Ga naar inhoud

tekening van pdf aanvullen met notities


hast66

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik heb een Word document

Daarin wil ik een plattegrond in pdf formaat invoegen.

Op of naast die plattegrond wil ik dan aantekeningen maken met pijlen die verwijzen naar een plaats op de plattegrond

vb >>>>>>>>>>>>paal 121

>>>>>>>>>>>>>>paal 235

>>>>>>>>>>lamp14

enz

Ofwel een bolletje op een plaats op de plattegrond met daarnaast een tekstje.           o paal121

 

Hoe pak ik dit het beste aan zodat:

De plattegrond en aantekeningen vastblijven tov mekaar als ik de rest van het Word document aanpas  of iets tussenvoeg of verstuur .... Alles moet steeds mooi bij mekaar  blijven, wat ik ook doe.

 

Aan de oorspronkelijke pdf mag niets veranderen of ik wil ook geen extra pdf met aantekeningen. Alles moet in Word gedaan worden.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp dat die plattegrond nu in pdf staat.

 

om op die plattegrond aantekeningen te maken heb je een pdf-editor nodig.

ik zou dit zelf doen in foxit reader (gratis: https://www.foxitsoftware.com/pdf-reader/ )

laad de pdf in, en klik in het lint op de schrijfmachineknop.

je kunt nu waar je maar wilt de aantekeningen plaatsen.

vervolgens sla je op als jpg en die kun je dan weer in je word document invoegen.

nb: een pdf-bestand kan je niet in word invoegen!

 

nb: tegen het eind van de installatieprocedure van foxit krijg je de vraag of een 'gratis' de proversie wilt installeren.

doe dat maar niet, de gratis versie volstaat.

aangepast door falstring
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, maar ik kan geen software installeren op mijn werk en zoals gezegd wil ik geen extra pdf file maken.

 

Het Word document moet ook ten alle tijde, door iedereen makkelijk aanpasbaar zijn, zonder dat men dan eerst die aangepaste pdf moet zoeken, software installeren....

 

Ik kan wel een snapshot maken van mijn pdf en deze invoegen in mijn word. Maar hoe kan ik dan best die aantekeningen daarop maken zodat alles mooi bij mekaar blijft.

Ik heb in het verleden al eens een word gemaakt met foto's en pijlen enz. maar als ik deze dan doorstuurde of als ik ergens wat alineas toevoegde, dan was niet alles meer mooi op zijn plaats.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indicatief voorbeeld in bijlage ; Een controlelijst van pressure safety valves die jaarlijks moeten nagezien worden

Op de tekening moeten dus de locaties met tagnummers komen zodat deze makkelijker terug te vinden zijn in de plant.

Als de lijst wordt aangepast mag aan de tekening niets veranderen behalve de toevoeging of schrapping van een tagnummer.

 

Checklist PSV.docx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/11/2019 om 19:45, hast66 zei:

Ik heb een Word document

Daarin wil ik een plattegrond in pdf formaat invoegen.

Op of naast die plattegrond wil ik dan aantekeningen maken met pijlen die verwijzen naar een plaats op de plattegrond

vb >>>>>>>>>>>>paal 121

Zoals Fallsting al zei: een pdf kan je niet in een tekstdocument krijgen.

De normale gang van zaken is omgekeerd: je maakt een tekstdocument (Word, WP,...), voegt tekeningen toe en dat tekstdocument zet je om in een pdf.

Zelf maak ik dagelijks pdf's in WP en zet ze om in pdf. (ik doe dus het omgekeerde - gezien ik pdf's moet hebben op het einde)

Je kan (met een pdf-bewerker zoals vb Adobe Acrobar - betalend) in de pdf wijzigingen gaan aanbrengen, maar dat is eerder beperkt van mogelijkheden.

(dus, om terug te komen op je titel:"Tekening van pdf aanvullen met notities" is in een pdf-bewerker te doen, maar niet makkelijk)

 

Als je natuurlijk een lijst moet doorsturen die ingevuld moet worden door mensen,

dan moet je wel werken in een tekstbestand en moet je dus wel werken met een (word)tekstbestand waarin je plaatjes invoegt.

