Ga naar inhoud

Iemand ervaringen met derfagmenteren?


SAHAT

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben van plan om mijn HDD voor het eerst (na 3 jaar) te defragmenteren. Ik begreep dat dit mogelijk een oplossing zou kunnen bieden voor een trage pc/traag lopende programma's.

Volgens Windows is "optimalisatie nodig" in ieder geval. (zie bijlage). Ik had echter een paar vragen over het defragmenteren. Heeft er iemand hier ervaringen met defragmenteren?

Ik had mijn vragen enkele dagen geleden op Youtube gepost, maar helaas geen reactie. Ik zal ze kopiëren en plakken (Ik had ze wel in het Engels getypt) :

 

image.png.ed4dc019d78f6bba2c824fd5303de3b7.png

 

1) Hoe lang duurt het defragmenteren van 900 GB gebruikte ruimte, gebruik makende van Windows' "dfrgui" ? (De harde schijf is voor 56% gefragmenteerd). Is er een manier om de tijd te berekenen?
2) Is Windows' "dfrgui" de beste/snelste manier van defragmenteren, of is een andere third party programma aanbevolen? Zo ja welke?
3) Is het aanbevolen de computer niet te gebruiken tijdens het defragmenteren, of beinvloedt het gebruiken van de computer tijdens het defragmentatie proces niet?
4) Is het handig om games/programma's te verwijderen voor het defragmenteren en opnieuw te installeren erna, of zorgt dat voor (extra) fragmentatie ?
5) Op tijd te besparen en te voorkomen dat junk files worden gedefragmenteerd, is het uitvoeren van CCleaner voldoende, of is meer "schoonmaken/opruimen" aanbevolen? Zo ja, wat en hoe ?
6) Beinvloed defragmenteren de (al gemaakte) systeem herstelpunten? Mijn herstelpunten zijn van de C:\ schijf, en ik plan om de D:\ schijf te defragmenteren (aangezien de C:\ een SSD is, en de D:\ een HDD)
7) Is het mogelijk/verantwoord om bestanden van de D:\ schijf naar een externe harde schijf te kopieeren, tijdens het defragmentatie proces? Of is het aanbevolen om te wachten tot het defragmentatie proces is afgerond?

Bij voorbaat dank
Sahat

 

 

aangepast door Passer
Engelse vertaling vervangen door Nederlandse tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites

ad 1) kun je weinig over zeggen. Hoe lang het defragmenteren duurt hangt niet alleen af van de mate van fragmentering, maar ook van de snelheid van de processor, de snelheid van de harde schijf en de hoeveelheid geïnstalleerd werkgeheugen.

De vraag is eigenlijk waarom jij het zover hebt laten komen? Standaard instelling in Windows 10 is namelijk dat defragmentatie van de harde schijf en optimalisatie van de SSD wekelijks plaatsvindt. Dat gebeurt op tijden dat de pc aan staat, maar jij er op dat moment niets op doet. Zet de geplande optimalisatie daarom op Ingeschakeld en zet de frequentie op wekelijks:

62937d75f1fff-Ashampoo_Snap_2022.05.29_1

SSD's worden nooit gedefragmenteerd. Wel geoptimaliseerd: ze worden getrimd; en dat duurt slechts een paar seconden. Dus klik je C schijf aan en klik dan op Optimaliseren. Je zult zien dat dat in een paar seconden gebeurd is.

ad 2) gebruik gewoon het eigen defragmentatieprogramma van Windows.

ad 3) defragmenteren is een proces met lage prioriteit. Als je tijdens het defragmenteren iets anders gaat doen, dan zal het defragmenteren trager verlopen of zelfs helemaal stoppen.

ad 4) Verwijder voor het defragmenteren alleen die programma's die je nooit meer gebruikt. Ga ze na het defragmenteren niet opnieuw installeren.

ad 5) Je kunt CCleaner gebruiken om tijdelijke bestanden te verwijderen. In plaats van CCleaner zou je ook Schijfopruiming van Windows kunnen gebruiken. En natuurlijk doe je dat voordat je gaat defragmenteren.

ad 6) weet ik niet. Maar volgens mij heeft defragmenteren geen invloed op je herstelpunten.

ad 7) Als je wilt dat het defragmenteren doorgaat en zo snel mogelijk voltooid is, dan moet je alle programma's afsluiten en voorrang geven aan het defragmenteren. Tussendoor niets doen met de pc.

