Ga naar inhoud

Excel probleem alleen lezen


herman waeyen

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Excel probleem alleen lezen.

 

Ik heb enkele Excel files op een USB stick staan waarmee ik op mijn Windows PC en Apple Laptop Mac Book Air werk.

 

Als ik nu op mijn laptop iets wil wijzigen of aanvullen verschijnt als ik deze file open een kadertje met de vermelding “ alleen lezen “

wat ik eerder nooit gehad heb, en ben ik verplicht hier een kopie van te maken, hetgeen ik op mijn PC niet heb.

Bij nazicht blijkt dat in eigenschappen bij deze files nergens “ alleen lezen “ aangevinkt staat , enkel “ archief “.

Waar ligt dit aan en hoe kan ik dit veranderen naar de vorige toestand, op mijn PC werkt dit normaal.

 

Graag een oplossing aub, bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,

 

Herman Waeyen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, herman waeyen zei:

Ik heb enkele Excel files op een USB stick staan waarmee ik op mijn Windows PC en Apple Laptop Mac Book Air werk.

Als ik nu op mijn laptop iets wil wijzigen of aanvullen verschijnt als ik deze file open een kadertje met de vermelding “ alleen lezen “

Conform boven geciteerd hebt je het probleem als je op je Windows OS het bestand wilt openen.

3 uren geleden, herman waeyen zei:

Bij openen van de excelfile op mijn Laptop Mac Book Air geeft deze  "alleen lezen" aan,

En nu hebt je het probleem op je Mac.

 

Even voor de duidelijkheid:

Hoe opent je het bestand?, of via recent geopend of terwijl de USB-stick aangesloten is aan één van de computers?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling:

Je kunt één bestand alléén maar op één computer openen, en niet tegelijkertijd op twee verschillende computers, wanneer het bestand op één medium is opgeslagen.

 

Tip:

Plaatst bepaalde bestanden die je vaak vanuit 2 verschillen computers gebruikt, met twee verschillen OS, in OneDrive, iCloud of andere online opslagdienst.

 

Alle Word-, Excel-, PowerPoint- & PDF-bestanden kunt je heen en weer openen, wel te verstaan op één computer, dus niet 2 x openen op hetzelfde tijdstip.

 

Als je geen online-opslagdienst wilt gebruiken, formatteer een externe harde schijf (of een USB-stick) in exFAT format.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, herman waeyen zei:

De bestanden / excel files op de USB stick worden altijd met ruime tussenpozen op de verschillende computers gebruikt , dus niet 2X op het zelfde tijdstip.

OK.

 

Welke versie macOS hebt je op de MacBook Air?

Heb je net een upgrade uitgevoerd?

 

Probeer het volgende:

Klik op het bestand  met de rechtermuisknop en vervolgens op Toon info.

Scroll naar beneden in dat scherm dat wordt geopend  >>  Delen en bevoegheden.

Delen en bevoegheden uitvouwen  >>  kijk op je Lezen en schrijven bevoegdheid hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je advies opgevolgd maar zie nergens dat Lezen en schrijven geblokkeerd is.

Ik heb een MacBook Air.

 

Modelaanduiding: MacBookAir7,2

  Processornaam: Intel Core i5

  Processorsnelheid: 1,6 GHz

  Aantal processors: 1

  Totale aantal cores: 2

  L2-cache (per core): 256 KB

  L3-cache: 3 MB

  Geheugen: 4 GB

Software  OS Mojave 10.14.3

Nota : Vanmorgen heb ik op mijn Windows PC deze files opnieuw opgeladen met een andere vermelding.
Vanmiddag bij het openen op mijn Mac Book Air is het probleem verdwenen.

Hopelijk werk nu weer alles normaal.
In ieder geval bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.