Ga naar inhoud

Doorlopende nummers in Access

jd027

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben recent overgestapt van (de wel heel erg oude) Access 2003 naar Access 2019.

In Access 2019 vind ik nergens een voor mij belangrijke functionaliteit die ik in Access 2003 wel had.

In Access 2003 kon ik in de gegevensbladweergave in een bepaald veld gaan staan waarin bijvoorbeeld de waarde 3 stond. Dan ging ik met het pijltje naar beneden en gaf ik in datzelfde veld in het volgende record  '4' in, en als ik dan verder met het pijltje naar beneden ging, werden de oplopende getallen automatisch ingegeven: 5, 6, 7, 8, 9, ...

Dit lukte met een sprong van één oplopend getal (1, 2, 3, 4, 5, ...), maar ook met een sprong van twee oplopende getallen (2, 4, 6, 8, 10, ...).

Deze werkwijze functioneerde om nieuwe (daarna nog in te vullen) records aan te maken, maar nadien ook om binnen die records dergelijke oplopende getallenreeksen in te geven in andere velden.

Het was soms een geweldig tijdsbesparende optie, die ik daarom graag terug zou willen.

Ik heb online reeds wat proberen te zoeken; ik stel vast dat andere mensen dit probleem ook al hebben gesignaleerd. Maar als oplossing wordt steevast aangeraden om de optie 'veldtype instellen op Auto-Nummering' te activeren. Dit is echter NIET wat ik zoek, want ik moet zeer regelmatig een oplopende nummering aanbrengen in velden binnen reeds aangemaakte records.

Wat ik zoek, moet dus een andere optie zijn, maar hoe kan die in Access 2019 worden 'geactiveerd'?

Is er iemand die hiervoor een oplossing zou kennen?

Alvast bedankt voor elke tip.

Vriendelijke groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien had je toen bij gebeurtenis programmacode of macro ingevuld.

Als dat zo is moet je soms bij hoger versie access aanpassen.

Je heb toch van mdb naar accb geconverteerd ?

Wat jij nu verteld bestond ook niet bij access 2003 hoor.

De nieuwe access wil bijna jou sturen naar Auto-Nummering omdat je op die manier het minste fout maakt.

Nadeel ervan is als je een record verwijdert dat je niet meer dat nummer kan toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Bedankt voor je antwoord!

Ik kan mij absoluut niet herinneren dat ik programmacode of macro had ingevuld: voor zover ik weet, werkte dit in mijn versie van Access gewoon automatisch en ook in gelijk welk veld waarin ik getallen invoerde. Het hoefde zelfs geen numeriek veld te zijn: zo lang het veld maar leeg was, kon ik in de gegevensweergave in een bepaald (leeg) veld een waarde ingeven, daarna ook in hetzelfde veld van het volgende record, waarna ik met de pijltjestoetsen naar de identieke velden in de volgende records kon gaan terwijl Access automatisch verder nummerde (per 1 of per 2).

Ik heb inderdaad geconverteerd van mdb naar accdb.

Beste groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je mdb bestand open in access2019 dan kan je nog altijd mee werken.

Test eens of het zo wel werkt.

Het kan bijna niet dat je met access werkt zonder programmacode of macro want dan ben je gewoon met zoals Excel bezig.

Met gegevensweergave: wat bedoeld je ermee?

Tabel openen en daar invullen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb eens een mdb-bestand geopend om te zien of de 'doorlopende nummering' daarin nog werkte met Access 2019.

Maar net zoals in de accdb-versie werkt die doorlopende nummering niet meer.

Ik heb zeker voor die 'doorlopende nummering' die ik had in Access 2003 nooit enige programmacode moeten ingeven: de 'optie' zat gewoon automatisch in Access., en het lijkt mij zo vreemd dat zo'n praktische optie nu plots verdwenen zou zijn.

Met de gegevensbladweergave bedoel ik inderdaad de weergave wanneer je een tabel opent en rechtstreeks in die tabel gegevens invult.

Beste groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Open uw database en klik bovenaan op Hulpmiddelen voor database en klik dan op Visual Basic en klik dan op Foutopsporing en dan compileren klikken.

Nota: als je nieuwe database opent in access dan moet je bovenaan macro toelaten en ook gele band bovenaan klikken.

Opmerking: altijd eerst backup maken van uw database alvorens wat ik zeg uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

@stegisoft

Ik kan naar Hulpmiddelen voor database > Visual Basic > Foutopsporing gaan, maar daarna geraak ik niet verder. Het scherm 'Visual Basic' is volledig leeg en wellicht daardoor is 'Compileren' niet beschikbaar (grijs).

@Passer

Ik ben die nummers niet kwijt, maar in Access 2003 kon ik ze laten oplopen door gewoon op de pijltjestoetsen omlaag te drukken.

In jouw voorbeeld zijn 6 records te zien. Als ik in Access 2003 op het veld met het nummer 6 ging staan, dan ging ik een veld naar beneden (dus in record 7) en typte ik daar het nummer 7 in. Als ik dan met de pijltjestoetsen verder naar beneden ging, werden automatisch 8, 9, 10, 11, 12, ... ingevuld. Dit werkte per één (1, 2, 3, 4, ...) en ook per twee (2, 4, 6, 8, ...).

Het werkte ook in lege velden van reeds aangemaakte records. Stel bijvoorbeeld dat er in jouw voorbeeld met 6 records niets was ingevuld in de velden AlbumTitel. Dan kon ik in Access 2003 bijvoorbeeld in het veld AlbumTitel van record 2 gaan staan en daar bijvoorbeeld 12 typen; vervolgens met de pijltjestoetsen naar het veld AlbumTitel van record 3 gaan en daar 13 typen; en als ik daarna met de pijltjestoetsen naar het veld AlbumTitel van record 4 ging, werd er automatisch 14 ingevuld, dan in record 5 15, en dan in record 6 16. Verder zou het in dat geval niet gaan (er zou een foutmelding komen omdat er in record 7 nog geen primaire sleutel is ingevuld).

Deze optie was bijzonder praktisch omdat ik in mijn database regelmatig dergelijke opeenvolgende nummers moet invullen.

Vriendelijke groeten,

jd027

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik even passen, jd, want in min dbase vind ik alleen maar een artikelnummer en een recordnummer - en beiden zijn niet te wijzigen of aan te passen.

Nu, 'k ben ook geen echte acces-kenner, maar 'k wilde even meedenken maar dit lukt me dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.