 

Klik op de volgende link: https://www.gratissoftwaresite.nl/tips-hulp-maak-je-windows-10-11-pc-sneller-stappenplan

Daar vind je info over schijfopruiming enzovoort.

 

42 minuten geleden, SAHAT zei:

what time does it take to defrag 900 GB of used space

Hoe groot is die HDD? Als die harde schijf een grootte zou hebben van 1 TB, dan is dat volgens Windows circa 930 GB. Wanneer daarvan 900 GB gebruikt is, dan zou die harde schijf veel te vol zitten. Houd altijd minimaal 10% van de ruimte op de harde schijf leeg. Die lege ruimte is nodig voor onderhoudswerkzaamheden zoals defragmenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, p38cyq zei:

Beste Sahat,

- Dit is een Nederlandstalig forum, wil dus je 7 vragen van hierboven in het nederlands stellen?

- Dubbelposten wordt hier niet erg op prijs gesteld, zie de forumregels. 

 

(ik verwijderde hier de Ned tekst en bracht hem over naar je beginpost - dank voor het posten ervan Sahat)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, porrelaar zei:

ad 1) kun je weinig over zeggen. Hoe lang het defragmenteren duurt hangt niet alleen af van de mate van fragmentering, maar ook van de snelheid van de processor, de snelheid van de harde schijf en de hoeveelheid geïnstalleerd werkgeheugen.

De vraag is eigenlijk waarom jij het zover hebt laten komen? Standaard instelling in Windows 10 is namelijk dat defragmentatie van de harde schijf en optimalisatie van de SSD wekelijks plaatsvindt. Dat gebeurt op tijden dat de pc aan staat, maar jij er op dat moment niets op doet. Zet de geplande optimalisatie daarom op Ingeschakeld en zet de frequentie op wekelijks:

62937d75f1fff-Ashampoo_Snap_2022.05.29_1

SSD's worden nooit gedefragmenteerd. Wel geoptimaliseerd: ze worden getrimd; en dat duurt slechts een paar seconden. Dus klik je C schijf aan en klik dan op Optimaliseren. Je zult zien dat dat in een paar seconden gebeurd is.

ad 2) gebruik gewoon het eigen defragmentatieprogramma van Windows.

ad 3) defragmenteren is een proces met lage prioriteit. Als je tijdens het defragmenteren iets anders gaat doen, dan zal het defragmenteren trager verlopen of zelfs helemaal stoppen.

ad 4) Verwijder voor het defragmenteren alleen die programma's die je nooit meer gebruikt. Ga ze na het defragmenteren niet opnieuw installeren.

ad 5) Je kunt CCleaner gebruiken om tijdelijke bestanden te verwijderen. In plaats van CCleaner zou je ook Schijfopruiming van Windows kunnen gebruiken. En natuurlijk doe je dat voordat je gaat defragmenteren.

ad 6) weet ik niet. Maar volgens mij heeft defragmenteren geen invloed op je herstelpunten.

ad 7) Als je wilt dat het defragmenteren doorgaat en zo snel mogelijk voltooid is, dan moet je alle programma's afsluiten en voorrang geven aan het defragmenteren. Tussendoor niets doen met de pc.

 

Klik op de volgende link: https://www.gratissoftwaresite.nl/tips-hulp-maak-je-windows-10-11-pc-sneller-stappenplan

Daar vind je info over schijfopruiming enzovoort.

 

Hoe groot is die HDD? Als die harde schijf een grootte zou hebben van 1 TB, dan is dat volgens Windows circa 930 GB. Wanneer daarvan 900 GB gebruikt is, dan zou die harde schijf veel te vol zitten. Houd altijd minimaal 10% van de ruimte op de harde schijf leeg. Die lege ruimte is nodig voor onderhoudswerkzaamheden zoals defragmenteren.

 

Dank voor de uitgebreide reactie.


Op punt 1, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Sinds ik dit voor het eerst wil gaan doen, en dit blijkbaar niet eerder door Windows zelf is gebeurd vermoed ik dat de optie "geplande optimalisatie" bij mij altijd uitgeschakeld is geweest..
De HDD is 931 GB inderdaad. Aan te raden dus om het een en ander te verwijderen?
Ik heb een GeForce GTX 1050, i7, en 8GB RAM. Maar een inschatting maken van de benodigde tijd wordt dus lastig als ik het goed begrijp?

