Ga naar inhoud

PC wil niet meer opstarten


vxvk

Aanbevolen berichten

Ik zit met een soortgelijk probleem. Het gaat om een Toshiba. Die is helemaal in de war. Ik heb hem al tig keer opgestart met een herstel usb of met een cd en ik heb ook nog een windows 7 geprobeerd met een upgrade naar 10 maar niets werkte. Nu de laatste keer heb ik nog eens geïnstalleerd en nu gebeurt er ook weer niets. Wel eerst alle updates gedownload en daarna niets meer. Nu ben ik via de opdrachtprompt gaan kijken wat er eigenlijk op de schijf staat. En nu blijkt dat windows op x:\ staat en op c:\ alleen Recovery. Het is logisch dat als Windows op x:\ staat dat er dan niet meer gestart kan worden. Kan ik in Dos de inhoud van X:\ naar de C:\ verplaatsen of zal ik gewoon alles verwijderen.  Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gerda, jij had jouw vraag in het topic van iemand anders (Dimitry74) gezet. Dat is niet de bedoeling. Dat wordt 'inbreken in andermans topic' genoemd. Ook al lijk jij hetzelfde probleem te hebben, dan toch altijd een eigen / nieuw topic openen.

Een moderator heeft jou nu een eigen topic gegeven.

 

12 uren geleden, vxvk zei:

Nu ben ik via de opdrachtprompt gaan kijken wat er eigenlijk op de schijf staat. En nu blijkt dat windows op x:\ staat

Nee, dat is niet zo.

"If you boot from a Recovery USB or disk, the letters for the partitions might be different than expected."

En dat is wat jij gedaan hebt. Je hebt de Toshiba opgestart met een herstel-cd of herstel-USB stick en toen de opdrachtprompt gebruikt. Het is normaal dat de C schijf dan als X wordt weergegeven. Je moet dan altijd kijken naar de grootte van de partities, want je kunt niet goed afgaan op de schijfletters. Dat is dus niet de oorzaak van je probleem met de Toshiba.

 

Meer info over die veranderde schijfletters wanneer je de opdrachtprompt gebruik, kun je hier vinden (lees daar ook de reacties): https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/drive-letters-confusion-in-command-prompt-window/91b486fb-e868-458a-a833-7e62e96735a1

 

Hoe oud is die Toshiba laptop?

Heeft er al eerder Windows 10 op die Toshiba laptop gestaan en werkte Windows 10 toen goed?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Toshiba is plm. 5 jaar oud. De laptop is van de partner van onze hulp Hij bleef bij het updaten op 86% hangen en daarna startte hij helemaal niet meer. Nu heb ik hem een paar keer met een kale opstart geconfigureerd en dan lijkt het allemaal goed te gaan. Ook schijfbeheer ziet er goed uit. Maar de fabrieksinstellingen zijn niet meer te bereiken, hoewel dat bij de eerste herstelpoging wel goed ging. Daarna dus niet meer. Toen gingen ook de updates goed maar zodra er opnieuw opgestart moet worden laat hij het afweten.

Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had jou eigenlijk aangeraden om je nu te gaan concentreren op de reparatie van je eigen Lenovo laptop en pas later, wanneer je  Lenovo laptop helemaal klaar is, dit topic over de Toshiba laptop (van de partner van je hulp) weer op te pakken.

Dat advies geldt nog steeds, maar als jij het echt geen bezwaar vindt om aan twee laptops tegelijk te werken, dan is dat jouw goed recht. Denk eraan: in dit topic praten we alleen over de Toshiba laptop. In je andere topic gaat het alleen over jouw eigen Lenovo laptop.

 

20 minuten geleden, vxvk zei:

Nu heb ik hem een paar keer met een kale opstart geconfigureerd

Het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. Kun je dat uitleggen?

 

21 minuten geleden, vxvk zei:

Maar de fabrieksinstellingen zijn niet meer te bereiken

Dat lijkt me geen ramp. Je wilt de computer doorgaans niet terugbrengen naar de staat waarin hij gekocht werd. Dan zou er immers een 5 jaar oude versie van Windows 10 op komen. Je wilt hem in plaats daarvan direct naar de nieuwste versie van Windows 10 brengen.

 

Hoe zou ik het doen? Ik zou gaan voor een nieuwe installatie van Windows 10, waarbij niets bewaard wordt.

Ik zou naar deze website gaan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Daar klik je op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren.'

Lees alles door wat daar staat. Je hebt dus een lege USB stick nodig met een minimale opslagcapaciteit van 8 GB. Liever niet groter dan 32 GB. Pas op: Alles wat nu nog op de stick staat zal verwijderd worden!

 

Wanneer het maken van het installatiemedium klaar is, dan klik je op diezelfde website op het plusteken dat staat voor 'Het gemaakte installatiemedium gebruiken'. Lees alles weer door.

