Ga naar inhoud

SSD clonen in W10


Emile51

Aanbevolen berichten

Ik heb de mogelijke "nevenwerkingen" omzeild : de kloon wordt (stroomloos) afgekoppeld (SATA + PWR). Gewoon één deksel afnemen van de tower pc, de aansluitingen zijn gemakkelijk bereikbaar.

Deze namiddag 2x getest, werkt perfect. Kloon staat als 1e in de bios bootvolgorde; als het systeem die niet kan vinden start hij automatisch op via de 2e (= oorspronkelijke) SSD.

Voordelen : 1) veel vluggere "full" backup (ipv een NAS over het netwerk en 2) systeem bij crash van een schijf opnieuw onmiddellijk in dienst (zonder eerst Windows opnieuw te installeren) en 3) alle programma's, data en instellingen aanwezig. 

Ik ben natuurlijk geen expert, mogelijks zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, p38cyq zei:

Ik heb de mogelijke "nevenwerkingen" omzeild : de kloon wordt (stroomloos) afgekoppeld (SATA + PWR). Gewoon één deksel afnemen van de tower pc, de aansluitingen zijn gemakkelijk bereikbaar.

 

Is het niet veel simpeler om een usb 3.0 behuizing voor de gekloonde SSD te kopen? Ja toch!

En BOLLEKE heeft er ook: https://www.bol.com/nl/l/hardeschijfbehuizingen-solid-state-drive/N/16405+4283577696/?country=BE

 

@Passer

 

Helaas draait de schijf gewoon mee wanneer je de computer gebruikt. Het is pas nadat je de pc, in dit geval, gedurende minstens 15 minuten niet in gebruik hebt dat de schijf wordt uitgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@passer : goede suggestie, die mij aangezet heeft verder na te gaan in hoeverre SATA-power management via het BIOS verder kan geregeld worden. HP vermeldt zo bv.  SATA Power Management enables or disables SATA bus and/or device power management. Ik houd je op de hoogte.

 

@droske : bedankt maar een extra externe behuizing aanbrengen, en dan nog een "trage" usb 3.0 (in vergelijking met mijn SATA drives via de interne bus) lijkt mij minder aangewezen.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik drie (interne (*) ) in mijn systeem zitten. De derde is gewoon een (reserve-data-HDD met dezelfde data (eigen bestanden) op als de tweede.

Die ligt haast altijd 'stil'. Als ik ze in verkenner al eens een keer open, merk ik dat ze wat tijd nodig heeft om actief te worden (tegenover de tweede die dus normaal altijd actief is)

Die derde haar 'euro' moet eerst vallen, zo van : ah, moet ik nu toch eens een keer werken?  :xd:  :xd: 

 

(*) maar een externe is gewoon een interne die in een externe behuizing gestoken is, dus is het eigenlijk hetzelfde. Of ze nu IN je kast zit of ernaast ligt speelt op dat punt geen rol. (maar dat wist je vermoedelijk al wel :) als ik zie wat voor kennis je toch van computers hebt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Passer zei:

(*) maar een externe is gewoon een interne die in een externe behuizing gestoken is, dus is het eigenlijk hetzelfde. Of ze nu IN je kast zit of ernaast ligt speelt op dat punt geen rol. (maar dat wist je vermoedelijk al wel :) als ik zie wat voor kennis je toch van computers hebt)

Een schijf die in een externe behuizing zit kun je elders opbergen. Best in een ander lokaal, bv de kelder, het tuinhuisje, je garage of auto. Eventueel zelfs in een brandveilige kluis. Maar dat wis u wellicht wel, alleen moet die euro willen vallen hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.