Ga naar inhoud

SSD clonen in W10


Emile51

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden heb ik mijn SSD gekloond naar een 2e SSD, dat was een Samsung en de fabrikant leverde er een cloning programma bij.

Werkte perfect.

Nu ik de 2e SSD opnieuw wil klonen naar de eerste werkt het programma niet meer, blijkbaar kan dit maar eenmalig gebruikt worden.

 

Iemand ervaring met een (liefst gratis) cloning programma, (à la Samsung, dat kloont bit-per-bit, met inbegrip dus van MBR ) ?

Met dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm...

vertel even:

> wat is de bedoeling van het clonen?  ('k zeg maar iets: je C clonen om ze op een tweede ssd te zetten en die tweede dan te gebruiken als nieuwe C ?)

 

> enne: waarom opteer je voor een bit-per-bit-cloning?

 

Antwoord hierop zet mensen mogelijk op een denkspoor als ze weten waar je naartoe wil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie @passer.

De bedoeling van het clonen is op mijn pc geregeld een exacte kopie te hebben van mijn werkend OS ingeval deze SSD zou crashen, en dan opnieuw te kunnen booten op de 2e SSD schijf, met behoud van alle originele data. Zo bv. SID (dat onze vriend Windows niet denkt dat het hier een ander systeem betreft; alle programma's terug werken ( en niet zeggen : you do not have a licence, reverting to demo-status enz.)

Als hiervoor bit-per-bit cloning niet nodig is, des te beter -  ik ben hier helaas geen kenner in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, maar dan is het eenvoudig:

 

Eerst dit: in een crash-situatie moet je zelfs niet van die tweede ssd booten, dat soort progs laten je ook een 'rescuedisk' (of stick)

aanmaken en bij een crash start je van die CD /  stick op en laat je backup gewoon op je eerste SSD terugzetten. Fluitje van een cent.

 

Twee: om backups te maken en terug te zetten bestaan er verschillende freeware-progs en Windows 10 heeft het zelf ook aan boord, al verkies ik zelf een extern prog omdat ik vind dat het wat meer mogelijkheden heeft dan Windows-zelf.
 

Drie: Zelf gebruik ik er EaseUS backup and restore '< klik!) voor: er is een freewareversie van en het is gebruiksvriendelijk.


vier: dit is dus maar één programma dat het hem doet. Wil je zelf kiezen uit het aanbod:  https://www.startpage.com/do/dsearch?query=backup+restore+freeware&cat=web&pl=opensearch&language=nederlands en daar kan je dan zelf zoeken.

 

Vijf:  BELANGRIJK ! ! : als je zelf een bepaald programma in gebruik neemt: maak dàdelijk al maar een rescuedisk/stick voor aan want als je ooit een backup moet terugzetten, kan je die op dat moment niet meer gaan aanmaken omdat je systeem naar de filistijnen is.

 

Laat het maar even bezinken... Heb je nog vragen, stel ze dan maar hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aanvullen.

Je moet wel met een dergelijk programma (bv EaseUS Todo backup) eerst, al naargelang de behoefte, een systeem back-up (Windows partitie + eventueel gekoppelde onzichtbare partities) of een volledige schijf back-up (alle partities van de betreffende schijf) maken.

Een 'Rescue CD of stick' (een Engelstalige benaming voor een herstel CD of herstel usb-stick) heb je nodig om een systeem- of schijf back-up wenst terug te zetten. Een dergelijke herstel CD of usb-stick noemt men algemeen ook al eens een 'herstelmedium'.

 

Je bent niets met een herstel medium als je niet over één van de eerder genoemde back-ups beschikt.

 

De persoonlijke data moet je veel frequenter back-uppen dan je systeem of schijf. Data veranderen bij iedere gebruikssessie.

Stel dat je een schijf back-up terugzet die 2 weken oud is dan mis je alle data van de laatste 2 weken. Dat is toch te gek voor woorden hé.

 

En ja, het is heel eenvoudig van zodra je er mee vertrouwd bent. ;)

 

Met de fiets rijden is ook helemaal niet moeilijk. Bijna iedereen ter wereld kan het, maar je moet het wel eerst leren. Dat is met alles zo.

Er bestaan wel dingen die vanzelf gaan... jaarlijks de belastingbrief in de bus.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Passer! Easeus Backup and Restore werkt perfect.

Een probleempje dat ik ondervond : beide SSD schijven zijn Samsung 500 Gb, dus het was (voor mij althans) niet zo evident om uit te vinden van welke schijf naar welke schijf er moest gekloond worden. 

 

Zoals je vermeldde kan dit programma ook een WinPE bootmedium aanmaken, maar het slaat dit op als een .iso op de SSD zelf, dus niet echt een rescue disc/stick?. Of ik zou die .iso bootable moeten maken via Rufus of dergelijke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je die erboven (zie mijn plaatje)? - Diè moet je niet nemen: die neemt al je systeem- en verborgen bestanden niet mee.

 

Neem de keuze System backup, die doet dat wel. (dus: maak eerst nu een system backup en wis dan je vorige backup maar)

 

Snuffel hier maar eens rond:  https://www.easeus.com/support/todo-backup/home-online-help.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.