Ga naar inhoud

Ethernet aan/uit/aan/uit... (WiFi ok)


3S

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

- Issue 1 -

Het internet op mijn vaste pc werkt voor weken aan een stuk perfect via ethernet (kabel+tussenstuk+kabel vermits de afstand te groot is voor 1 van deze kabels), maar opeens is er een dag waarbij het ethernet werkt, niet werkt, werkt, niet werkt, werkt, niet werkt, etc.., nadien terug weken geen issues, en vandaag terug hetzelfde probleem met wel/geen internet de hele tijd. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat zou de oplossing zijn om dit probleem in de toekomst niet meer te krijgen? (Mijn vaste pc heeft geen WiFi, en het huis waar ik woon heeft bovendien een zeer slechte WiFi ontvangst waar de pc staat, dus een WiFi adapter is geen optie.)

 

Waar ik zelf aan denk:

  1. LAN settings of issue met pc
    1. Windows network diagnostics zegt ook dat de netwerk kabel niet goed insteekt of misschien stuk is, maar dit kan volgens mij niet het geval zijn vermits het weken aan een stuk perfect werkt, opeens een dag niet meer, en in de avond alles terug ok is.
  2. Kabel
    1. De kabel en de pc kunnen bijgevolg normaal gezien dus niet het probleem zijn denk ik dan. Vermits er geen wijzigingen zijn aan pc of kabel.
  3. Modem
    1. De modem kan het eventueel wel zijn volgens mijn ISP, maar een reboot lost het probleem niet op, en een reset helpt ook niets. Alle lichtjes dat moeten branden, branden. Bovendien geeft de modem WiFi volledig correct door.
  4. ISP
    1. ISP zou het ook niet zijn, er zijn verschillende testen uitgevoerd en deze zijn allemaal ok.

 

Het enige wat op dit moment eventueel kan is de modem, vermits:

  • Elke 36 uur zou deze een nieuw IP moeten krijgen, maar volgens mijn ISP is dat soms wat vroeger.
  • De internet kabel veranderen van poort in de modem (gebruiken van poort 2+3 ipv 1+2 bv. voor pc+tv) heeft bij wonderbaarlijke wijze mijn internet op dit moment even stabiel gemaakt.

 

Zou het echt aan de modem kunnen liggen, of wat denken jullie?

 

- Issue 2 -

--> Extra issue waar ik opeens aan denk en hier heel misschien toch iets mee te maken kan hebben: Heb een WiFi AP/Router (Maginon Mobile Dual-Band WiFi-versterker) geprobeerd toen ik hier ben komen wonen om via het stopcontact in deze ruimte betere wifi te krijgen, en een korte kabel vanuit deze hardware te kunnen trekken naar mijn pc zodat de ethernet kabel niet door heel het huis moet lopen, maar dit gaf eigenlijk hetzelfde issue toen, internet aan/uit/aan/uit/... Deze gebruik ik op dit moment bijgevolg helemaal niet vermits internet dat continu wegvalt zeer vervelend is, maar dit issue klinkt min of meer hetzelfde als het issue dat ik nu heb.

 

Mvg,

Dries

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dankjewel :)

- ISP: Scarlet.

- Modem: o-box (3v)

Is dit alle info dat nog nodig was of ben ik nog iets vergeten?

 

Vandaag trouwens na +/- 2 weken geen problemen te hebben, vanuit het niets terug hetzelfde issue. Heb ondertussen een andere modem gekregen, heb deze ook juist aangesloten. Is het echter een probleem dat het SN en MAC kloppen met de info van de doos, de wifi info ook, maar het stocknummer niet? Bij stocknummer heb ik een verschillend cijfer op de doos vergeleken met de sticker op de nieuwe modem.

aangepast door 3S
Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit

 

- Heb scarlet ook al gebeld maar de medewerker daar kan me totaal niet helpen, met eender wat, het stocknummer is volgens haar niet belangrijk want het zat niet in haar opleiding, niemand van haar collega's kent het (zonder het na te vragen), en het is waarschijnlijk iets voor het magazijn, niet voor de helpdesk of de klant.

