Ga naar inhoud

Wifi valt soms weg op pc


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ervaar sinds enkele weken slechtere verbinding met mijn pc (vaste).

Deze heeft een netwerkkaart Realtek RTL8191SU wireless Lan 

De snelheid is 72 Mbps op dit moment.

 

Toch merk ik dat de verbinding soms weg valt en dat sommige pagina's lang moeten laden.

Surfen gebeurt via Opera Browser.

 

Wat kan ik doen om dit te optimaliseren?

 

Op dezelfde plaats surfen met tablet op Iphone lukt wel goed.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Captainsparrow zei:

De snelheid is 72 Mbps op dit moment.

Hoe heb je die snelheid gemeten? De internetsnelheid (download en upload) kun je meten met een speedtest, bijv. met deze website: https://www.speedtest.net/

Wacht totdat er een server is gevonden en klik dan op de knop GO. Wacht totdat de test voltooid is en noteer dan de snelheden, zowel voor download als voor upload.

 

Het is mogelijk dat jij gekeken hebt bij de Eigenschappen van je WLAN verbinding. Als daar 72 Mbps staat, dan is dat de maximale snelheid die de adapter aan kan. Het is niet de werkelijke snelheid die je behaalt.

Als ik bij de eigenschappen van mijn (bedrade) netwerk kijk, dan staat daar 1.000 mbps download en 1.000 mbps upload. Maar die snelheden haal ik in de praktijk echt niet. Ik kom voor download / upload niet hoger dan 200 / 30 mbps. Dat zijn de maximale snelheden die bij mijn internetabonnement horen.

 

2 uren geleden, Captainsparrow zei:

Deze heeft een netwerkkaart Realtek RTL8191SU wireless Lan 

Is dat een USB netwerkadapter? Zo'n apparaatje dat je in een vrije USB poort gestopt hebt? Indien ja, zit er een antenne aan die je kunt richten? Indien ja, richt die antenne dan eens anders en voer dan opnieuw een speedtest uit. Of stop die USB netwerkadapter niet in een USB poort aan de achterkant van je pc, maar in een USB poort die aan de voorkant van je pc zit. Voer dan weer een speedtest uit en kijk of de behaalde snelheden hoger zijn geworden.

 

Als de wifi verbinding op de desktop pc de laatste tijd trager is geworden, dan kan dat ook komen doordat andere wifi apparaten storen. Is er iets veranderd de laatste tijd? Je zou het programma inSSIDer kunnen gebruiken om te kijken hoe sterk jouw wifi signaal is en of het gestoord wordt door wifi signalen van buren. De laatste gratis versie van inSSIDer kun je hier downloaden: https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

 

Het gaat bij jou om internet op een desktop pc. Als je de mogelijkheid hebt om een internetkabel te trekken naar die pc, doe dat dan zeker. Een vaste kabelverbinding zorgt altijd voor een stabiele verbinding, die meestal ook sneller is dan via wifi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, porrelaar zei:

Hoe heb je die snelheid gemeten? De internetsnelheid (download en upload) kun je meten met een speedtest, bijv. met deze website: https://www.speedtest.net/

Wacht totdat er een server is gevonden en klik dan op de knop GO. Wacht totdat de test voltooid is en noteer dan de snelheden, zowel voor download als voor upload.

Hallo, bedankt voor uw reactie,

 

Het was idd de snelheid die de kaart aankan :-)

Nu snelheid gemeten via speedtest.net

 

Download 44Mbps, Upload 10.88 Mbps

 

31 minuten geleden, porrelaar zei:

Is dat een USB netwerkadapter? Zo'n apparaatje dat je in een vrije USB poort gestopt hebt? Indien ja, zit er een antenne aan die je kunt richten? Indien ja, richt die antenne dan eens anders en voer dan opnieuw een speedtest uit. Of stop die USB netwerkadapter niet in een USB poort aan de achterkant van je pc, maar in een USB poort die aan de voorkant van je pc zit. Voer dan weer een speedtest uit en kijk of de behaalde snelheden hoger zijn geworden.

Neen, de netwerkkaart zit in de pc, zonder antennes.

 

36 minuten geleden, porrelaar zei:

Als de wifi verbinding op de desktop pc de laatste tijd trager is geworden, dan kan dat ook komen doordat andere wifi apparaten storen. Is er iets veranderd de laatste tijd? Je zou het programma inSSIDer kunnen gebruiken om te kijken hoe sterk jouw wifi signaal is en of het gestoord wordt door wifi signalen van buren.

NA het installeren zie ik geen andere netwerken dan deze van mezelf. Ik denk dat ik hiervan mag uitgaan dat m'n netwerk niet gestoord wordt door dat van de buren.

Bij signal staat er 47. Zijn dit de Mbps?

 

Zou een ander netwerkkaart mij meer snelheid bieden?

Welke past op m'n moederbord?

