Ga naar inhoud

Horizontaal zoeken en optellen


Petra68

Aanbevolen berichten

Ok, ik heb ondertussen wat ik nodig heb, waarvoor dank. 

Mijn initiële vraag was hoe ik (via functies van excell) een search kon doen naar alle woorden “fixed” om dan de waardes 2 velden verder nemen. (Wat het vba script nu doet)

Ik veronderstel dat dergelijke functie niet bestaat. Vba had ik nog nooit gebruikt, maar dankzij het gekregen vb heb ik wat ik nodig heb en weet ik nu hoe zo’n macro te maken. Helemaal blij dus met de snelle en professionele hulp. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Petra68 zei:

Mijn initiële vraag was hoe ik (via functies van excell) een search kon doen naar alle woorden “fixed” om dan de waardes 2 velden verder nemen. (Wat het vba script nu doet). Ik veronderstel dat dergelijke functie niet bestaat.

Toch wel ! Met vert.zoeken of met Index-Vergelijken kun je het ook oplossen.

Is wel wat bewerkelijk , want je moet dat dan voor elke dag doen (maar is sneller gebeurd dan het schrijven van een macro).

Mijn vraag in vorig bericht stelde ik (ook) omdat het produceren van alleen het aantal uren (en de onderverdeling daarvan in fixed-variable-en overuren) met een macro tamelijk makkelijk zou kunnen. Dus als je daar nog behoefte aan zou hebben....

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder tips zijn altijd welkom hoor, ik kan er maar van bijleren.

 

Ik had inderdaad enkel (per persoon x, y, ... weliswaar) een overzicht van de uren fix/var en overuren nodig. 

 

Met Vlookup geraakte ik er zelf niet uit, tenzij met zoveel bewerkingen dat ik het dan evengoed met de hand kon doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele opmerkingen:
Per naam had in het blad "Februari 2019" meestal 5 rijen beschikbaar, maar op 1 of twee plaatsen 6 rijen. Ik heb er overal 5 rijen van gemaakt. Zou je er overal 6 van willen maken, dan moet je ook de macro aanpassen (wat niet moeilijk is).
Pas op met het samenvoegen van cellen als je macro's gebruikt. In de kolommen A:B bv. heb je per naam de eerste rij (met in de B-kolom de naam) miet samengevoegd, de rijen daaronder wel. Zou je nu in de rij met de naam de A- en B-kolom ook samenvoegen, dan zal de macro niet meer werken.
Verder is voor goede werking van de macro vereist dat ALLE namen zijn ingevuld (wat ik in dit voorbeeldbestand gedaan heb).
Bovenstaande zijn allemaal zaken die gewijzigd kunnen worden, maar bij programmeren moet je een keuze maken en het is daarbij vooral belangrijk om consequent te zijn. Een macro moet je eigenlijk pas schrijven als de indeling van het blad waarin de macro moet werken niet meer gewijzigd wordt. Een macro past zich nl. nooit automatisch aan als je de indeling van het blad wijzigt.
Zoals je ziet geeft de macro alleen de maandtotalen. De dagtotalen zijn wel in te voegen door in de macro per dag een optelling tussen te voegen, maar de dagtotalen zijn ook eenvoudig in het eerste blad te zien, daarom heb ik ze achterwege gelaten.

 

PC-H Petra68.xlsm

 

 

 

 

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, terug iets bijgeleerd :)

beiden bedankt!

Ik ben aangenaam verrast van de snelle en deskundige respons van jullie. 

Mijn kennis van excell beperkt zich tot filteren en sommeren en met veel moeite een iets complexere reeds bestaande functie, was dus al enige tijd op zoek naar iets dat jullie quasi direct opgelost hebben en nog belangrijker, ik begrijp het en kan het nu zelf aanpassen indien nodig. Mijn eeuwige dank!

 

Met vriendelijke groeten, PJ. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kolom E (zie ik nu) hadden nog de totalen per persoon moeten komen, maar die kun je zelf wel toevoegen neem ik aan (al dan niet met vba).

iets dat jullie quasi direct opgelost hebben

Het woord 'quasi' is hier wel op zijn plaats, want 'direct' (in enkele minuten) lukt dit slechts weinigen (mij niet in elk geval).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petra had gevraagd om de bijlagen te verwijderen omdat er nog namen in stonden.

Door het verwijderen van de bijlagen zou echter het verloop van het probleem en de oplossing onbegrijpelijk worden.

Daarom heb ik in alle bijlagen de namen vervangen door anonieme gegevens die de gegeven oplossing niet verstoren.

 

Aan de helpers: bedankt voor jullie bijdrage.

 

@Petra68

Als je verder geen vragen of problemen meer hebt, geef dan een seintje zodat we dit onderwerp kunnen afsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.