Ga naar inhoud

partitie aanpassen


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik merk dat je in de war bent met de termen MB en GB. Maak je hier een beetje mee vertrouwd alvorens wijzigingen aan partities aan te brengen.

Neem hier eens een kijkje: https://www.bytesomrekenen.nl/

 

Zo zei je o.a. het volgende:

3 uren geleden, Geertjan Zinken zei:

Ik heb van de E partitie (waar overigens ook nog niets op staat) het grootste gedeelte Ca. 27 GB afgehaald en naar C; verplaatst. I

Omdat die E-partitie slechts 955 MB groot is kun je er onmogelijk 27 GB afgehaald hebben.

 

1 uur terug, Geertjan Zinken zei:

Na afsluiten en herstarten van de laptop zie ik dat er aan de indeling van de partities niets is veranderd. Alles is bij het oude gebleven. C met ca. 6   GB en E met ca. 26 GB

De C-partitie is geen 6 GB groot maar 84,59 GB

De E-partitie is geen 26 GB groot maar 955 MB

 

Over de D-partitie spreek je niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest blijkt nu. 

 

Ik had een C schijf van pakweg 500 GB standaard geïnstalleerd door de fabrikant. Omdat ik liever een aparte schijf heb voor data heb ik een tweede partitie gemaakt van ca. 417 GB. met als stationsnaam D :

 

Toen kwam ik er achter dat de C; nog een restant beschikbaar had van slechts  ca. 5 GB. Wel wat weinig. Toch? 

 

Omdat ik per vergissing een derde partitie had aangemaakt van ca. 27 GB  en de stationsnaam E: dacht ik deze in zijn geheel te kunnen verplaatsen naar de C schijf. 

Dat kon ik volgens mij niet met W 10 Schijfbeheer dus vandaar het hulpprogramma EaseUs Partion Master gedownload.

Na de nodige verschuivingen stond zoals in het eerder meegezonden plaatje aangegeven de schijven zoals ik het wilde. De meeste ruimte van E: was verplaatst naar C 

 

Omdat het prog niet meer verder ging,  dit toch maar afgesloten en de PC opnieuw opgestart. Daar kreeg ik bij Mijn PC te zien dat er geen enkele aanpassing had plaatsgevonden en dat C ; dus nog steeds maar een restruimte had van ca. 5 GB.

 

Wat ik dus wil is behoorlijk wat GB's toevoegen aan C. Wat mij betreft kan dat ook van D; afgehaald worden want daar is tenslotte nog 390 GB vrij

 

Ik hoop dat het nu allemaal een beetje duidelijk is geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cijfers die je aanhaalt kloppen niet. Ik begrijp niet goed waar je ze vandaan haalt. Tenzij je ons niet de huidige stand van zaken getoond hebt.

Afgaande op de afbeelding van EaseUS Partition Master zijn de waarden nu totaal anders.

Zie volgende bericht.

 

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Geertjan Zinken zei:

Toen kwam ik er achter dat de C; nog een restant beschikbaar had van slechts  ca. 5 GB. Wel wat weinig. Toch? 

 

1 uur geleden, Geertjan Zinken zei:

Omdat het prog niet meer verder ging,  dit toch maar afgesloten en de PC opnieuw opgestart. Daar kreeg ik bij Mijn PC te zien dat er geen enkele aanpassing had plaatsgevonden en dat C ; dus nog steeds maar een restruimte had van ca. 5 GB.

Neen je C-partitie heeft een totaal volume van 84,59 GB en daarvan is nog 30,61  GB beschikbaar.

 

1 uur geleden, Geertjan Zinken zei:

Wat ik dus wil is behoorlijk wat GB's toevoegen aan C. Wat mij betreft kan dat ook van D; afgehaald worden want daar is tenslotte nog 390 GB vrij

De grootte die je aangeeft van je D partitie klopt inderdaad ongeveer. Je C partitie is op dit ogenblik echter groot genoeg. Naar de toekomst toe gezien zou ik ze echter liever 100 GB groot hebben willen zien en dat kan inderdaad door aan de linkerkant van de D-partitie 15 GB vrij te maken (Zie EaseUS > Wijs ruimte toe) om daarna die (niet toegewezen) ruimte aan de C-partitie toe te voegen (Zie EaseUS > Vergroot/Verklein/verplaats).