Zorg er dus voor dat je de pc op kunt starten vanaf het gemaakte installatiemedium. Wanneer jou naar een productcode gevraagd wordt, dan vul je niets in, maar klik je op "Ik heb geen productcode":

62827eb3e47e9-Ik_heb_geen_productcode.pn

Je zult ook de vraag krijgen waar Windows geïnstalleerd moet worden.

Je krijgt dan de lijst met partities te zien. Klik rechts onderaan op Stationsopties (geavanceerd):

628285292b932-stationsopties_(geavanceer

 

Daarna zie je wederom een lijst met de aanwezige partities, maar onderaan vind je dan ook de knop Verwijderen.

 

Verwijder dan alle partities, ook de allerkleinste.

Begin met de bovenste: klik daarop om die te selecteren en klik dan onderaan op de knop Verwijderen.

Herhaal dat voor alle partities.

Daarna heb je een aaneengesloten "niet-toegewezen ruimte", die net zo groot is als de gehele harde schijf:

 

6282858a94579-setup_partitie_maken.png

 

Dan pas klik je op Volgende. (Windows zal zelf de benodigde partities aanmaken. Dat hoef jij dus niet te doen.)

De installatie gaat van start waarbij de volgende stappen gevolgd worden:

  • Windows-bestanden kopiëren
  • Bestanden voorbereiden voor de installatie
  • Onderdelen installeren
  • Updates installeren
  • Installatie van Windows voltooien.

 

Nadat de installatie van Windows geheel voltooid is en er verbinding is met internet, zal automatisch contact worden gezocht met de server van Microsoft. Omdat er al eerder Windows 10 op deze laptop heeft gestaan, zijn de gegevens van de laptop bekend bij Microsoft en zal de activering van Windows 10 automatisch gebeuren.

 

Nadat dat met succes gebeurd is, neem je een kijkje in Apparaatbeheer. Als daar bij 1 of meer apparaten uitroeptekens staan, dan zul je daarvoor nog drivers moeten zoeken. Dat laatste kan ook gebeuren d.m.v. Windows Update.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor dit advies. Soms vind ik het plezierig om meerdere dingen tegelijk te doen. Ik zit dan achter de naaimachine om een lange broek te maken of ik pas een patroon aan of ik ga wandelen met mijn echtgenoot achter de rollator,of ik zit wat te lezen. Ik ben niet anders gewend dan dat ik meer dingen tegelijk moet doen., Maar ik neem wel voor alles de tijd. Dus soms duurt het wat langer voordat ik kan reageren maar ik vind het prettig om hiermee bezig te zijn. Het is toch en soort van puzzelen maar gewoon een puzzel leggen vind ik niet zo leuk. Maar dankjewel voor je advies. Ik ga er rustig mee aan de gang. Dan zet ik deze laptop ernaast en dan kan ik precies zien wat ik moet doen. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit een ssd van plm 500 gig in. Moet ik dan in dit geval ook die partitie verwijderen met andere bestanden? Daar heb ik overigens een back-up van. Kan ik dan later de windows schijf weer verkleinen om er nog een andere partitie bij te zetten? Ik moet trouwens eerst weer kijken of ik hem weer kan opstarten of anders moet ik de opstartschijf maar maken op mijn Lenovo? Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het installatiemedium hoef je niet maken met de Toshiba. Dat mag met een willekeurige andere pc.
 

Die andere partitie is dat een partitie met schijfletter D, waarop alleen persoonlijke bestanden staan? Die zou je kunnen laten staan. De installatie voer je dan uit op de niet-toegewezen ruimte.

Dan zul je later wel moeten regelen dat persoonlijke bestanden worden opgeslagen

op die D partitie. Ik neem aan dat je daar ervaring mee hebt?

 

Een andere aanpak is toch alle partities verwijderen. Pas nadat Windows geïnstalleerd is, verklein je de C partitie om zodoende een D partitie te kunnen creëren.

Belangrijk is namelijk dat je de C partitie waarop Windows en alle programma’s geïnstalleerd worden vooral niet te klein maakt. Er moet ook voor toekomstige updates en programma’s voldoende ruimte zijn. En denk eraan dat liefst 15% van de C partitie altijd vrije ruimte moet blijven, dus leeg. Die vrije ruimte is nodig voor onderhoudswerkzaamheden. De installatie van een nieuwe onderdelenupdate vereist al 20 GB vrije ruimte op de C schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor bestanden is er niet veel ruimte nodig. Er staat bijvoorbeeld ook een upgrade naar windows 10 op. Die kan gewoon weg. Maar ik heb daar een back-up van gemaakt. Dus ik kan later zien en overleggen wat er op moet staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.