Ga naar inhoud

toetsenbord kan geen ë of ü maken.


vxvk

Aanbevolen berichten

Ik heb een Lenovo Thinkpad T460s Touch gekocht. Maar ik merk nu dat ik geen ascii tekens  kan maken, zoals op mijn oude laptop. Ik doe dat dan door een combinatie van de Functie toets en de alt toets. Dan kan ik zelf bijvoorbeeld de tekens 127, ë of 129 ü maken. Ik krijg dat niet voor elkaar. Klopt het dat deze laptop die mogelijkheid niet heeft?

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem heeft. Maar misschien is het een andere combinatie? Ik kan hem niet vinden in de gebruiksaanwijzing. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo maak ik letters met trema:

" + e = ë

" + u = ü

Ik hoef dus geen codes te onthouden.

Dus om ë te maken druk ik de Shift-toets in. Die houd ik ingedrukt, terwijl ik op de toets image.png.ad2c334cd1d8ec01b92f839ae717f7b3.pngdruk.

Dat is een dode toets. Dat betekent dat je nog niets ziet verschijnen. Laat de Shift-toets los en druk dan toets E in, dan is dit het resultaat: ë

 

O, maar wacht even... ik ben Nederlander en mijn toetsenbordindeling is Verenigde Staten (internationaal).

Ben jij Belgische en gebruik jij een Azerty toetsenbord?

Met een Azerty toetsenbord zou dat ook mogelijk moeten zijn: https://www.visualsteps.nl/windows7deel1/azerty.php

 

Alt codes gebruiken wanneer ik een reactie typ op dit forum, kan zorgen voor vreemde verrassingen:

Alt + 129 = ü. Dat gaat nog goed...

Alt + 137 = Oeps, dan opent bij mij deze website: https://www.google.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rechter Alt-toets + 7 = ½

Alt 241 = ±

 

Maar dat lukt jou dus niet. Vreemd.

Je toetsenbordindeling is juist ingesteld?

 

Als noodmaatregel kun je gebruik maken van Symbolen in Word, maar dan moet het programma Microsoft Word wel op je pc staan: https://www.seniorweb.nl/tip/tip-speciale-tekens-typen-word

Je typt dan zo'n symbool in Word. Daarna kopieer je het symbool en plak je dat in het programma waarin je bezig bent, bijvoorbeeld als je je vraag of antwoord typt in een topic op een forum. Wel omslachtig, maar het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom wel steeds een stukje verder. Wat is de dode toets die je indrukt samen met de shift? Er staat een plaatje maar dat herken ik niet. En als ik een ê of een û wil maken, beide letters met een 'dakje', hoe moet ik dat dan doen? Ik heb wel steeds de linker alt knop gebruikt en met de rechter alt knop zijn er meer mogelijkheden. Nog niet allemaal, maar ik kom wel een heel eind. Overigens, deze berichten type ik op mijn 'oude' laptop. En ik probeer steeds alles op de nieuwe. Misschien kan ik hem toch houden want verder is hij wel heel fijn en snel. Gerda

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afbeelding toont de toets waarop onderaan een enkel aanhalingsteken staat en bovenaan een dubbel aanhalingsteken.

Dat is een toets op een QWERTY toetsenbord.

10 minuten geleden, vxvk zei:

En als ik een ê of een û wil maken, beide letters met een 'dakje', hoe moet ik dat dan doen?

Ik heb dus een QWERTY toetsenbord. Bij mij staat het ‘dakje’ ^ op dezelfde toets als waarop ook het cijfer 6 staat. Shift 6 + e = ê

Als jij een AZERTY toetsenbord hebt, waarop het accent ^ niet op toets 6 staat, dan kun jij beter geholpen worden door je landgenoten.  Deze ‘kaaskop’ kan jou dan niet verder helpen. Sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had net een bericht getypt maar kennelijk heb ik dat niet doorgestuurd. Maar ik begrijp het nu helemaal. Ik kan mijn nieuwe laptop gewoon houden. De gewone letters maak ik met de Shift toets, voor de andere gebruik ik de rechter Alt toets en ik kan nog de symbolen in Word gebruiken voor de hele bijzondere. Ik denk dat ik daarvoor een gewoon tekstbestand maak waarin ik die tekens zet. Ik kan dan ook het lettertype en grootte in het bestand aanpassen zodat de tekens precies in mijn tekst passen. Voor de zoveelste keer heb je me prima geholpen. Heel erg bedankt. Ook dit item kan dan weer gesloten worden. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, vxvk zei:

Wat is de dode toets

Die dode toets staat op een AZERTY-klavier rechts van de letter P. Enkel die toets indrukken en daarna de E geeft een accent circonflexe ( "dakje" : ê ). Die toets samen met SHIFT geeft een trema (ë).

 

Overigens kan je andere exotische tekens ook invoegen zonder Word. In Windows 10 hebben ze daarvoor de app 'speciale tekens' uitgevonden, te vinden onder accessoires in het startmenu. Werkt ongeveer zoals in Word.

Ashampoo_Snap_2021_01.22_20h58m15s_001_.png.d4bf42b618282b32e2b9382e827d40c9.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.