Ga naar inhoud

clean up ondersteuning gevraagd


Aanbevolen berichten

Jaren geleden hebben jullie mij geholpen om mijn toenmalige PC op te schonen. Ik was diep onder de indruk!

 

Mijn huidige Asus notebook is na ca 5 jaren ontzettend traag geworden, vooral bij het opstarten.

Loopt ook regelmatig vast. Enige oplossing: uitzetten met de powerknop en opnieuw opstarten.

 

Zouden jullie me nogmaals bij de hand willen nemen om de problemen te verhelpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb je vraag verplaatst naar het onderdeel malwarebestrijding.

Dan kunnen  we rustig alle controleren.

 

Lees allereerst even het onderstaande voordat u verdergaat met de gegeven instructies!

  1. Deze info is niet bedoeld om u te laten schrikken, maar om u attent te maken op bepaalde zaken.
  2. Door het gebruik van tools kunnen instellingen veranderen of hersteld worden waar we niets aan kunnen doen. Lees ook de gegeven instructies goed door.
  3. Maak ook tijdig back-ups van al uw belangrijke bestanden: Alle documenten, Favorieten (Bladwijzers), E-Mails, Contactpersonen enz. (het is aangeraden om altijd te doen, ook al mankeert er niets aan uw pc)
  4. Schakel de actieve anti-virus software tijdelijk uit. Deze kunnen conflicteren met de gebruikte tools en de werking nadelig beïnvloeden,
  5. Na het uitvoeren van de tools kunt u uw anti-virus software weer inschakelen tot het moment dat u opnieuw het advies krijgt om deze uit te schakelen.
  6. Voeg alle logbestanden als bijlage toe aan uw bericht, lees hier hoe u de logbestanden als bijlage kunt toevoegen.
  7. Indien er een handleiding bij een tool staat lees die dan eerst door, ziet u dat we programma's laten verwijderen die u liever wilt behouden, vraag dan waarom we dit laten doen (de meeste zijn malware/adware programma's)
  8. Mocht iets niet geheel duidelijk zijn of niet lukken, geef dit dan even aan voordat u verder gaat met de gegeven instructies.

 

Download de 577bf0efb8088-FRST.png&key=17a8e1ee47f9dFarbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit  via de onderstaande link en plaats het bestand op je bureaublad.

 

Farbar Recovery Scan Tool Link

 

Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.

 

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren

  • Klik met de rechtermuisknop op FRST64.exe (of FRST.exe) en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt en Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.

Een handleiding via een filmpje van PC Helpforum kan je HIER vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je  virusscanners hebt: Windows Defender en F-Secure (van je provider).

Meerdere virusscanners tegelijk kunnen je systeemprestaties nadelig beinvloeden.

F-Secure is wel uitgeschakeld maar er zijn toch nog F-Secure processen actief die je systeem dus onnodig belasten (en vertragen).

Maak een keuze welke virusscanner je wil behouden en verwijder de andere.

Een programma verwijderen werkt zo:
  1. Klik op de Startknop.
  2. Klik op Instellingen (de knop met het tandwiel).
  3. Klik op Apps > Apps en onderdelen.
  4. Een overzicht van de apps op de computer opent.
  5. Klik op de app die u wilt verwijderen.
  6. Klik op Verwijderen > Verwijderen.

 

Je Java software is verouderd.
Oudere versies hebben lekken die malware de kans geeft om zich te installeren op je systeem.

Ga naar Java en download daar de correcte Java versie.

  • Ga akkoord met de cookie bepalingen.
  • Klik op "Gratis Java-download".
  • Ga akkoord met de licentiebepalingen en klik op de button voor de gratis download.
  • Het bestand jxpiinstall.exe wordt aangeboden als je firefox gebruikt- kies hier voor "bestand opslaan".
    Het bestand JavaSetup8u201.exe wordt aangeboden bij Internet Explorer
    Voor Chrome krijg je chromeinstall-8u201.exe aangeboden
  • Blader naar de map waar je het bestand hebt opgeslagen.
  • Dubbelklik vervolgens op het bestand om de nieuwste versie van Java te installeren.
  • Vink eventueel alle aangeboden extra's uit en ga dan verder met de installatie.
  • Eventuele oudere java versies worden aan het einde verwijderd.

 

Je gebruikt nog een oude versie van Firefox.

Start Firefox en druk achtereenvolgens op de toetsen alt, h en f.

De update naar de recentste versie wordt nu gedownload en geinstalleerd.

Na de installatie moet je Firefox herstarten.

Of je kan de nieuwste versie hier downloaden en manueel installeren.

 

Ook je VLC media speler is een oude versie.

Je kan de nieuwste versie hier downloaden.

 

 

We gaan 577bf0efb8088-FRST.png Farbar Recovery Scan Tool (FRST64.exe) opnieuw gebruiken.

 

  • Download de bijlage fixlist.txt en plaats het bestand op je bureaublad.

fixlist.txt

  • Dubbelklik op FRST.exe om de tool te starten.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.

 

Een handleiding via een filmpje van PC Helpforum kan je HIER vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde Windows Defender verwijderen. Ik vond niet hoe dat moest. Dus ik heb maar F-Secure verwijderd.

Firefox gebruik ik nooit dat heb ik dus maar verwijderd.

