Ga naar inhoud

Ongewenste e-mails.


Rolle Gmail

Aanbevolen berichten

Geachten,

 

Misschien een domme vraag, doch hoe komt het, dat ik ENKEL op Gmail, in de map "ongewenste e-mails" zoveel

e-mails ontvang, toch ongeveer een 15 à 20 per dag.  Het gaat hier ook meestal  om phising.

Het is misschien een geschenk, dat ik deze gezamelijk ontvang op een aparte plaats, doch is daar een speciale

reden voor ??

 

Zo ja, kan ik daar aan verhelpen, zonder interessante mails te verliezen ?

 

Graag een seintje a.u.b.

 

Met vriendelijke groeten.

Roland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je e-mailadres van Gmail (eindigend op @gmail.com) is bekend geworden. Dat kan op verschillende manieren gebeurd zijn. Misschien heb je een keer dat e-mailadres open en bloot op een website gezet. Er zijn bots die het web afstruinen op zoek naar e-mailadressen.

Of van een van de organisaties waarvoor jij dat e-mailadres gebruikt, zijn de data (waaronder de e-mailadressen) van de gebruikers buitgemaakt, doordat het bedrijf zijn beveiliging niet op orde had.

 

De buitgemaakte e-mailadressen worden verkocht aan lieden die spam of phishing mails gaan versturen naar die adressen. En zo komen die phishing mails dan bij jou terecht.

Het spamfilter van Gmail is behoorlijk goed. Daarom zie je bij jou dat die mails al automatisch in de map Spam / Ongewenst terechtkomen. En dat is erg fijn. Daardoor ben jij al extra gewaarschuwd. Wat moet je doen met die ongewenste mails? Niet openen, maar direct weggooien. Zeker niet op Afmelden klikken als er zo'n link onderaan die e-mail staat, want daarmee bevestig je dat het e-mailadres gebruikt wordt en dat je die mails leest. Als gevolg daarvan zul je enkel nog meer van die mails ontvangen.

 

Soms kun je achterhalen hoe jouw e-mailadres bekend is geworden. Klik op de volgende link: https://haveibeenpwned.com/

En vul daar dan je e-mailadres van Gmail in. Klik daarna achter je ingevulde e-mailadres op de knop pwned?

Daarna krijg je te zien of jouw e-mailadres is buitgemaakt bij een bedrijf.

Als ik dat doe met mijn Gmail adres, dan krijg ik het volgende te zien:

 

65003811a608b-2023-09-12_12_04_43-Have_I

 

Mijn Gmail adres is dus buitgemaakt in 2012, doordat Dropbox was aangevallen door hackers. Ik kreeg toen overigens al snel een mail van Dropbox zelf, waarin werd aangeraden om onmiddellijk mijn wachtwoord voor Dropbox te wijzigen. En als je hetzelfde wachtwoord ook gebruikt voor andere bedrijven of organisaties, dan moest ik die wachtwoorden ook vervangen.

 

Gebruik voor iedere organisatie, bedrijf of forum een ander / uniek wachtwoord. Dat voorkomt dat je extra kwetsbaar wordt wanneer een wachtwoord is buitgemaakt.

 

Wat kun je doen aan die vloed van phishing mails? Weinig, blijf ze weggooien zonder ze te openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Porrelaar,

 

Bedankt voor uw vlugge reactie, en uw uitgebreid antwoord op mijn "ongewenste e-mails".

 

Mijn kennis van de engelse taal is zeer miniem, doch na het uitvoeren van uw suggestie bekwam

ik volgend resultaat:

 

Ohno-pwned_1.thumb.jpg.917a08f988ca305873090826e3675faf.jpg

 

Ohno-pwned_2.thumb.jpg.febdb1d47bc2942b80cda104198ab47d.jpg

 

Dit ziet er niet te rooskleurig uit me dunkt  !!

Wat staat er mij nu te doen, met als hoofdthema, deze berichten NOOIT te openen.

 

Graag een kort seintje a.u.b.

 

Groetjes.

Roland.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar heb jij een account bij Animoto, waar je online video's kunt maken: https://animoto.com/

In juli 2018 zijn daar data buitgemaakt, waaronder geboortedatum, e-mailadres, land waar je woont, je naam en je wachtwoord.

 

Als je daar nog steeds een account hebt, dan moet je inloggen bij Animoto en je wachtwoord daar wijzigen.

En als je hetzelfde wachtwoord voor Animoto ook voor andere websites of bedrijven gebruikte, dan moet je dat wachtwoord ook voor die andere websites/bedrijven gaan wijzigen. Gebruik voor ieder account een ander uniek wachtwoord.

Op die manier voorkom je dat er misbruik van jouw accounts bij die bedrijven wordt gemaakt.

Het zal overigens niet de hoeveelheid spam en phishing mails die je nu ontvangt, gaan verminderen. Daarvoor geldt gewoon: niet reageren op die mails en bij voorkeur zelfs niet openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Porrelaar,

 

Bedankt voor uw respons, die klaar en duidelijk was !!

Zo te zien is er werk aan de winkel, niettegenstaande 90% van de andere websites niet

meer in gebruik zijn, dus gewoon NEGEREN en vooral NIET OPENEN.

 

Nog eens bedankt en deze topic mag worden afgesloten.

 

Groetjes.

Roland.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.