Ga naar inhoud

Wat zijn de gevolgen van het veranderen van de DNS settings van een router op aangesloten apparaten zoals bewakingscamera's?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Voor mijn drone (DJI Mini 2) zou ik een firmware update moeten installeren. Zoals velen echter, krijg ik een foutmelding vanuit de servers van DJI. Blijkbaar kan dit opgelost worden door de DNS instellingen in je router te veranderen.

Dit komt uit een DJI forum: 'I had to change my default server information in my home router to Google's public servers 8.8.8.8 and 8.8.4.4. This resolved my issue. Now I can download firmware updates.'

Ik heb echter 7 bewakingscamera's en een weerstation via WiFi op mijn router aangesloten en het heeft me heel wat moeite en uren gekost om dat allemaal in orde te krijgen. Dus ik zou niet graag zien dat dat allemaal teniet wordt gedaan en ik helemaal van nul moet herbeginnen.

Op https://www.groovypost.com/howto/google-add-public-dns-home-router/ vond ik de methode om de DNS server aan te passen, dus dat zou wel moeten lukken.

Maar ik had graag geweten wat de mogelijke effecten zijn op de via WiFi aangesloten toestellen.

Bedankt om me hierover meer info te willen verschaffen!

Groeten,

Ronny

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit nieuwsgierigheid ben ik ook eens even voor je op onderzoek gegaan. Ik heb zelf geen DJ-drone. Dus heb nu wat ik heb ontdekt puur van het internet.

Je probleem kom je best veel tegen met diverse oplossingen. De oorzaak zou liggen in de DNS van je ISP. De ISP zou bepaalde sites filteren of tegenhouden vanwege bepaalde rechten(?).

Er worden oplossingen gegeven van het inderdaad anders instellen van je DNS naar de Google-settings. Maar in jouw situatie zou ik mij daar niet aan wagen. Er worden ook nog over een tweetal andere oplossingen gesproken.

Eén melder heeft het probleem kunnen oplossen door de DS=NS een update te geven. De tweede, die je meer tegen komt, spreekt van mensen die van hun telefoon een hotspot hebben gemaakt en zo wel de update van de DJM en RC hebben kunnen uitvoeren. Dit laatste zou ik zelf als eerste eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Captain Kirk,

Bedankt voor je opvolging. Ik heb al met een hotspot geprobeerd en ook rechtstreeks via 4G en dat werkt ook niet. Er zijn nog gebruikers die dat melden en vandaar dat er iemand blijkbaar uiteindelijk op het idee is gekomen om zijn DNS te gaan veranderen, wat om een of andere reden dan wel blijkt te werken.

Maar ik lees ook uit je reactie dat het 'gevaarlijk' is dat ik dat hier zou proberen met het risico helemaal in de problemen te raken wat betreft mijn via WiFi aangesloten apparaten en daarom had ik die oplossing ook in vraag gesteld.

Er zijn al mails naar DJI zelf gestuurd, maar ook van die kant uit is er geen oplossing uit de bus gekomen. Het zou ook kunnen via een programma 'DJI Assistant 2', maar bij een aantal gebruikers blijkt dat ze daarna hun drone zelfs niet meer kunnen opstarten.

Het blijft dus afwachten of er ooit misschien toch nog een of andere oplossing uit de bus komt die zo weinig mogelijk risico's inhoudt.

Groeten,

Ronny

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaliter gezien zouden de Google DNS servers vrij goed moeten werken, en geen effect mogen hebben op je aangesloten toestellen, mits je netwerkkaart geconfigureerd is als "een DNS server automatisch laten toewijzen".

Indien je alsnog problemen zou ondervinden (weinig waarschijnlijk) kan je eenvoudig je DNS servers in je router opnieuw aanpassen.

Ook kan je die DNS servers wijzigen naar die van Cloudflare, die zijn een ietsje vlugger in omzetting én een van de veiligste van allemaal (1.1.1.1 en 1.0.0.1) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over welke 'netwerkkaart' gaat het dan? In die camera's of het weerstation zit een WiFi chip en ik heb geen idee hoe ik daar de instellingen van zou kunnen veranderen. Ik moet toegeven dat ik niet veel kaas gegeten heb van die zaken, vandaar dat het wellicht zo lang geduurd heeft voordat ik alles aan de praat kreeg ☺️...

Ik zou het natuurlijk ook elders kunnen proberen bij iemand die 'toevallig' (?) zijn router wel op Google DNS heeft staan, maar vind zo iemand maar in je kennissenkring die ook meestal niet veel van die zaken kennen en de standaardinstellingen gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De netwerkkaart over dewelke het gaat is de interface die verbinding maakt met je router. Die vind je via netwerkverbindingen: configuratiescherm -> netwerk en internet -> netwerkverbindingen -> adapters -> eigenschappen.

De camera's of het weerstation maken verbinding met jouw router, en via hun  IP-adres (webbrowser op jouw pc) kan je deze updaten.

Je kan veilig eea. testen door de DNS-servers in je router aan te passen (je kent de procedure). Alleszins doe je hier niets mis mee - en ingeval van onverhoopt probleem zet je de DNS-instellingen terug zoals ze stonden.

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.