Ga naar inhoud

Dubbel vert. zoeken in 1e kolom en daarna in 2 kolom


Marinus_Henk

Aanbevolen berichten

Hallo forum,

 Ik heb een voorbeeld database geupload met 2 tabbladen. Op tabblad Data staan 2 kolommen. 1e kolom bevat waarden met het eindresultaat maar ook met een zoeksleutel voor dit eindresultaat. In kolom 2 staan de waarde die gebruikt moet worden voor het verticaal zoeken (voor de eerste keer vert.zoeken en de 2e keer)
Op tabblad Blad1 staan in rij 1 de onderdelen die ik handmatig heb ingevuld. (deze rij kan in lengte variëren) Eronder staat het resultaat dat ik graag wil zien uit kolom 1 van tabblad "Data" Als er geen waarde is in dan blijft de kolom in Blad1 leeg.

Misschien iemand een idee?

Marinus

Voorbeeldbestandje Marinus.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Haije,

 

Zoals je in de tabellen kunt zien staan in de kolom vert.zoeken de onderdelen die we verkopen. Zoals wielmoer M16. Deze moer past op de 15,  16 en 17 inch velg. Deze 15, 16 en 17 inch velgen passen op diverse auto merken.

 

Wat ik in de tabel op Blad1 graag zie is als ik handmatig de 1e rij invul (wielmoer, uitlaat enz...) dat ik dan de automerken eronder kan zien. 

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

 

Groet,

 

Marinus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij vraagt is m.i. gewoon onmogelijk in deze layout.

Je zal ten eerste al Index-Vergelijken moeten gebruiken want je zoekt van rechts naar links terwijl Vert.Zoeken van links naar rechts zoekt. (kan ook van rechts naar links maar dat leid ons te ver).

Dit zal dus al een Array formule moeten worden want je krijgt meerdere resultaten in je eerste opzoeking.

Dan moet je elk element van deze Array terug gaan gebruiken om de 2de opzoeking in kolom B te doen om het automerk te krijgen.

Wederom een Arrayformule want er zijn terug meerdere resultaten.

Maar dan plotseling bij Stuur1 moet je die 2de opzoeking niet meer doen want je krijgt direct het automerk als resultaat. Hoe ga je de formule vertellen dat wanneer de 1ste opzoeking al een automerk als resultaat geeft dat die 2de opzoeking niet meer moet gebeuren ????

Mijn advies is dat je eens even gaat zitten en er eens rustig over nadenkt hoe je een werkende layout kan uitdokteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even iets in elkaar gestoken zodat je niet met lege handen staat,

 

Het is niet de tabelvorm zoals jouw opzet, maar door telkens de waarde te wijzigen in E1 worden de resultaten weergegeven in de kolommen ernaast.

 

Aangezien formules niet echt mijn ding zijn zal je moeten wachten op de formule-wizards hier om je verder te helpen als dit niet werkt voor jou.

Marinus rev01.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, emielDS zei:

hetgeen u vraagt is ongeveer hetzelde als "in een bak hunnen 14 peren of 22 appels hoeveel pruimen kunnen er dan in?"

Dit is toch niet zo'n rare vraag? In de 2e kolom staan alle onderdelen die we hebben. Moeren, uitlaten, trekhaken enz. (en nog 5000 onderdelen meer) 

Ik wil graag weten als ik een onderdeel, zoals een wielmoer, dat ik graag wil weten bij welke auto deze toe te passen is.

 

Ik hoor graag van jullie

 

Marinus

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bakerman zei:

Ik heb even iets in elkaar gestoken zodat je niet met lege handen staat,

 

Het is niet de tabelvorm zoals jouw opzet, maar door telkens de waarde te wijzigen in E1 worden de resultaten weergegeven in de kolommen ernaast.

 

Aangezien formules niet echt mijn ding zijn zal je moeten wachten op de formule-wizards hier om je verder te helpen als dit niet werkt voor jou.

Marinus rev01.xlsx 16 kB · 1 download

Hallo Bakerman,

 

Bedankt voor het uploaden. Dit werkt wel maar is niet wat ik helemaal zoek. De tabel heb ik nodig omdat er meerdere artikelen zijn die ik naast elkaar wil zetten. Misschien dat andere excel goeroe's dit wel voor elkaar kunnen krijgen?

Ik weet dat ik wat uitzonderlijks vraag dus ben benieuwd of er wat uit komt.

 

Marinus

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.