 

Punt 3: Is het mogelijk om de prioriteit naar Hoog te veranderen, als ik de computer verder met rust laat?

 

Nog een extra vraag die mij zo net te binnen schoot; is het mogelijk het defragmentatieproces te "pauzeren" / annuleren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de HDD 931 GB groot is, dan moet minimaal 93 GB (= 10%)  leeg blijven. Zelf houd ik bij voorkeur 15% lege ruimte op mijn HDD’s en SSD’s.

Ja, je moet dus eerst flink wat ruimte vrij gaan maken.

Over het nut van defragmenteren verschillen de meningen. Toen Windows nog FAT32 als bestandssysteem gebruikte (dus in de tijd van Windows 98 en diens voorgangers) leverde defragmenteren vaak een veel snellere computer op. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een pc die draaide op Windows 98 ging defragmenteren. Nadat het defragmenteren voltooid was, startte die pc veel sneller op. De opstarttijd was teruggebracht van ruim 5 minuten naar 1 minuut.

 

Ik meen dat Microsoft vanaf Windows XP voor het bestandssysteem NTFS koos en dat bestandssysteem is veel minder gevoelig voor defragmentering, in die zin dat een gefragmenteerde harde schijf weinig invloed meer heeft op de snelheid van je pc. In de tijd van Windows XP moest je het defragmenteren nog zelf in gang zetten, meen ik. En het defragmenteren kon dan vele uren duren. Ik heb wel eens naar die verschuivende en van kleur veranderende blokjes zitten kijken. Daar word je heel zen van. Maar ik heb nooit gemerkt dat een computer sneller was geworden na het defragmenteren van een NTFS schijf. In theorie zou de pc sneller moeten worden na defragmenteren, maar in de praktijk kon ik het nooit merken.

Omdat op mijn computers de geplande optimalisatie is ingeschakeld, hoef ik nooit zelf opdracht te geven tot defragmenteren. Het gebeurt gewoon op de achtergrond en ik heb daarom geen flauw idee hoeveel tijd het in beslag neemt. Ik zie en merk er immers nooit iets van.

 

Wanneer je de optimalisatie zelf in gang zet en verder niets met de computer doet, dan heeft dat proces vanzelf hoge prioriteit. 
 

Ja, je kunt het defragmenteren stopzetten, wanneer jij de computer voor wat anders wilt gaan gebruiken. Dat kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik gewoon vanavond - ipv je systeem af te sluiten - de defragmentatie in gang zetten en normaal is het dan morgenvroeg gebeurd (wel op voorwaarde dat - zoals Porrelaar al zei - je voldoende vrije ruimte op je schijf hebt.

Kijk: hoe gebeurt de defragmentatie: een bestand  staat bv op 15 plaatsen. Defragmentatie gaat dat allemaal samen zetten zodat - bij het openen van dat bestand - je systeem niet op 15 plaatsen moet gaan zoeken, maar op één plaats. - dit spaart tijd uit. (of je het opmerkt: dat is dan weer een andere zaak - zie wat Porrelaar al schreef. Bij kleine bestanden ga je het niet merken, voor heel grote mogelijk wel)

Goed: je defragprogramma gaat eerst dat bestand zèlf kopiëren/ in het geheugen plaatsen, dan een lege plaats zoeken die groot genoeg is om het er in één geheel op te plaatsen - dan het naar daar kopiëren en dan het oude bestand wissen. (Het is hier iets simpeler uitgelegd dan de werkelijkheid is)

Voor kleine bestanden gaat het allemaal (relatief) snel, maar als je een bestand van een aantal Gig hebt, dan vraagt het natuurlijk meer tijdelijke plaats op je systeem - en van daar dat je beter tamelijk wat vrije ruimte hebt. Hoe minder vrije ruimte, hoe meer het programma weer andere bestanden gaat moeten gaan verplaatsen om de nodige vrije ruimte voor zo'n groot bestand 'bijeen te sprokkelen'

Maar goed: zet het in gang als jij je systeem voor een tijd niet meer gebruikt, eventueel leg je het stil en ga je later/morgen verder.

En vergeet dus niet 'aan te zetten' in Windows - dan kom je bij zo'n dingen niet meer uit in de toekomst.

(en defragmenteren heeft dus inderdaad geen invloed op je herstelpunten, tenzij dit: dat ook diè gedefragmenteerd worden indien nodig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.