Het is echter ook nuttig om die waardeloze partitie E te verwijderen (als ze leeg is!!!) (Zie in EaseUS bij Meer > Verwijder) en om die ruimte (995 GB) aan de D partitie toe te voegen. Vergeet niet om na iedere aanpassing telkens op Voer 1 operatie uit te klikken.

 

Kun je geloven dat ik klamme handjes krijg in uw plaats. Vaak beseft men de risico's niet van dergelijke ingrepen en is men er helemaal niet op voorbereid door het maken van een systeem back-up en de noodzakelijke data back-ups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Droske. 

 

Neen je C-partitie heeft een totaal volume van 84,59 GB en daarvan is nog 30,61  GB beschikbaar. 

 

Dat zou het moeten zijn maar helaas is de aanpassing  niet uitgevoerd.  Dat bleek na de herstart van de PC . M.a.w. ik ben gewoon weer  bij af waarbij C ; nog ca. 5  GB aan ruimte heeft. . 

 

Kun je geloven dat ik klamme handjes krijg in uw plaats. Vaak beseft men de risico's niet van dergelijke ingrepen en is men er helemaal niet op voorbereid door het maken van een systeem back-up en de noodzakelijke data back-ups.

 

Zou ik ook hebben als er al van alles aan data op de PC zou staan. Maar zowel D : als E : zijn volkomen leeg.

 

En .....ik heb goede ervaringen met PC Helpforum alhoewel ik in dit geval niet gedacht had hiervan gebruik te moeten maken. Ik heb al een keer eerder deze actie uitgevoerd en toen zonder problemen. 

 

Ik zal morgen uw gebruiksaanwijzing volgen (waarvoor dank) om een en ander weer gecorrigeerd te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Geertjan Zinken zei:

Beste Droske. 

 

Neen je C-partitie heeft een totaal volume van 84,59 GB en daarvan is nog 30,61  GB beschikbaar. 

 

Dat zou het moeten zijn maar helaas is de aanpassing  niet uitgevoerd.  Dat bleek na de herstart van de PC . M.a.w. ik ben gewoon weer  bij af waarbij C ; nog ca. 5  GB aan ruimte heeft. . 

Eerder zei je dat er niets veranderd was nadat je EaseUS had afgesloten.

Vandaar dat ik me nog steeds op dat ene screenshot heb gebaseerd.

Toon ons dan nu eens de huidige situatie zodat ik niet nodeloos tijd steek in adviezen die gebaseerd zijn op achterhaalde info.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de Babylonische spraakverwarring.

 

De conclusie die ik trok was aan de hand van de Verkenner waar bij Mijn Pc  drie  schijven te zien waren die op geen enkele manier waren aangepast in tegenstelling tot wat EaseUS vóór de noodgedwongen afsluiting te zien gaf en waarvan ik het plaatje had gestuurd. .

U bent echter terecht uitgegaan van dit plaatje  waarbij de schijven WEL waren aangepast .

U veronderstelde ook weer terecht dat dat plaatje de juiste gegevens te zien gaf. 

 

Maar goed, in de bijlage ziet u het plaatje zoals het er nu uitziet.  Volgens mij kan er nu geen misverstand meer zijn. 😃

Aantekening 2020-09-03 093502.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof dat we nu aan e slag kunnen met de recentste gegevens.

Ik stel voor dat we stapje voor stapje te werk gaan. Na iedere stap toon je me het nieuwe overzicht van EaseUS.

 

Ik dacht begrepen te hebben dat je die E partitie liever kwijt dan rijk was. Zo ja, verwijder ze als volgt:

Klik in het programma die partitie aan om ze te selecteren.

Klik nu aan de rechterkant op Meer (zie Meel = typefout in de vertaling) en in het daarop volgende menu op Verwijderen.

Klik nu in de linker bovenhoek op Voer 1 operatie uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.