 

Manufacturer    MEDIONPC
Model    MS-7707 (CPU 1)
Version    1.1
Chipset Vendor    Intel
Chipset Model    Sandy Bridge
Chipset Revision    09
Southbridge Vendor    Intel
Southbridge Model    P67
Southbridge Revision    B3

 

Hartelijke groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Captainsparrow zei:

Download 44Mbps, Upload 10.88 Mbps

In principe zouden die snelheden hoog genoeg moeten zijn om ongestoord te kunnen internetten. Nu is het van belang te weten welk internetabonnement jij bij jouw internetprovider hebt. Welke maximum snelheden horen bij jouw abonnement? Bedenk wel dat je via wifi vaak niet de maximale snelheden haalt die bij je abonnement horen.

 

34 minuten geleden, Captainsparrow zei:

Bij signal staat er 47. Zijn dit de Mbps?

Nee, 47 geeft niet de snelheid aan, maar de kracht van het signaal.

Hieronder een printscreen van inSSIDer die ik 9 jaar geleden maakte:

 

6521704f3694d-inSSIDer.png

 

Bovenaan zie je de router staan die ik toen had: de Thomson93DBB2.

Het signaal van mijn modem/router was toen -34. Hoe lager dat getal, des te sterker het signaal. Dat lijkt vreemd, maar zo is het nu eenmaal. Een signaal van -47 is nog best goed. Het getal van het signaal mag liefst niet hoger zijn dan -60, want dan wordt de wifi-verbinding zwak en kun je problemen krijgen.

Links onderaan in de afbeelding kan ik zien dat er toen enige overlap was met de router van mijn buren (de SpeedTouchFB9143).

Ik zat op kanaal 11 en de SpeedTouch op kanaal 9. De signalen van die twee modems overlappen dan enigszins en dat zou voor wat storing kunnen zorgen, dus vermindering van de snelheid.

 

Jij zegt echter dat je onderaan geen andere netwerken ziet. Niet bij 2.4 GHz en ook niet bij 5 GHz? Dan woon je blijkbaar niet in een gewone woonwijk, want daar zal altijd sprake zijn van andere netwerken.

 

Beantwoord eerst de vraag over jouw internetabonnement en wat daarvan de maximaal haalbare snelheden zijn.

Geef ook antwoord op de volgende vraag: is het mogelijk om een bekabelde internetverbinding aan te leggen naar je pc? dat verdient namelijk altijd de voorkeur.

aangepast door porrelaar
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, porrelaar zei:

Jij zegt echter dat je onderaan geen andere netwerken ziet. Niet bij 2.4 GHz en ook niet bij 5 GHz? Dan woon je blijkbaar niet in een gewone woonwijk, want daar zal altijd sprake zijn van andere netwerken.

Goede morgen,

 

ik zie toch 2 andere netwerken, echter zijn ze zeker niet overlappend. 
ik heb ondertussen het snelste abonnement van Telenet. One I Up, zou tot 1Gbps downloadsnelheid moeten geven. 
 

 ik heb m’n pc nu onder mijn bureau geplaatste (modem hangt in de ruimte eronder) maar dit brengt niet het gewenste effect. 
 

een kabel is niet ter beschikking. Als ik de pc via een powerline adapter bekabeld verbindt werkt de pc wel snel. 
maar dan is deze te ver van m’n dochter haar pc ☹️

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Captainsparrow zei:

Als ik de pc via een powerline adapter bekabeld verbindt werkt de pc wel snel. 
maar dan is deze te ver van m’n dochter haar pc ☹️

 Is het mogelijk om de set Powerline adapters uit te breiden met een extra powerline adapter? Dan plaats je er een vlak bij jouw pc en de andere in de buurt van je dochters pc. Dat is nu het eerste waar ik aan denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik mis, en wat je m.i. altijd eerst zou moeten doen bij dit soort problemen: maak de router een minuut geheel stroomloos (dus voedingsplug uit de router nemen, en niet stekker uit de muur, want de trafo kan nog wel 10 minuten net genoeg stroom afleveren, en da's nou net niet de bedoeling!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, falstring zei:

wat ik mis, en wat je m.i. altijd eerst zou moeten doen bij dit soort problemen: maak de router een minuut geheel stroomloos (dus voedingsplug uit de router nemen, en niet stekker uit de muur, want de trafo kan nog wel 10 minuten net genoeg stroom afleveren, en da's nou net niet de bedoeling!)

 ik zal zeker eens proberen. Maar ik ondervind enkel problemen met de pc en niet met tablet of smartphone. 
 

aangepast door Captainsparrow
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt raar, maar soms je router een paar centimeter verplaatsen kan soms ook wonderen verrichten. Hoe goed je modem ook is, er kunnen altijd zogenaamde "deathspots" zijn. Dit zijn delen in je huis waar je wifi niet goed werkt. Bedraad lost niet alleen dit probleem op, maar zorgt er ook voor dat je optimaal van je totale internetsnelheid kunt profiteren. Aan de andere kant is bedraad niet altijd mogelijk. Probeer het eens met je router iets anders neer te zetten of te verplaatsen. En anders is een Powerline een goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.