Ga naar inhoud

Thunderbird : mail niet meer gesorteerd


Aanbevolen berichten

Sinds kort is er in Thunderbird een nieuwe optie bij het tonen van mails. Ik moet op een andere PC gaan om een screenshot te halen, maar ondertussen zal ik het proberen uit te leggen. Ik weet ook niet hoe die feature noemt, dus het is lekker moeilijk om te goegelen.

 

Het is dus dit: als je een mail krijgt, en je replied, iemand replied op die mail, dan plaatst TB die beide mails vlak onder elkaar.

Normaal gezien zijn kan je bvb. mails sorteren op datum, maar op die manier staat er plots een oude mail in de lijst.

Die kan je weg- en terugklikken als je op het pijltje duwt links van de titel.

 

Het idee is ergens wel goed: mails die eigenlijk deel zijn van een serie, worden nu naast elkaar getoond ..

Maar het probleem is dat die oudere mails van die serie, totaal willekeurig tussen andere mails staan.

 

Dus, stel, je weet dat iemand een mail had gestuurd op de 15de van de maand, dan zou je gaan kijken naar de 15de ..

Maar, nu niet meer, je moet weten wanneer de laatste mail van die serie is binnengekomen, vb. de 20ste, en dan openklikken en in de volledige lijst van mails in die thread, zoeken naar de mail van de 15de

 

Simpele vraag: hoe zet je dat af ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het PCH forum, Celtic!

 

Ik denk te snappen wat je bedoelt. Sinds kort zijn de e-mails in Thunderbird bij jou gesorteerd op gesprek/conversatie.

 

In Gmail (webmail) was dat al langer het geval. Daar heb ik het zelf uitgeschakeld in de instellingen van Gmail:

 

645026f71882e-Gmail_Gespreksweergave_uit

 

In Gmail wordt het dus Gespreksweergave genoemd.

In Thunderbird heet diezelfde sortering anders, namelijk Conversaties. Groepering van conversaties schijnt standaard te zijn sinds versie 102 van Thunderbird.

Je kunt dat sorteren op Conversaties echter wel uitschakelen. En dat doe je zo:

Klik in de menubalk van Thunderbird op Beeld > Sorteren op, en kies dan Geen conversaties.

Met een afbeelding ter verduidelijking:

 

645028414c6f6-Geen_conversaties_Thunderb

 

Voor Geen conversaties moet dus een vinkje komen te staan, zoals in de afbeelding hierboven.

Lees hier meer over berichtconversaties in Thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/berichtconversaties-thunderbird-berichten-gegroepeerd

 

 

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Perfecto, dat is het !

 

Het probleem is dat ze die functie genoemd hebben zoals ze gekozen hebben, en als je dat niet weet is het zeer moeilijk Googelen.

In het Engels is het deze navigatie

 

\ View
\ Sort by
  Threaded

of

  Unthreaded

 

De vertaling naar Nederlands legt dan nog een extra laag moeilijkheid er bovenop. Het woord "conversatie" is geen goede vertaling van "threaded", maar slechte vertalingen is de norm. Het woord "conversatie" is trouwens ook geen mooi Nederlands woord, dat is : "gesprek". Als je dan toch vertaalt, zouden ze het juist mogen doen, maar dat is ook niet wat de trend is.

 

Anyway, De functie zelf is eigenlijk niet zo een slecht idee, maar als je inkomende mails sorteert op datum, omdat je zoekt op datum is het wat vreemd, omdat hij de eerste mail toont van de "conversatie", met bijhorende datum, en dat is verwarrend vind ik. By default staan die conversaties NIET getoond (enkel de eerste mail, zoals gezegd), en als je dus op zoek bent naar een specifeieke mail - van een bepaald uur ofzo - dan moet je eerste expanden, dan toont die vanalle datums door elkaar (de geschiedenis van die "conversatie"), en daarin moet je dan naar de laatste scrollen ... Niet echt super handig. Op zich is het wel goed dat je een historiek krijgt, maar het kan beter. Hoe, da's niet zo evident.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nieuw ben op een forum laat ik altijd voldoende tijd omdat dat soms ook wel nodig is. Nadeel is dan wel dat ik dat uit het oog verlies. Zoals gezegd, op de meeste forums komt er toch geen deftig antwoord, maar hier wel !

 

De issue is wat mij betreft duidelijk, mag gesloten worden.

Dank

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.