Ga naar inhoud

sata en geheugen uitbreiden


Aanbevolen berichten

Hallo, ik wil mijn desktop uitbreiden met een extra harddisc maar heb geen sata aansluiting meer over dus wil ik een pci kaart er in zetten waar  meerdere sata aansluitingen op zitten. mijn moederbord is een Asus H81 M , s 1150.

Wat voor kaart zou ik hiervoor moeten gebruiken

Ook wil ik het geheugen uitbreiden er zit nu icidu valeu ddr3 1333 4 GB in maar wil er 1 bij zetten dus naar 8 GB. maar deze zijn niet meer te krijgen , waardoor kan ik deze vervangen. zoals ik gelezen heb kan ik er niet zo maar 1 bij zetten.

 

bij voorbaat dank voor uw reactie

vriendelijke groeten 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen hardware kenner, maar ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft; daarom doe ik een poging om je te helpen.

 

Jouw moederbord heeft 4 SATA poorten: 2 snelle (SATA 600; ook bekend als SATA III) en 2 minder snelle (SATA 300; ook bekend als SATA II). Zijn die alle vier al bezet?

Een gewone harde schijf kun je gerust op een SATA 300 (= SATA II) poort aansluiten.

Een SSD moet je op een SATA 600 poort aansluiten, anders haal je niet de maximale snelheid van de SSD.

 

Dan het werkgeheugen. Het ICIDU werkgeheugen kun je waarschijnlijk niet meer nieuw aanschaffen, maar mogelijk nog wel tweedehands. Hier een geheugenmodule van 4 GB van ICIDU voor € 19,95: https://gebruiktgeheugen.nl/shop/desktop/icidu-4gb-pc3-10600u-1333mhz-ic02/

Om zeker te zijn dat ook de cas latency overeenkomt met het reeds aanwezige geheugenreepje, kun je eerst het programma Speccy downloaden, installeren en uitvoeren. Dat geeft de helpers informatie over de hardware in jouw pc.

 

Speccy kun je hier downloaden: https://www.ccleaner.com/speccy/builds?cc-noredirect=

Klik daar op de knop Download.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie. Bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands. Als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra’s uit!

 

6273c1db177dd-Speccy.png 

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. Dat kan even duren. Wacht rustig totdat Speccy klaar is met de analyse van je systeem.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER

 

Plaats a.u.b. alleen de link; dus geen tekstbestand.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een PCIe kaart, voorzien van een SATA M.2 SSD (1 Tb) schijf, ingebouwd in een vrij slot (zie uw PC specificaties) van mijn PC, alles samen voor nog geen 200 Eur.

Werkt perfect.

Indien je verdere info benodigt, dit forum zal je zeker verder helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het Speccy rapport bekeken.

Het tweedehands werkgeheugen waarvan ik je de link gaf in mijn vorige bericht zou goed moeten zijn voor jouw pc: zelfde type werkgeheugen, zelfde snelheid en zelfde cas latency (9).

Dat werkgeheugen mag dan tweedehands zijn, maar je krijgt wel garantie: "Niet goed, geld terug en 1 Jaar op de werking."

Je kunt ook kijken of je soortgelijk werkgeheugen nog nieuw kunt krijgen. Zoek dan naar het volgende type werkgeheugen: PC3-10600 (667MHz) werkgeheugen met CAS Latency 9.

(PC3-10600 is hetzelfde als PC3-10700. Bij de een is het naar beneden afgerond; bij de ander naar boven.)

 

Dan wat de SATA poorten betreft. Er zitten er 4 op je moederbord en ze zijn inderdaad alle vier bezet.

Dan moet je inderdaad overgaan naar een SATA expension card. Je hebt 1 PCIe slot vrij; dat is een PCI-e x1 slot.

Hier wat informatie over verschillende types SATA expension cards: https://pcguide101.com/motherboard/how-to-add-more-sata-ports-to-motherboard/

Ik heb daar verder geen verstand van. Misschien kan forumlid p38cyq je daarmee verder helpen.

 

Er vielen me nog wat andere zaken op toen ik je Speccy rapport doorlas:

Je gebruikt 2 virusscanners tegelijk: Ziggo Safe Online (van F-Secure) en AVG. Dat is niet goed. Nooit meer dan 1 virusscanner gebruiken, anders werken ze elkaar tegen en zorgen ze voor vertraging. Gooi AVG eraf, zou ik zeggen. Of verwijder ze allebei en dan zal Windows Defender de beveiliging automatisch overnemen.

 

Zit Speccy er helemaal naast of gebruik jij werkelijk een stokoude versie van Windows 10? Volgens Speccy gebruik jij versie 1607 van Windows 10. Die versie werd vrijgegeven op 2 augustus 2016. Volgens Speccy werd die versie op jouw pc geïnstalleerd op 2 oktober 2016. Daarna is er nooit meer een nieuwere versie van Windows 10 geïnstalleerd.

Versie 1607 van Windows 10 wordt al jaren niet meer ondersteund; de ondersteuning voor die versie stopte op 10 april 2018. Dat betekent dat gaten in de beveiliging ook al jaren niet meer gedicht worden door updates.

Heel misschien zit Speccy ernaast. Controleer op de volgende manier welke versie van Windows 10 jij gebruikt:

Klik op het vergrootglas of in het zoekvak dat naast de knop Start staat; typ dan winver en druk op de Enter-toets.

Er verschijnt een klein venster waarin staat welke versie van Windows 10 jij gebruikt. Maak daar met Alt-Print Screen een printscreen van en post die afbeelding in een volgende reactie.

Als voorbeeld laat ik hieronder zien wat ik op mijn pc te zien krijg na intypen van winver:

627ae1ab5ee49-Ashampoo_Snap_2022.05.11_0

Je ziet hierboven dat ik versie 21H2 van Windows 10 gebruik. Dat is op dit moment de meest recente versie van Windows 10.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

sorry voor mijn late reactie, maar door het overlijden van mijn broer staat mijn hoofd hier niet naar, ik moet alles regelen. dus ik schuif alles door totdat ik wat meer rust heb en kom er later op terug. heb inmiddels wel  windows geupdate.  toch bedankt voor je reactie

 

Fichery

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.