Ga naar inhoud

PC wil niet meer opstarten


vxvk

Aanbevolen berichten

Ik heb geïnstalleerd zonder internet. Dan kan ik zelf alles instellen. Dat doe ik eigenlijk altijd. Dan kan ik ook installeren zonder naam en paswoord. Op mijn eigen laptop heb ik geen paswoord staan. Op de Toshiba heb ik dat eerst niet gedaan. Maar dat was vorige week toen ik ermee begon. Maar er moest wel een paswoord op. Dat was verder geen probleem want ik heb toch heel vaak opnieuw moeten installeren. Nu heb ik gisteren met de nieuwe opstart usb en een helemaal schone en lege schijf zonder partities weer opnieuw geïnstalleerd. Op dit moment is hij aan het updaten en hij startte vanmorgen zomaar ineens op. Wel krijg ik steeds bij het opstarten, ook toen hij bleef hangen, het volgende scherm. Dit is gekomen nadat ik de harde schijf heb laten controleren. Misschien ging dat nog om de ssd, als die er tenminste  ooit in gezeten heeft? Is daaruit nog iets te leren? Voor mij in elk geval niet. Gerda

schewrm_Watze_1.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je foto was niet helemaal scherp en bezorgde me daardoor wat hoofdpijn bij het ontcijferen van de tekst, maar volgens mij staat er:

PXE-E61, Media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting PXE ROM

 

Ik vond daarover de volgende uitleg (wel in het Engels): https://www.computerhope.com/issues/ch000706.htm

 

Eventueel kun je die pagina laten vertalen met Google Translate.

Ik vat hieronder de mogelijke oorzaken van deze melding samen:

De boot order (opstartvolgorde) is niet correct. Controleer in het BIOS of opstarten van Netwerk erbij staat. Zo ja, schakel die uit; dat wil zeggen: zet opstarten van netwerk op Disabled.

Controleer sowieso de opstartvolgorde in het BIOS.

Kijk of de harde schijf vermeld wordt in het BIOS. Als hij niet (altijd) vermeld wordt, dan zou hij defect kunnen zijn.

Controleer of de kabel van de harde schijf goed bevestigd is. De kabel van de harde schijf kan ook beschadigd zijn.

===============================

Weet jij het exacte type van deze Toshiba laptop? Graag zo uitgebreid mogelijk. Dan kunnen we nagaan of er ooit een SSD in heeft gezeten, of in ieder geval of deze laptop bij aankoop geleverd werd met een HDD of een SSD of beide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net geconstateerd dat de harde schijf  gewoon defect is. Hij startte weer niet op en toen ik bij probeerde te installeren zag ik dat de enige schijf 0 MB had. Dus waarschijnlijk was de schijf al niet in orde en is hij steeds verder achteruit gegaan. Ik heb nog eens goed nagevraagd maar de Toshiba is gekocht voor plm 700.- euro en ik kreeg vandaag de installatie cd en daarop zag ik mei 2015 staan. De laptop is dus al 7 jaar oud en ik kan me niet voorstellen dat er 7 jaar geleden voor dit bedrag al een ssd van 500 GB in gezeten heeft. Maar ik heb wel wat gegevens intussen achterhaald. Toshiba Satellite C670-19E Serial 3C257865R . Op zich kunnen we er dan nog een nieuwe harddisk in zetten. Mocht het dan nog niet lukken dan kan de disk dus altijd nog in een behuizing geplaatst worden. Dan zal ik ook meteen in de BIOS kijken hoe de start aangegeven is. O, ja, is het mogelijk om te zien of ik ingelogd kan blijven? Ik heb dat wel aangevinkt, maar het werkt niet. Ik moet elke keer opnieuw inloggen. Maar  al weer bedankt voor alle  moeite. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de harde schijf kapot is noemde ik als een van de mogelijke oorzaken. Iedere harde schijf zal ooit kapot gaan. De ene harde schijf geeft het al op na een maand (dan heb je natuurlijk recht op garantie), terwijl een andere harde schijf misschien wel 20 jaar goed blijft werken.

De Toshiba Satellite C670-19E kwam in Nederland op de markt op 28 februari 2012. Hij was ongeveer een jaar lang te koop. Hoe oud is de laptop van de partner van je hulp? Jij dacht eerst aan 5 jaar. Later stelde je dat bij naar 7 jaar. Niks daarvan, maak daar maar 10 jaar van. Ik heb het serienummer 3C257865R ingevoerd op de website van Toshiba. De aankoopdatum van deze laptop is 26 mei 2012. Over 8 dagen viert deze Toshiba laptop dus zijn 10de verjaardag. De twee jaar garantie zijn intussen wel voorbij.

 

Hier vind je de specificaties van deze Toshiba: https://tweakers.net/pricewatch/304978/toshiba-satellite-c670-19e/specificaties/

Er zit dus geen SSD in, maar een gewone harde schijf van 500 GB, die draait op 5400 rpm (toeren per minuut)

De vraag is nu of je nog energie en geld moet gaan investeren in een laptop die al 10 jaar oud is.

