowie?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel opstarten uitschakelen in Windows 10

Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de knop Start staat.
Type in het zoekvak: Configuratie. Klik op het gevonden resultaat: Configuratiescherm, Bureaublad-app.
Kies (rechtsboven in het Configuratiescherm) voor Weergeven op: Grote pictogrammen.
Klik op Energiebeheer.
Klik in de linker kolom op Het gedrag van de aan/uit -knoppen bepalen
Klik op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn.
Haal het vinkje weg dat staat voor Snel opstarten inschakelen (Aanbevolen).
Klik onderaan op Wijzigingen opslaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.