Ga naar inhoud

Thunderbird: lettertype en lettergrootte


nildes

Aanbevolen berichten

@Leeko De tip die jij geeft had droske al gegeven in de eerste reactie in dit topic, maar als  je alle reacties gelezen zou hebben, dan zou je gezien hebben dat daarmee niet de lettergrootte van de mappen wordt aangepast. Jammer, maar helaas.

 

Ik heb intussen wel een methode gevonden waarmee je in Thunderbird de (letter)grootte aanpast voor alle onderdelen van Thunderbird, dus niet alleen voor het leesvenster, maar ook voor de mapnamen.

Deze schaling geldt dan alleen voor Thunderbird, dus niet system wide.

Je kunt er echter alleen de lettergrootte in Thunderbird mee aanpassen, niet het gebruikte lettertype.

 

Als je nog geïnteresseerd bent, dan lees je verder...

Klik in de menubalk van Thunderbird op Extra > Opties

Opties wordt geopend in een tweede tabblad van Thunderbird. Scrol in dat tabblad helemaal naar beneden en klik op Configuratie-editor

Er zal een waarschuwing verschijnen. Klik op Ik aanvaard het risico.

 

Zoek in de lange lijst naar layout.css.devPixelsPerPx

Klik met de rechter muisknop op die regel en kies Aanpassen

image.png.2a82d69d4e8e007267aef1a85009d1ae.png

De waarde stond op -1.0

Wijzig die in 1.25 of 1.5 (naar keuze) en klik daarna op OK

image.png.219eff120d2eae4c822641c35d43cafb.png

Om je een indruk te geven hoe het resultaat eruitziet heb ik drie screenshots toegevoegd. Deze screenshots worden in dit topic iets verkleind getoond. Wil je ze in volle glorie zien, dan moet je de muispijl boven een afbeelding houden en 1 keer op het wieltje van je muis drukken. De afbeelding wordt dan in volledige grootte (en scherpte) geopend in een nieuw tabblad van je browser.

 

1. De normale waarde -1.0 (= 100%):

image.thumb.png.5af87da436d78ab4af3ccd1d5139b7ad.png

2, Waarde 1.25 (=125%):

image.thumb.png.e9ad52417a60d215cfd6c9804cf72105.png

3. Waarde 1.5 (+150%):

image.thumb.png.1267547820fe2def124776fa889a91d5.png

Waarde 1.5 (150%) lijkt me toch echt teveel van het goede. In ieder geval voor mij. Er past dan voor mij te weinig tekst in het leesvak. Maar waarde 1.25 kan voor sommige mensen een oplossing zijn.

Zelf heb ik na deze experimenten de waarde weer teruggezet op de originele waarde -1.0

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel complimenten heb ik niet verdiend, hoor... 😉

Ik heb dit namelijk niet zelf bedacht.

 

Ik ben nog eens teruggekeerd naar de website met de add-on Theme Font & Size Changer: https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/theme-font-size-changer-fixed/reviews/

Daar ben ik de reacties/reviews gaan lezen. Ik kwam onderstaande reactie tegen:
 

Quote

 

Instead of using TF&SC (currently for TB 60 and lower), try this:
≡ > Preferences > Preferences > Advanced > General > Config Editor > I accept the risk! > search for "layout.css.devPixelsPerPx", modify value to "1.5" which is equal to 150%.

now close the settings and profit 😉


 

Ik besefte al snel dat die instructies voor een Mac golden en niet voor Windows, maar nu wist ik wel waar ik moest zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, porrelaar zei:

Ik heb dit namelijk niet zelf bedacht.

Ik ook niet. Dat lettertype en grootte voor de mappen in de CSS vast lagen dat kon ik wel vermoeden (heb ooit een cursus webdesign gevolgd), alleen wist ik niet hoe hier bij Thunderbird in te geraken. Ik was die oplossing vandaag wel al op het Net tegengekomen maar het zo mooi toelichten als u dat gedaan hebt dat is een ander verhaal. Daarvoor moet je het, zoals u gedaan hebt, eerst zelf even testen, en die tijd had ik niet. Vandaar dat alle eer u toekomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zag er even naar uit dat er geen oplossing voor zou bestaan maar dat was zonder de deskundige speurneus van porrelaar gerekend.

Nog veel comfort gewenst met de aangepaste lettergrootte van de mappen in Thunderbird.

We kunnen dit topic nu met een goed gevoel sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.