Ga naar inhoud

Harde schijf testen


badnew

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe HP Pavilion Desktop - TP01-0025nb met 256 Gb SSD en 1 TB interne harde schijf. De HDD zoemt constant en toch wel vrij luid.

Ik zou graag zekerheid hebben dat het aan de harde schijf ligt en zou dit met een programma willen testen. Seatools doet een akoestische test waarbij de schijf wordt stilgelegd

maar dit programma is mij te ingewikkeld. Bij het programma HDD scan zag ik niet meteen een dergelijke test. Welk gratis en eenvoudig programma zou ik kunnen gebruiken?

Ik heb in energiebeheer ingesteld dat de HDD na 1 minuut afslaat en dan is het geluid ook verdwenen maar de HDD start te dikwijls op dus dit is vrij zinloos.

Als ik in energiebeheer de harde schijf laat uitschakelen dan hoor ik het gezoem niet meer, is het dan nodig om er toch een programma op los te laten om te testen?

En het is dus zeker niet normaal dat een nieuwe harde schijf zo'n lawaai maakt? Terugsturen (op eigen kosten) heb ik niet veel zin in maar als het niet anders kan dan moet het maar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zoemen hoeft absoluut niet te betekenen dat de schijf niet kosher zou zijn.

het zou wat anders zij als je tikkende of raspende geluiden zou horen.

meestal heeft het te maken met een resonantie in de kast.

maak de kast even open en het een hand op de bewuste schijf kun je snel vaststellen of het gaat om resonantie (dan houdt het geluid op) of intern geluid in de schijf (en dan lijkt terugsturen de verstandigste optie (op schijven zit doorgaans drie jaar garantie, en op deze nieuwe pc als geheel in elk geval de wettelijke twee jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de schijf vastgeschroefd is?

> zitten de schroeven goed vast: draai ze eens iets (herhaal: iets!) losser  (meerdere schroeven: probeer met één, dan met een ander enz..)

> zitten ze niet zo vast: probeer ze eens iets (zie boven :) ) vaster te schroeven?

 

Komt de schijf misschien ook nog tegen iets anders? (de kast, bakje van de voeding,...) dan kan het daar ook aan liggen - maar zoals jij het nu vertelt (slaapstand): dan is het een kwestie van resonantie (meetrillen) - niet gevaarlijk, wel wat hinderlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schijf zit jammer genoeg vast met sterschroefjes en ik heb daar geen geschikte schroevendraaier voor.

Ze zit onderaan aan de voorkant van de kast, rechtopstaand. Dus als ik tegen zijpaneel of bovenkant duw gaat het weg. Als ik zijpaneel verwijder en op bovenkant kast duw hoor ik het weer. Tegen het zijpaneel stond nog een klein paneel, heb ik ook verwijderd maar daar ligt het niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, badnew zei:

Ze zit onderaan aan de voorkant van de kast, rechtopstaand. Dus als ik tegen zijpaneel of bovenkant duw gaat het weg. Als ik zijpaneel verwijder en op bovenkant kast duw hoor ik het weer.

Het is dus duidelijk een kwestie van resonantie. Als je die kan wegkrijgen, is het wellicht opgelost.

 

Kan je ook niet een klein spietje hout maken en dat tussen de schijf en waar-ze-tegen-zit persen. Zo iets kan ook al helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.