Ga naar inhoud

Afbeeldingen kunnen niet meer met diavoorstelling af gespeeld worden


bernard

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Dag Bernard,

 

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Daar ben ik wat laat mee, maar ik kom ook met een erg late reactie op jouw vraag. Een paar dagen geleden las ik namelijk pas het antwoord op jouw probleem in de laatste nieuwsbrief van Menno Schoone die jij zelf kunt lezen door op de volgende link te klikken: https://www.schoonepc.nl/brief/schoonepc_nieuwsbrief_118.pdf.

Jij bent namelijk niet de enige met dit probleem. Microsoft heeft de optie Diavoorstelling onlangs uit de app Foto's van Windows 11 gesloopt. In Windows 10 kun je met de app Foto's nog wel een diavoorstelling afspelen. Is er een oplossing? Ja, de oude versie van de app Foto's downloaden uit de Microsoft Store.

 

Voor het gemak van de lezer zet ik hieronder wat Menno Schoone erover schreef in zijn nieuwsbrief van 8 januari 2023:

 

Diavoorstelling weergeven
Leon Jonathans vraagt: "Voorheen kon ik op mijn laptop een diavoorstelling van mijn foto's laten zien aan mijn familie en vrienden. Sinds een recente update van Windows 11 lukt dat niet meer. Hoe kan ik de diavoorstelling weer terugkrijgen?"

 

Antwoord (zie ook de instructievideo): In Windows 11 is het inderdaad niet meer mogelijk om met de app Foto's een diavoorstelling weer te geven.
Blijkbaar gaat Microsoft ervan uit dat diavoorstellingen voortaan met de nieuwe app Microsoft Clipchamp aangemaakt kunnen worden. Met deze nieuwe video-editor voor Windows 11 kan je een 'diavoorstelling' maken door een selectie foto's op een tijdlijn te zetten, en daar een video van te laten genereren. Deze methodiek is echter nogal omslachtig wanneer je snel even een diavoorstelling wil tonen, ik word er dan ook niet zo enthousiast van.

Gelukkig is er toch een oplossing, namelijk het installeren van de vorige versie van de app Foto's! Open hiervoor de app Foto's, optie Instellingen (het tandwiel), knop Oudere versie van Foto's downloaden en installeer via de Store de app Foto's (oudere versie). Via deze app gaat het afspelen van een diavoorstelling als volgt: selecteer de gewenste foto's, knop Nieuw, optie Album, knop Diavoorstelling (of klik met rechts op een foto, optie Diavoorstelling).

====================================================

Menno heeft er ook een video over gemaakt, waarin hij een en ander laat  zien. Bekijk onderstaande video op je gemak. Als je de video op YouTube bekijkt dan is alles wat groter en beter te zien:

 

 

Nadat je de oudere versie van de app Foto's hebt geïnstalleerd, zal die ook verschijnen in de lijst met alle apps:

 

63bffcedcf899-2023-01-12_12_48_40-Instel

 

Als je voortaan liever met de oudere versie van de app Foto's werkt, dan moet je die nog gaan instellen als standaard-app voor afbeeldingen.

Klik daarvoor achtereenvolgens op Start > Instellingen > Apps > Standaard-apps.

Klik dan in de lijst met apps op Foto's (oudere versie)

Daarna krijg je een lijst met extensies te zien. Kies de extensies waarvan jij wilt dat die voortaan geopend zullen worden door de oudere versie van de app Foto's. Als het jou vooral gaat om foto's die je zelf gemaakt hebt of van internet hebt geplukt, dan kun je je beperken tot de extensies .jpg, .jpeg en .png.

 

Ja, het kiezen van een standaard app om afbeeldingen te bekijken gaat in Windows 11 veel en veel omslachtiger dan in Windows 10. Daar kreeg je het in veel minder klikken voor elkaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, die ouwe getrouwe Picasa. Dat programma staat al heel lang op mijn pc, maar ik had het al jaren niet meer gebruikt. Hoe ging het afspelen van een map met foto's als diavoorstelling ook al weer in Picasa? Ik moest even zoeken...

 

Die diavoorstelling kun je op verschillende manieren starten in Picasa:

 

1. Open Picasa en selecteer in de linker kolom een map met foto's.

Klik dan op het pictogram met de groene pijl en de diavoorstelling gaat beeldvullend van start:

 

63c31ac12d108-2023-01-14_22_02_05-Picasa

 

 

2. Andere manier: selecteer een map en klik dan in de menubalk op Map > Diavoorstelling bekijken:

 

63c31b174959f-2023-01-14_22_03_43-.png

 

 

3. En de derde manier (die is het snelst): selecteer een map en maak gebruik van de toetsencombinatie Ctrl+4 (maar dat staat eigenlijk ook al in de afbeelding hierboven).

 

Best leuk om weer eens met Picasa te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.