- Ook het doorschakelen naar de vragenlijst voor de klantenservice te beoordelen na het gesprek is ook niet gelukt, ook al heeft ze dit vriendelijke gevraagd en gezegd dat ze mij ging doorschakelen, en had ik ook de juiste optie al aangeduid in het keuzemenu voor je een medewerker aan de lijn krijgt. Ik kreeg bovendien instant music wanneer het gesprek moest starten voor een aantal minuten, en het kon me niets schelen, maar achteraf gezien, en alles samen, vraag ik me het volgende af:

--> Zou dit een bewuste actie zijn in de aard van: "I don't know, I don't care, I won't ask others, please just go away as fast as possible, and no way in hell you will tell my boss how good or bad of a job I did" of heb ik een totaal verkeerd gevoel?

- Ze was wel vriendelijk, ook met de vraag of ze mij met nog iets anders kon helpen, en of het mij ging lukken om de modem aan te sluiten, maar toch..

 

Anyway, vraag gerust voor extra info indien nodig:

- Voorlopig werkt het internet terug met de nieuwe modem, maar hopelijk is alle info nu compleet om de oorzaak te vinden.

- Is het verschillend stocknummer een probleem?

- Ik zal mezelf en scarlet de tijd maar besparen zeker om nogmaals te bellen, of niet?

aangepast door 3S
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dinsdag 27 (de dag nadien) en vrijdag 30 augustus ook opeens dit issue.. Daarna continu, elke dag.. (vr+ma+di+wo, geen idee voor za/zo, kon toen niet testen). Misschien is toch 1 van mijn 2 kabels stuk, of misschien is het dat tussenstuk. Either way, een lange kabel van 30 of 50 meter blijkt te helpen vandaag (woensdag 4 september 2019), hopelijk blijft dit ook zo.. I'll have to wait and see..

aangepast door 3S
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig alles ok met de lange kabel. Ga dit nog een paar dagen zo testen, als alles blijft werken haal ik de andere kabels van muur en plafond etc.. en hang ik de lange in de plaats. Op hoop van zegen. Toch raar hoe dit zo weken zonder problemen kon werken, dan een dag niet, dan terug weken ok, dan opeens at random een dag weer niet, etc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kabels staan onder invloed van oa vocht en temperatuur. Ook al is dit minimaal. Maar hoe langer de kabel, hoe meer het effect van de invloed van bijvoorbeeld temperatuur en vocht. Hoe meer splitsingen in een kabel zitten, hoe meer kans op uitval. Niet alleen in netwerkkabels. Ik had dit vroeger ook met antennekabels voor 27mc etc. Dus de verbinding die je nu hebt, is het beste. Verder zou je even alle kabelschoentjes kunnen controleren en indien je deze hebt, nog een keer met een kabeltang aandrukken of vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Elke 36 uur zou deze een nieuw IP moeten krijgen, maar volgens mijn ISP is dat soms wat vroeger.

Nee, je krijgt wel een nieuwe sleutel maar dat heeft niks met internet te maken.

Ik weet niet of dat bij Scarlet nog het geval is maar tegenwoordig werkt men anders.

 

Wel is het belangrijk dat je minsten 5e of hoger netwerkkabel gebruikt.

Kabel kan je gemakkelijk controleren.

Kijk aan de pc of de netwerkkabel de lampjes branden.

Groen betekend dat je goede verbinding hebt.

Orange kan zijn dat je minder goede verbinding hebt ofwel heeft uw netwerkkaart of een ander toestel een lager verbindingssnelheid van 100 Mbps maar dat is meestal een oude netwerkkaart of toestel zoals access-point

Bij 100 Mbps kan je maximaal 100 meter netwerkkabel hebben doch in praktijk is dat minder lang.

 

Wel best kijken of je geen virus heb in uw computer want het kan zijn dat een virus de oorzaak is.

Zelfs al heb je een virusscanner dan nog kan je een virus hebben.

Je kan hier dit laten controleren. (is niet mijn taak)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.