Ga naar inhoud

Inlog probleem als beheerder.


snicker

Aanbevolen berichten

Welkom op het forum, snicker!

 

Jouw vraag is intussen al 14 keer gelezen, maar niemand heeft zich nog aan een antwoord gewaagd. Jij hebt dan ook een lastig probleem wat niet eenvoudig is op te lossen.

 

Jouw gebruikersaccount heeft blijkbaar niet (meer) de rechten van een administrator. Je kunt daardoor geen programma's meer installeren of andere wijzigingen aanbrengen.

 

Er zijn wel oplossingen te bedenken:

1. Een nieuwe installatie van Windows. Maar daarvoor zul je eerst een installatiemedium moeten aanmaken en daarvoor heb je een andere computer nodig. Als je de pc hebt opgestart van het gemaakte installatiemedium, dan zal op een bepaald moment gevraagd worden op welke partitie de nieuwe installatie moet plaatsvinden. Op dat moment klik je op 'Geavanceerde opties', en dan ga je alle partities verwijderen (ook de allerkleinste), zodat je uiteindelijk een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte overhoudt. En daarop laat je dan Windows installeren.

 

2. Geen nieuwe installatie van Windows, maar je gaat de verborgen administrator activeren. Nadat je die verborgen administrator hebt geactiveerd, kun je je eigen gebruikersaccount weer de rechten van een administrator geven, of je maakt een nieuw gebruikersaccount aan. Een nieuw gebruikersaccount heeft in eerste instantie slechts beperkte rechten, maar je kunt dat account zelf de rechten van een administrator geven.

Het activeren van de verborgen administrator is niet eenvoudig, maar Menno Schoone heeft daarvoor een duidelijk stappenplan geschreven: https://www.schoonepc.nl/windows11/verborgen_administratoraccount_activeren.html

Lees die handleiding eerst een paar keer door voordat je aan de slag gaat. En ja, ook hierbij heb je een andere computer nodig om een installatiemedium te maken. Het is niet anders.

 

Omdat jij je nieuwe all-in-one HP pc pas een maand hebt, is een nieuwe installatie van Windows misschien nog het makkelijkst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog wat info over die verborgen administrator:

 

https://www.ghacks.net/2014/11/12/how-to-enable-the-hidden-windows-10-administrator-account/

https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/1068-verborgen-super-administrator-account-activeren

 

ook dit nog:

“start eens op met die installatiestick en kies dan niet voor installeren maar voor herstel. ga dan naar de opdrachtprompt, en als het goed is kun je nu wél de administrator instellen met net user administrator /active:yes “ (Falstring 21 aug 2020 in PCH )
    daarna sluit je de pc af en start weer op van de hd zodat je de keuze krijgt om te starten als administrator
LET WEL: achteraf terug af zetten (staat duidelijk in PCLeek uitgelegd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer Aan de handleidingen van Ghacks en van PCLeek heeft snicker helaas helemaal niets. De daar beschreven handleidingen (om de verborgen administrator te activeren) kunnen alleen uitgevoerd worden door een gebruiker die al administratorrechten heeft. En dat is nu juist het probleem van snicker: er lijkt geen gebruikersaccount met adminrechten meer te zijn op zijn pc.

Hij kan die twee handleidingen dus niet uitvoeren.

 

De handleiding van Menno Schoone (waarvan ik de link gaf in mijn vorige reactie) is wel door hem te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt om mij te proberen te helpen.

Nu vraag ik mij af, wat of waar is het fout gegaan?

 

Win11 stond reeds geinstalleerd op mijn HP ENVY All-in-One pc 32-a0000 desktop-pc serie.

Ik moest enkel wat stappen doornemen, maar als ik eerlijk ben weet ik niet meer of ik een specifiek acount heb aangemaakt als beheerder.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste account dat je aanmaakt op een Windows pc is altijd automatisch een account met de rechten van een administrator (beheerder). 
Heb jij in het begin wel zelf programma’s kunnen installeren? Indien ja, dan had jouw gebruikersaccount op dat moment nog de rechten van een administrator. 
 

