Ga naar inhoud

recovery


zwartezee

Aanbevolen berichten

Welkom op het forum, zwartezee!

12 minuten geleden, zwartezee zei:

je kon toen een gratis upgrade krijgen naar window's 10

 

En heb je dat toen ook gedaan? Heb je destijds de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd? Als dat het geval is, dan heb je nu een licentie voor Windows 10. En die licentie zul je behouden, ook wanneer je op diezelfde computer een nieuwe installatie van Windows 10 uit gaat voeren.

 

Stel dat je computer steeds slechter gaat werken, dan zou ik niet gaan voor een recovery, waardoor je weer Windows 8 krijgt, maar voor een nieuwe installatie van Windows 10.

 

Natuurlijk ga je eerst al je persoonlijke bestanden kopiëren naar een externe harde schijf. Denk ook aan de installatiebestanden van programma's en de bijbehorende licentiesleutels, die misschien in je map Downloads staan.

 

Klik daarna op Start > Instellingen

Klik in de linker kolom op Systeemherstel.

In het rechter paneel zie je dan bovenaan staan: Deze pc opnieuw instellen. Daar zou ik niet voor kiezen, want dan zal mogelijk gebruik worden gemaakt van de recovery partitie en daar zal Windows 8 op staan. Dat wil je niet. Je wil immers niet meer werken met Windows 8, maar met Windows 10.

 

Scroll daarom in het rechter paneel verder naar beneden en klik onder Meer herstelopties op 'Opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows'. Je krijgt dan een schone installatie van Windows 10. Je hoeft dan geen productcode voor Windows 10 in te geven.

image.thumb.png.576a3457010f5c04078ea2814abc1678.png

Als je namelijk een gratis upgrade van Windows 8 naar Windows 10 hebt uitgevoerd, dan wordt er een hardware-id gemaakt van jouw computer en dat hardware-id wordt verzonden naar en bewaard op de servers van Microsoft. Wanneer je later een nieuwe installatie van Windows 10 uitvoert op diezelfde computer, dan wordt het hardware-id vergeleken met het hardware-id dat opgeslagen is op de servers van Microsoft. En als jouw computer daar bekend is, dan wordt Windows 10 automatisch weer geactiveerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, porrelaar zei:

Stel dat je computer steeds slechter gaat werken,

Aan Zwartezee (ps: welkom op PCH !)

 

wat versta je onder 'slechter werken' : is hij te traag, krijg je teveel foutmeldingen, ... ???

 

@ Porrelaar: bij 'te traag' zou ik eerder eerst aan een controle van virussen en malware gaan denken ? ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, zwartezee zei:

als ik mijn computer wil recoveren omdat er te veel rommel opstaat

@Passer Het bovenstaande schreef zwartezee zelf. Wat hij onder rommel verstaat, weet ik niet. 'Slechter werken door die rommel' was mijn interpretatie.

Ik zou dan niet voor de recovery gaan, schreef ik. Meestal gaat hij dan terug naar de fabrieksinstelling, waarbij gebruik wordt gemaakt van de recovery partitie die de fabrikant van de all-in-one pc op de harde schijf heeft gezet. En dat zou dan in zijn geval ertoe leiden dat hij weer Windows 8 als besturingssysteem krijgt, want met dat besturingssysteem werd zijn computer geleverd.

 

Misschien heeft zwartezee nu nog helemaal geen problemen, maar vroeg hij zich alleen af wat hij in de toekomst zou kunnen doen wanneer hij wél problemen kreeg. Hij wilde dan wel graag Windows 10 behouden en niet teruggaan naar Windows 8, begreep ik uit zijn startpost.

 

Maar misschien zit ik fout met mijn gedachten hierover en wil zwartezee nog wat meer uitleg geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, zwartezee zei:

hij is alleen ontzettend traag

Dit hangt dus (meestal) ofwel af van je hardware (die niet sterk genoeg zou zijn)

of - wat ik wel in de eerste plaats vermoed: van virussen of malware.

 

Waarom ben je zo zeker dat je safe bent wat dit betreft?

Welke antivirus heb je, welke malwaredefender heb je - EN : zijn ze allebei up-to-date?  (laatste updates binnen dus) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.