Overleg dat eerst met je hulp (en haar partner).

 

Zelf heb ik een zogenaamd docking station, waar ik een harde schijf van een andere pc in kan stoppen. Het docking station is dan verbonden met mijn pc. Ik kan dan met diverse programma's controleren of die harde schijf nog in goede staat is of niet.

Als eerste programma gebruik ik daarvoor CrysyalDiskInfo. Een portable versie daarvan kun je hier downloaden: https://www.majorgeeks.com/files/details/crystaldiskinfo_portable.html

Je downloadt dan een zip bestand dat je na download uit moet pakken. Dat doe je door er dubbel op te klikken. In het venster dat daarna verschijnt klik je op de knop Alles uitpakken. Wanneer dat gebeurd is start je het programma door dubbel te klikken op DiskInfo64.exe.

 

628549c1d20a3-2022-05-18_21_25_37-C__Use

 

Enkele seconden later krijg je al de uitslag. Alle bolletjes moeten blauw zijn. Bijvoorbeeld zo:

62854a398d5f9-2022-05-18_21_26_50-Crysta

 

4 uren geleden, vxvk zei:

O, ja, is het mogelijk om te zien of ik ingelogd kan blijven? Ik heb dat wel aangevinkt, maar het werkt niet. Ik moet elke keer opnieuw inloggen.

Een vinkje zetten voor Ingelogd blijven zorgt ervoor dat je tijdens de gehele duur van je bezoek aan dit forum ingelogd blijft. Het werkt echter maar voor 1 sessie. Het betekent niet dat je de volgende dag weer automatisch wordt ingelogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een paar harde schijven uit wat oude laptops gehaald om te zien of de aansluiting van de Toshiba wel in orde was, maar de andere harde schijven pasten gewoon niet. Wel allemaal sata's maar het was toch niet mogelijk om ze behoorlijk aan te sluiten. Ik heb met de eigenaar van de Toshiba gesproken en hij wil die 43 euro voor een harde schijf wel riskeren om te zien of de Toshiba weer als reserve kan functioneren. Dus ik ga dat nu proberen. Maar eerst ga ik met de Lenovo aan de gang. En nu neem ik wel voor beide laptops apart de tijd. En nu ga ik niet allerlei dingen tussendoor doen, zoals me al geadviseerd werd. Een nieuwe installatie moet nu heel zorgvuldig gebeuren. Is het handig om nu eerst met de  usb te installeren en dan later nog een installatie via de cloud te doen of is dat dubbel werk voor niets. Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, vxvk zei:

Is het handig om nu eerst met de  usb te installeren en dan later nog een installatie via de cloud te doen of is dat dubbel werk voor niets.

Dat is dubbel werk. 
Helpers raden vaak aan waar zij zelf de meeste ervaring mee hebben. Maxstar raadde jou de installatie via de cloud aan. Mogelijk past hij die methode zelf vaak toe.  Zelf kies ik altijd voor installatie met het installatiemedium (de USB stick). Ik vind het prettig om de harde schijf eerst helemaal leeg te maken. Ik maak nooit een aparte partitie voor de programma’s aan. Ik zorg ervoor dat de C partitie groot genoeg is voor Windows en alle programma’s. 
Jij had op de Lenovo ook een aparte partitie voor Foto’s aangemaakt. Zelf zie ik daar het nut niet van. Ik zorg ervoor dat alle persoonlijke bestanden op de D partitie komen. De map Foto’s wordt bij mij dan een submap van de map Afbeeldingen. Om snel bij de map Foto’s te komen kun je wel een snelkoppeling naar die map op het bureaublad zetten. Of je voegt de map Foto’s toe aan Snelle toegang in de Verkenner. 
Maar de indeling van een harde schijf blijft deels een persoonlijke zaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer begonnen met de Toshiba. Ik heb er een andere harde schijf in gezet en na enige problemen wordt hij nu wel gelezen. De nieuwe opstart-usb deed het goed maar nu krijg ik de melding: De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl. De schijf zit erin maar ik kan er verder niets mee. Kan ik hem bijvoorbeeld gewoon formatteren? Maar dan moet hij er wel weer uit. Weet je nog een oplossing? Gerda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net nog even alles, echt alles doorgelezen en ergens zeg je dat alle partities verwijderd moeten worden, dus kennelijk ook de recovery. Dat heb ik net toch maar gedaan. Uiteindelijk heb je niet alles voor niets geschreven. Nu heb ik één harde schijf zonder partities en nu lijkt het installeren toch te lukken., Geen meldingen meer van De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl. Kennelijk had dat te maken met de recovery partitie. Misschien lukt het nu toch allemaal. Ik wil eigenlijk van die Toshiba af. Als hij werkt, is het in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.