Het makkelijkst is dan, van zowel een tekstdocument als van een grafisch document (bv jpg ) te vertrekken:

  1. tekst in het document zetten
  2. je plaatje bewerken (mèt vb de nodige pijlen en teksten bij die pijlen) (hiervoor heb je dus een grafisch programma nodig)
  3. je plaatje in het tekstdocument zetten
  4. je tekstdocument opslaan en doorsturen

Je kan met een tekstbewerker (vb Word) in een tekstdocument ook proberen de nodige tekst bij pijlen aan te brengen, en dat gaat - maar het is niet eenvoudig...

(op die manier heb je natuurlijk geen grafisch programma extra nodig)

 

Wat ook kan: gewoon in een grafisch programma zowel tekening als (vb) pijlen,... èn de volledige tekst er ook in aan te brengen en het dan (vanuit het grafisch programma) ook te exporteren naar pdf.

 

De hamvraag is eigenlijk: wat wil je doorsturen: een tekstbestand of een pdf?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Passer zei:

Je kan met een tekstbewerker (vb Word) in een tekstdocument ook proberen de nodige tekst bij pijlen aan te brengen, en dat gaat - maar het is niet eenvoudig...

(op die manier heb je natuurlijk geen grafisch programma extra nodig)

Dit is dus de nagel op de kop. Graag had ik dus wat tips gehad van hoe dit het beste te doen. 

Ik heb ooit zoiets gelijkaardigs gemaakt maar als dit dan werd doorgestuurd (doc format), of ik paste ergens het doc iets aan, dan stonden de grafische elementen niet meer juist op hun plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, hast66 zei:

it is dus de nagel op de kop. Graag had ik dus wat tips gehad van hoe dit het beste te doen. 

Ik heb ooit zoiets gelijkaardigs gemaakt maar als dit dan werd doorgestuurd (doc format), of ik paste ergens het doc iets aan, dan stonden de grafische elementen niet meer juist op hun plaats.

Dat is dus het probleem met tekstverwerkers: wil je daar pijlen over tekst laten lopen en die dan naar een goede plaats gaan brengen: daar is een tekstverwerker niet voor gemaakt / niet op berekend. Zelf werk ik voor het maken van pdf's met WP (wordperfect) (*) en weet uit ondervinding dat - als je enkele plaatjes in een tekst brengt, dat je regelmatig uitkomt bij het feit dat vb een nieuw plaatje alles weer doet verspringen of b. dat je een bepaald plaatje gewoon nièt op de plaats krijgt waar je het wil zien staan...

Het blijven tekstverwerkers - gemaakt om te werken met teksten dus...

Mogelijk (herhaal: mogelijk) is het makkelijker werken in Exel voor zo'n dingen als jij wil - maar dat moet je in het onderdeel Exell dan gaan vragen. Exel ken ik ook te weinig.

 

 

@dotchiejack: "een pdf kan je niet in een document krijgen' - ik trad hier Falstring bij maar gebruikte mogelijk foutief het woord 'krijgen' waar hij 'invoegen' heeft staan.

Het hangt er gewoon van af wat jij en wat ik bedoel met 'een pdf kan je niet in een document krijgen' : je kan natuurlijk wel een pdf in een tekstverwerker openen en zo de gegevens ervan gaan gebruiken, maar dan ben jij je pdf kwijt (ja, natuurlijk niet je pfd-zelf - 'k zal je maar voor zijn :) ) je hebt dan gewoon nog maar een tekstbestand.

" je hebt een activex element nl. webbrowser, die kan je in een word document plaatsen " : ik vermoed dat je hier een link bedoelde en niet de browser-zelf?

en ja: linken kan je natuurlijk zowel in tekstdocumenten als in pdf's krijgen.

 

(*) ik kan je dus geen tips geven voor Word want dat gebruik ik nauwelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.