Ga naar inhoud

Bestanden groter dan in werkelijkheid


Taal Pieter

Aanbevolen berichten

Welkom op het forum, Pieter!

 

In jouw geval geeft de Verkenner foutieve informatie over de grootte van de foto's. De Verkenner is niet in staat om de metadata van de foto's goed uit te lezen.

Dit is een bug in Windows 10 die sommige gebruikers treft. Ik heb echter geen enkel idee waarom de meeste mensen geen last van die bug hebben en jij wel.

Klik op de volgende link om te zien dat jouw probleem vaker gerapporteerd wordt: klik!

Deze bug schijnt erin geslopen te zijn met versie 1803 van Windows 10. Dat is de versie die uitkwam in het voorjaar van 2018. Maar ook mensen met een meer recente versie van Windows 10 klagen hierover.

 

Bij sommige mensen hielp het om het pad naar de foto's korter te maken. Het aantal tekens in het pad mag niet groter zijn dan 255. Daarna raakt de Verkenner in de war.

Meer uitleg daarover vind je op o.a. deze website (wel in het Engels, maar dat kun je zelf vertalen met Google Translate of een andere vertaler): https://windowsreport.com/windows-10-file-size-incorrect/

Maar bij andere mensen hielp die tip echter niet.

De werkelijke grootte van bestanden en mappen kun je bekijken met het programma TreeSize: https://appuals.com/how-to-fix-folder-size-issues-on-windows-10/

 

Ik ga er van uit dat de foto's van je zoon nu al op je harde schijf van 200 GB staan. De werkelijke grootte is niet 23 GB per foto, maar 2 à 3 MB per foto, schreef je. En om de werkelijke grootte gaat het. Je harde schijf loopt niet opeens vol doordat de grootte van de foto's nu foutief wordt weergegeven. Het is dus wel vervelend dat de grootte van de foto's niet correct wordt weergegeven, maar ze nemen daardoor niet meer ruimte in op je harde schijf.

 

Verder vallen mij in jouw afbeelding de blauwe pijlen rechtsboven de meeste afbeeldingen op. Die blauwe pijlen zijn een teken dat die bestanden gecomprimeerd zijn. Het comprimeren van jpg bestanden heeft echter weinig tot geen zin, omdat jpg bestanden van zichzelf al gecomprimeerd zijn. Je wint daarmee dus geen ruimte.

 

Als test zou je 1 van die foto's moeten kopiëren (klik erop met de rechter muisknop en kies dan Kopiëren) en daarna plakken op het bureaublad (klik met de rechter muisknop op een lege plek op het bureaublad en kies dan Plakken). Daarna klik je met de rechter muisknop op de foto die nu op je bureaublad staat en dan kies je Eigenschappen. Wordt de grootte van die foto dan wel correct weergegeven? Dan zou het kunnen zijn dat het pad naar de map met foto's van je zoon te lang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, bedankt voor het snelle antwoord.

Ik heb van alles al geprobeerd ,maar het lukt me nog steeds niet, als ik hem kopieer naar het bureaublad,  heb ik te weinig ruimte op mn harde schijf. Die blauwe vinkjes, was zo van de een op de andere dag zo, ik heb dat zelf niet gedaan. Ik zelf denk dat daar ergens het probleem ligt, alleen weet ik even niet wat te doen.

Had al geprobeerd zo een te decomprimeren , zoals je ziet in de foto staan er 2 die geen blauwe vinkjes hebben, maar nog wel dezelfde grootte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porrelaar heeft even tijd nodig om zijn eigen systeem eens goed 'op poten te zetten' en dus spring ik even in, in-de-hoop-dat

 

> is je schijf zo vol dat je een bericht krijgt dat je iets van 2/3MB niet op je bureaublad krijgt?

   1 Plaats daarom eens een plaatje van je schijfbeheer van die schijf, en 2. klik in verkenner even rèchts op die schijf, ga er naar Eigenschappen, klik ook daar op en plaats ook daarvan een plaatje?

 

> Zelf zit in mijn achterhoofd een lampje te flikkeren dat het wel eens met virussen, spy- of malware zou te maken kunnen hebben. Ik stel je dus voor (als er niets speciaal uit die twee plaatjes zou blijken) van je topic voorlopig even stil te leggen (= voorlopig er niet verder op in te gaan), maar eerst een controle op malware en zo te doen.

Wat denk je?  Indien OK: lees dan dit topic (<klik!) even, voer uit wat er staat en plaats dan je logjes hieronder.

Dan worden de ontleders verwittigd en zullen zij je vertellen wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.