Ga naar inhoud

CCLEANER


Rolle Gmail

Aanbevolen berichten

Dag Porrelaar,

 

Op uw laatste schrijven aan mij gericht, spreekt u van "het automatisch optimaliseren door Windows 10".

 

"Dat hoeft ook niet. Dat doet Windows al automatisch voor je: een keer in de week. En dat defragmenteren of optimaliseren gebeurt alleen wanneer de computer aan staat, maar jij er op dat moment een tijdje niets mee doet."

 

Mijn PC blijft slechts aan staan wanneer ik er mee werk, eenmaal mijn bezigheid af is, sluit ik mijn PC af.

Dus is er geen tijd om het optimaliseren te laten uitvoeren, "automatisch" door Windows.

 

Mijn instelling staat op "wekelijks" - en wetende dat een "optimalisering" heelwat tijd in beslag neemt, zie ik

mij genoodzaakt, deze operatie handmatig te doen om de 14 dagen.

Tenzij u een ander advies hebt.

 

Groetjes.

Roland.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag wat het optimaliseren van de stations betreft, blijven doen wat je tot nu toe deed.

Wanneer het venster Stations optimaliseren geopend is, dan moet je wel even kijken onder Huidige status. Wanneer daar OK staat, dan hoef je die partitie of die harde schijf niet te gaan optimaliseren.

Als optimaliseren wél nodig is, dan wordt dat daar expliciet vermeld. Ik heb als voorbeeld even mijn test pc opgestart die ik al een tijdje weinig gebruikt heb. Het venster Optimaliseren van stations laat op die test pc het volgende zien:

 

image.png.b87591e25453def086dd7ba1e666aa39.png

 

De gewone harde schijf hoeft niet geoptimaliseerd te worden, want er staat OK onder Huidige status.

De twee partities van de SSD moeten wel geoptimaliseerd worden, want er staat Optimalisatie nodig.

 

SSD's worden niet gedefragmenteerd. Het optimaliseren van SSD's gaat zeer snel. Bij de  C partitie duurde het optimaliseren 3 seconden.

Het optimaliseren van de kleine "Door systeem gereserveerde partitie" ging nog sneller. Dat nam hooguit 0,1 seconde in beslag.

Als in jouw computer geen SSD zit, maar enkel een gewone harde schijf, dan kan het optimaliseren inderdaad veel langer duren, want dan wordt die schijf gedefragmenteerd. Maar doe dat alleen, wanneer het nodig is. Wanneer er onder Huidige status OK staat, dan hoef je het niet te doen.

 

38 minuten geleden, Rolle Gmail zei:

Mijn PC blijft slechts aan staan wanneer ik er mee werk, eenmaal mijn bezigheid af is, sluit ik mijn PC af.

Op zich begrijp ik dat wel. Waarom zou je je pc aan laten staan, wanneer je er niet mee aan het werk bent? Toch is er wel wat voor te zeggen om af en toe (1 keer per week?) je pc een half uur of een uur aan te laten staan, zonder dat jij er zelf wat mee doet. Windows 10 voert namelijk allerlei onderhoudswerkzaamheden uit op momenten dat de computer aan staat, maar niet gebruikt wordt.

Eén van die onderhoudswerkzaamheden is bijvoorbeeld het indexeren van bestanden. Dat indexeren zorgt ervoor dat bestanden sneller gevonden zullen worden wanneer je een zoekactie in de Verkenner uitvoert. En er zijn nog meer van zulke onderhoudswerkzaamheden. Maar die werkzaamheden hebben een lage prioriteit. Wat bedoel ik met lage prioriteit? Dat betekent dat het indexeren pas automatisch gestart zal worden, wanneer je al 5 minuten niets gedaan hebt met je computer. Bijvoorbeeld wanneer je even koffie bent gaan drinken. Wanneer je weer verder gaat werken op de pc, zal het indexeren direct stoppen. Je echte werk, dat wat jij zelf wilt doen op de computer, krijgt dan voorrang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,

 

Bedankt voor deze zeer nuttige info, waarmee ik nu verder kan !!

Ik heb geen SSD, dus een gewone harde schijf, waar het "optimaliseren" veel tijd vraagt.

Dus doen zoals u voorstelt, handmatig.

 

Ik laat zeker mijn PC nog een uurtje aan (per week), om zijn onderhoud te kunnen uitvoeren.

 

Nog eens bedankt, en voor mij mag men deze topic afsluiten.

 

Groetjes.

Roland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.