Wanneer en waardoor jouw gebruikersaccount de rechten van een administrator is kwijtgeraakt kan ik niet zeggen. Ik weet het gewoon niet. 
 

Je zou nog het volgende kunnen proberen: klik op Start > Aan/uit> Opnieuw opstarten. 
Dan maakt Windows een frisse start. En als je heel veel geluk hebt, dan heb je misschien weer de rechten van een administrator. De kans is klein, maar proberen kost niets. 
Ga daarna naar Instellingen > Accounts en controleer daar of er Administrator bij jouw gebruikersnaam staat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze hp nog maar een maand dus heb ik besloten om een nieuwe install te doen.

Dan begin ik met schone lei veronderstel ik en dus een splinternieuw acount voor beheerder?

 

Ik heb op de site van microsoft het mediacreationtool.exe gedownload en op usb gezet, was ongeveer 9gb.

 

Hoe ga ik nu best verder met mijn usb?

Hoe gaat het verder met mijn licentie in te voeren of produkt key? Ik heb deze nog nergens niet direct terug gevonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows 11 dwingt je om als eerste account een Microsoft account te gebruiken, dus e-mailadres en wachtwoord van je Microsoft account. (Dat is met wat moeite te vermijden, maar dat gaan we nu niet doen.)

Ik ga er van uit dat jij bij eerste ingebruikname van deze HP ook een Microsoft account hebt gebruikt. Dat account is nu gekoppeld aan je HP all-in-one. Dus datzelfde Microsoft account moet je opnieuw gaan gebruiken wanneer je Windows opnieuw installeert.

 

5 uren geleden, snicker zei:

Ik heb op de site van microsoft het mediacreationtool.exe gedownload en op usb gezet, was ongeveer 9gb.

Dat klopt niet. Het mediacreationtool is niet 9 GB groot, maar 9,6 MB. Dat scheelt nogal wat. En nee, je moet het mediacreationtool niet op een USB stick zetten, maar gewoon op de harde schijf (of SSD) die in de computer zit. En ik ben ik vrijwel zeker van dat dat niet gaat lukken op jouw nieuwe HP. Wanneer je het mediacreationtool start, dan moet je namelijk de rechten van een beheerder hebben, en die heb jij niet.

 

Je moet dus een andere computer gebruiken waarop jij wél de rechten van een administrator/beheerder hebt. Download het mediacreationtool naar de harde schijf van die andere computer (bijv. naar de map Downloads of het bureaublad) en voer het dan uit. Je moet een lege USB stick paraat houden, want op die stick worden later de installatiebestanden van Windows 11 gezet. Die lege stick moet een opslagcapaciteit hebben van minstens 8 GB, maar liever niet meer dan 32 GB.

Nogmaals, die stick moet bij aanvang leeg zijn, want alles wat er nu op staat, zal verwijderd worden.

 

Hoe je de stick aanmaakt en hoe je later Windows 11 opnieuw installeert, wordt beschreven op deze pagina van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Voor jou geldt het gedeelte Installatiemedia voor Windows 11 maken:

6357b97f8e903-Ashampoo_Snap_2022.10.25_1

Klik op het plusteken dat staat voor 'Voordat je begint'. Er verschijnt dan veel informatie. Lees die informatie minstens drie keer zorgvuldig door, voordat je aan de slag gaat!

 

Wanneer de stick klaar is en jouw HP opgestart is van die stick, zul je op een gegeven moment de vraag krijgen waar Windows geïnstalleerd moet worden. Klik dan op 'Geavanceerde opties' en verwijder dan alle partities van de SSD (of HDD) waarop Windows moet komen. Je houdt dan na het verwijderen van alle partities een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte over. Daarop laat je Windows installeren. Tijdens de installatie zal Windows zelf de nodige partities aanmaken.

