Ga naar inhoud

SSD clonen in W10


Emile51

Aanbevolen berichten

Graag gedaan Emile - 'k ben nu wel weg- fijne kerstavond nog  (en zorg dus dat je al zo'n rescuedisk of -stick aanmaakt hé - en o ja:

je hebt nu versie 13 vermoed ik. Als op zeker ogenblik naar de 14 wordt overgeschakeld, moet je ook je rescue-stick/disk vernieuwen

want die kan vorige versies niet (altijd) lezen)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt Passer, ik houd zeker rekening met je opmerking wb. overgang van v13 naar v14.

- rescuestick aangemaakt;

- gezien het klonen van SSD 1 naar SSD 2 ongeveer 15 min. in beslag neemt, en vice-versa, zal ik dit geregeld eens doen; vanaf er een zou crashen kan de andere automatisch booten. veel data-verlies kan dit eigenlijk niet opleveren gezien veel van mij data "in the cloud" opgeslagen wordt.

- voordeel van de kloon is dat een full-backup op mijn NAS (via het netwerk) veel langer duurt dan een kloon op dezelfde pc.

- en dat beide SSD's tegelijkertijd zouden crashen zou zeer uitzonderlijk zijn? ik geloof zeker in redundancy.  

 

Ook aan u een mooie kerstavond toegewenst. Mvg, Emile.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar vrees ik voor P38enz. - maar 'k zou zeggen: probeer even, dan weet je  het?  (en in dàt geval zou bit-per-bit natuurlijk wel een mogelijkheid zijn)

 

EaseUS is toch gratis (enfin, er is een freewareversie van die dit ook doet) dus haal het binnen en eventueel zet je later een herstelpunt terug,

dan sta je terug waar je nu bent èn weet je of het werkt of niet?

 

@ Emile:

de freeware blijft (dacht ik) een maand ook de pro en wordt daarna echt de free (tenzij je voor de pro gaat betalen)

die snelheid gaat dan later wel afnemen - bij mij duurt het meestal een 25 minuten, maar 'k heb de gewoonte van het in gang te zetten

als ik op zeker ogenblik (als ik ga eten of zo) toch een half uur of meer van mijn systeem weg ben.

Dan speelt ook de tijd geen rol meer.  :)

En aan de rest van je tekst hierboven merk ik dat je er begint thuis in te geraken en ook al voldoende andere ervaring met computers hebt.

Je zal aan EaseUs vlug wennen denk ik.

O ja: zelf heb ik altijd de laatste 4 backups in voorraad (moest er eentje mislukt zijn) en die synck ik nog naar mijn tweede schijf, moest die eerste stuk gaan.

En voor het heel zelfdzame geval dat een overspanning of wat dan ook (nog nooit meegemaakt) beide schijven stuk zou doen gaan, heb ik nog een halfjaarlijkse

backup op een externe.

Al vrees ik dat - als dàt het geval zou zijn, als bèide schijven dus tegelijk zouden stuk gaan, dat er nog wel meer stuk zal zijn en dat een backup op een externe ook geen soelaas meer gaat brengen. Alleen in het geval een virus (de backups op) bèide schijven zou beschadigen, dàn helpt een externe mogelijk nog wel. Al is dit laatste ook weer niet zeker...)

Goeie avond nog !

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen goed idee om een back-up schijf permanent aangesloten te hebben. Bij zowel Emiel51 als P38cyq is dat blijkbaar het geval.

 

Bitlocker is normaal gezien geen belemmering bij het maken en terug zetten van back-ups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist geprobeerd.....EaseUS kloont zonder probleem een Bitlocker drive! Thanks Passer.

Het is in deze mss interessant te vermelden dat zolang beide SSD's op hetzelfde SID aangesloten zijn, zij beide kunnen booten via het gewone Windows logon paswoord; het verwijderen  van de schijf  en uitlezen op een andere pc vereist de (lange) herstelsleutel.

 

Droske : waarom is het geen goed idee om een backup schijf permanent aangesloten te hebben? Ik ben het met @passer eens dat een crash op beide schijven tegelijkertijd bijzonder zeldzaam is, lees  uitzonderlijk?  Overspanning op de +12 en +5  en +3,3 VDC voedingsspanning kan eigenlijk niet meer voorkomen in de moderne voedingen (HP rust zijn voedingen uit met een microcontroller die elke overspanning onmiddellijk detecteert en binnen enkele mS in bescherming gaat).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, p38cyq zei:

Droske : waarom is het geen goed idee om een backup schijf permanent aangesloten te hebben? I

Je back-up schijf draait mee zonder enige functie tenzij je een automatische back-up taak hebt ingesteld maar daar heb ik je niets over weten te vertellen. Meedraaien wil zeggen... stroomverbruik en slijtage om niks.

Een infectie met ransomware treft beide schijven. En dan?

 

5 minuten geleden, p38cyq zei:

Overspanning op de +12 en +5  en +3,3 VDC voedingsspanning kan eigenlijk niet meer voorkomen in de moderne voedingen (HP rust zijn voedingen uit met een microcontroller die elke overspanning onmiddellijk detecteert en binnen enkele mS in bescherming gaat).  

Zolang dat goed werkt hé. Niets is onfeilbaar.

 

Ik zal de vraag eens omkeren. Kun je eens zeggen wat in uw geval de voordelen zijn van het permanent aangesloten zijn van die tweede ssd schijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.