Ga naar inhoud

libreoffice


arkitsa

Aanbevolen berichten

hey, na lange tijd overgeschakeld van open office naar libre office. Open office crashte regelmatig ( ook na een nieuwe installatie ) en nu geen probleem meer met libre office. Heb toendertijd MS office verlaten wegens veel te duur voor huisgebruik. 

Nu mijn vraag :

1- is het mogelijk  het pictogram van libre office te veranderen naar een ander ?

2- kan nederlandstalige help gedownload worden in libre om off line te gebruiken ?

mvg

arkitsa

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had twee vragen. Het antwoord op vraag 2 heeft stegisoft jou al gegeven. Hij gaf je de juiste link naar de website waar je naast het programma (LibreOffice versie 7.0.2) ook de Nederlandstalige help voor offline gebruik kunt downloaden.

Wanneer je daarna die help nodig hebt in het onderdeel Writer, dan klik je in de menubalk van Writer op Help, en daarna op Help voor LibreOffice.

Die help wordt dan geopend in je standaardbrowser, maar er hoeft geen verbinding met internet te zijn, want het helpbestand staat immers op de harde schijf van je computer. In de adresbalk van je browser zie je dan het pad naar het helpbestand: file:///C:/Program%20Files/LibreOffice/help/nl/text/swriter/main0000.html?System=WIN&DbPAR=WRITER

 

Blijft over vraag 1: is het mogelijk  het pictogram van libre office te veranderen naar een ander?

Ja, dat is mogelijk. Ga naar de volgende website: https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/tips/pictogram-veranderen-en-zelf-maken.htm#

Daar vind je uitleg over hoe je het pictogram van LibreOffice kunt wijzigen, en nog veel meer.

 

Het pictogram van LibreOffice is vrij saai; het ziet eruit als een wit vel papier. Toch is dat voor mij niet erg. Ik klik eigenlijk nooit op dat pictogram. Van LibreOffice gebruik ik vooral de onderdelen Calc en Writer. En die onderdelen heb ik vastgemaakt aan de taakbalk, zodat ze altijd bereikbaar zijn:

 

5f955c7133a83-Calc_en_Writer_vastgemaakt

 

Als jij dat ook zou willen, dan doe je dat zo:

Klik op Start

In de lijst met programma's scrol je omlaag naar LibreOffice. Open die map door erop te klikken. Je ziet dan alle onderdelen van LibreOffice.

Klik met de rechter muisknop op LibreOffice Writer > Klik op Meer > Klik op Aan de taakbalk vastmaken

Herhaal dat voor andere onderdelen van LibreOffice die jij vaak gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo porrelaar bedankt voor de informatie. Eigenlijk is het inderdaad niet nodig het icoon te veranderen..... juist zoals jij gebruik in writer en calc. Dus misshien inderdaad in de statusbalk plaatsen ( maar zal zeker eens gaan kijken op de gesugereerde site )

 

stegisoft de link naar libreoffice is de versie die reeds geinstalleerd is op de pc. Als ik in writer help open, staat bovenaan " help voor libreoffice" Deze link maakt inderdaad vebinding met de helpfunctie, maar...... ik heb wel internet nodig. Wanneer ik internet afzet krijg ik geen hulpverbinding , dus niets offline.

Heb daar ook volgende gedownload : libreoffice-help7.0.2.tar.xz

is dit het juiste, wanneer ik in map downloads dubbelklik vraagt hij naar een app ?

Wanneer ik op de groene knop "help voor offline gebruik" klik gebeurd er niets ( of wordt dit op en bepaalde plaats naar de pc geschreven ipv naar map downloads?

mvg

arkitsa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kort nadat jij op de groene knop met de tekst Help voor offline gebruik hebt geklikt, hoort er een klein venstertje te verschijnen waarin jij moet klikken op Bestand opslaan.

Ik laat dat venstertje hieronder zien:

5f95c5d73480b-Ashampoo_Snap_2020.10.25_1

Dat helpbestand is slechts 3,5 MB groot, dus zeer snel gedownload.

Zorg ervoor dat alle programma's van LibreOffice zijn afgesloten. Ga daarna naar de map Downloads en dubbelklik dan op het bestand met de naam LibreOffice_7.0.2_Win_x64_helppack_nl.msi om dat helpbestand te installeren. De installatie is in een paar seconden gebeurd.

 

Voor het geval het jou toch niet lukt om dat helpbestand te downloaden, heb ik het als .zip bestand bijgevoegd. Downloaden, uitpakken (dat kan gewoon met de Verkenner van Windows) en dan installeren.

 

Ik ga er hierbij wel van uit dat jij een 64 bits versie van Windows gebruikt...

LibreOffice_7.0.2_Win_x64_helppack_nl.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat venster komt dus niet tevoorschijn. Heb ook geprobeerd Torrent informatie  te downloaden maar dat vraagt een app..... dus ook niet goed. 

Je zip bestandje gedownload en voila installatie zonder probleem gelopen. Internet verbroken.... libre gestart met documentje ...... help opgevraagd.... perfect zonder internet :-)

 Ik vraag me wel af wat er dan verkeerd kan zijn gelopen. Ik heb inderdaad windows 10 de 64bit versie. Al het voorgaande ook geprobeerd met virusscanner afgezet.... geen resultaat.

Enfin alles in orde nu en nogmaals dankuwel :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je de help van LibreOffice nu ook offline kunt gebruiken.

5 uren geleden, arkitsa zei:

dat venster komt dus niet tevoorschijn.

Soms duurt het een paar seconden voordat dat venstertje verschijnt. Ik heb wel eens meegemaakt dat het circa 10 seconden duurde.

Maar als bij jou het venstertje ook na 10 seconden nog niet verschijnt, dan zou je in zulke gevallen het volgende kunnen proberen:

 

Klik niet met de linker muisknop op die groene knop, maar met de rechter muisknop.

Er hoort dan een contextmenu te verschijnen. In dat contextmenu klik je op Koppeling opslaan als..., wanneer je Firefox of de nieuwe Edge gebruikt.

Wanneer je echter Chrome of Opera als browser gebruikt, dan moet je in het contextmenu klikken op Link opslaan als.

 

Zo ziet dat eruit in Firefox:

5f97267b4a9c3-Ashampoo_Snap_2020.10.26_2

 

En nadat je geklikt hebt op Koppeling opslaan als, zal er een venster van de Verkenner openen. waarin je kunt aangeven waar jij het bestand wilt opslaan:

5f9726dba72d3-Ashampoo_Snap_2020.10.26_2

 

In bovenstaande afbeelding heb ik gekozen voor het bureaublad. Bij jou zal waarschijnlijk de map Downloads geselecteerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.