Java laatste versie heb ik geïnstalleerd en oudere  versie verwijderd.

VLC heb ik opnieuw geïnstalleerd.

Farbar fix leidde tot een restart. Daarna heb ik dit bericht gemaakt en Fixlog.txt meegestuurd.

 

Met spanning wacht ik op nadere instructies.

Ook deze keer ben ik onder de indruk!

 

Fixlog.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo.

 

Download 536cf876403ee-AdwCleaner_Icon.pngAdwCleaner by Malwarebytes naar het bureaublad.

Klik met de rechtermuisknop op AdwCleaner en kies voor de optie RunAsAdmin.jpg Als administrator uitvoeren.

  • Klik vervolgens op de knop Nu scannen. (scan now)
  • Wanneer de scan gereed is klikt u vervolgens op de knop Reiniging en Reparaties. (Clean & repair)
  • Klik vervolgens in het informatiescherm op Schoonmaken en nu opnieuw opstarten. (clean & restart now)
  • Nadat de computer opnieuw is opgestart wordt AdwCleaner automatisch geopend, klik op Logbestand bekijken. (view log file)
  • Plaats dit logbestand als bijlage in het volgende bericht.
  • (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\AdwCleaner\Logs\AdwCleaner[C00].txt.)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde Windows Defender verwijderen. Ik vond niet hoe dat moest. Dus ik heb maar F-Secure verwijderd.

Firefox gebruik ik nooit dat heb ik dus maar verwijderd.

Java laatste versie heb ik geïnstalleerd en oudere  versie verwijderd.

VLC heb ik opnieuw geïnstalleerd.

Farbar fix leidde tot een restart. Daarna heb ik dit bericht gemaakt en Fixlog.txt meegestuurd.

 

Met spanning wacht ik op nadere instructies.

Ook deze keer ben ik onder de indruk!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier werd ook nog een en ander opgeruimd.

 

Je heb Malwarebytes Antimalware al wel maar dat is ook een oude versie.

Download MalwareBytes Anti-Malware bij voorkeur naar het bureaublad.

  • Dubbelklik op mb3-setup-consumer-3.7.1.2839-1.0.538-1.0.9172.exe om de installatie van Malwarebytes Anti-Malware te starten.
  • Dit is een proefversie van 14 dagen die (tijdelijk) dezelfde realtime-bescherming biedt als de (betalende) Premiumversie. Na deze periode schakelt deze automatisch over naar de gratis versie, zonder realtime-bescherming.
  • Volg de verdere aanwijzingen tijdens de volledige installatieprocedure.
  • Kies bij de taalinstelling voor "Nederlands".
  • Zie je in het startvenster de mededeling "Updates zijn niet actueel", klik dan op "Controleer op updates".
  • Klik nu op de tab "Scannen".
  • Kies vervolgens voor "Aangepaste scan" en klik op "Stel scan in".
  • Plaats een vinkje bij de optie "Scan naar rootkits".
  • Selecteer in het rechter venster alle aanwezige harde schijven en partities.
  • Klik vervolgens op "Scan Nu" om de aangepaste scan uit te voeren.
  • Wees geduldig want het scannen kan een tijdje duren.
  • Wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd, krijg je hier een overzicht van.
  • Klik op "Selectie in quarantaine plaatsen".
  • Er kan gevraagd worden om de computer terug op te starten. Doe dat dan om het verwijderingsproces te voltooien.

 

  • Open Malwarebytes opnieuw.
  • Klik nu op de tab "Rapporten".
  • Klik op "Scanrapport".
  • Klik op de knop "Rapport bekijken", daarna op "Exporteer" en kies de optie tekstbestand (*.txt).
  • Geef de naam MB Scanlog als bestandsnaam voor het opslaan van het logbestand en klik op "Opslaan".
  • Sluit de melding "Uw bestand is met succes geëxporteerd" door op OK te klikken en daarna op "Sluiten".
  • Het bestand MB Scanlog.txt is nu op je bureaublad opgeslagen.

 

 MalwareBytes' Anti-Malware logbestand plaatsen

 

  • Voeg het logbestand MB Scanlog.txt (dat je hebt opgeslagen op het bureaublad) als bijlage toe aan het volgende bericht. (Het resultaat van de scan kan je tevens terugvinden in Malwarebytes Anti-Malware bij "Rapporten").

 

Wil je deze handleiding uitgebreid bekijken, dan kan dit via de PC Helpforum-video op deze locatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je instructie over een oudere versie van MB gaat. Ik heb versie 3.7.1.2839.

 

Na klik op "scannen" begon het scannen direct. Er was geen mogelijkheid om de scan in te stellen.

Er zijn 3 bedreigingen gevonden. Het betreffende rapport is bijgevoegd als MB Scanlog.txt.

 

Vervolgens heb via "Instellingen" tab "Bescherming" "Scan naar rootkits" aangezet.

Nergens vond ik een mogelijkheid om schijven of partities te selecteren.

Opnieuw heb ik de scan gestart. Deze keer duurde de scan veel langer.

Er werden geen dreigingen gedetecteerd. Het rapport is bijgevoegd als MB Scanlog1.txt.

 

 

MB Scanlog.txt

MB Scanlog1.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.