 

Wanneer gevraagd wordt naar de productcode van Windows 11, dan moet je klikken op 'Ik heb geen productcode':

6357b89b8ac43-Ik_heb_geen_productcode-2.

Je hoeft bij een tweede installatie geen productcode in te voeren, want de licentie van Windows is al gekoppeld aan jouw HP all-in-one pc.

 

Als je dit voor de eerste keer doet, dan valt het je misschien niet mee. Ik weet niet of je deze pc online hebt gekocht of bij een computerzaak bij jou in de buurt. Als het laatste het geval is, dan neem je contact op met die computerzaak. Misschien wil die zaak het als service wel gratis of voor een klein bedrag voor jou doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, porrelaar zei:

Windows 11 dwingt je om als eerste account een Microsoft account te gebruiken, dus e-mailadres en wachtwoord van je Microsoft account. (Dat is met wat moeite te vermijden, maar dat gaan we nu niet doen.)

Ik ga er van uit dat jij bij eerste ingebruikname van deze HP ook een Microsoft account hebt gebruikt. Dat account is nu gekoppeld aan je HP all-in-one. Dus datzelfde Microsoft account moet je opnieuw gaan gebruiken wanneer je Windows opnieuw installeert.

 

Dat klopt niet. Het mediacreationtool is niet 9 GB groot, maar 9,6 MB. Dat scheelt nogal wat. En nee, je moet het mediacreationtool niet op een USB stick zetten, maar gewoon op de harde schijf (of SSD) die in de computer zit. En ik ben ik vrijwel zeker van dat dat niet gaat lukken op jouw nieuwe HP. Wanneer je het mediacreationtool start, dan moet je namelijk de rechten van een beheerder hebben, en die heb jij niet.

 

Je moet dus een andere computer gebruiken waarop jij wél de rechten van een administrator/beheerder hebt. Download het mediacreationtool naar de harde schijf van die andere computer (bijv. naar de map Downloads of het bureaublad) en voer het dan uit. Je moet een lege USB stick paraat houden, want op die stick worden later de installatiebestanden van Windows 11 gezet. Die lege stick moet een opslagcapaciteit hebben van minstens 8 GB, maar liever niet meer dan 32 GB.

Nogmaals, die stick moet bij aanvang leeg zijn, want alles wat er nu op staat, zal verwijderd worden.

 

Hoe je de stick aanmaakt en hoe je later Windows 11 opnieuw installeert, wordt beschreven op deze pagina van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Voor jou geldt het gedeelte Installatiemedia voor Windows 11 maken:

6357b97f8e903-Ashampoo_Snap_2022.10.25_1

Klik op het plusteken dat staat voor 'Voordat je begint'. Er verschijnt dan veel informatie. Lees die informatie minstens drie keer zorgvuldig door, voordat je aan de slag gaat!

 

Wanneer de stick klaar is en jouw HP opgestart is van die stick, zul je op een gegeven moment de vraag krijgen waar Windows geïnstalleerd moet worden. Klik dan op 'Geavanceerde opties' en verwijder dan alle partities van de SSD (of HDD) waarop Windows moet komen. Je houdt dan na het verwijderen van alle partities een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte over. Daarop laat je Windows installeren. Tijdens de installatie zal Windows zelf de nodige partities aanmaken.

 

Wanneer gevraagd wordt naar de productcode van Windows 11, dan moet je klikken op 'Ik heb geen productcode':

6357b89b8ac43-Ik_heb_geen_productcode-2.

Je hoeft bij een tweede installatie geen productcode in te voeren, want de licentie van Windows is al gekoppeld aan jouw HP all-in-one pc.

 

Als je dit voor de eerste keer doet, dan valt het je misschien niet mee. Ik weet niet of je deze pc online hebt gekocht of bij een computerzaak bij jou in de buurt. Als het laatste het geval is, dan neem je contact op met die computerzaak. Misschien wil die zaak het als service wel gratis of voor een klein bedrag voor jou doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.